با افسردگی همسرم چه کنم؟

 

این روش های هوشمندانه را برای کمک به هر دوی شما در هنگام تقویت پیوند بین خود امتحان کنید.

براندی واترز افسردگی شوهرش را برای مسائل زناشویی سرزنش نمی کند. او خود را سرزنش می کند.

آناپولیس، مریلند مادر دو فرزند می گوید، “تقصیر من است.من باید به خودم می گفتم، تو او را دوست داری، تو با او ازدواج کرده ای… و این دستی است که گرفته ای، بنابراین رهایش نکن.”

این یک موقعیت غیر معمول نیست. حدود ۱۴٫۸ میلیون بزرگسال آمریکایی با نوعی اختلال افسردگی روبرو هستند و بیماری آنها اغلب به آنها و نیز همسرشان آسیب می رساند. تعدادی از مطالعات حتی اختلالات روانی مانند افسردگی را به خطر طلاق مربوط می دانند.

واترز مانند بسیاری از مردم می گوید مصمم است زندگی ۱۴ ساله خود را با همسرش حفظ کند.

علائم را بشناسید

جیل موری، PhD، درمانگر ازدواج و متخصص خانوادگی در Laguna Niguel، کالیفرنیا می گوید اغلب اولین کسی که متوجه افسردگی می شود، همسر فرد است. دیدن چیزی و انجام کاری در مورد آن کلیدی برای کمک به همسرتان است، در صورتی که ازدواج شما سالم باشد.

به گفته موری، تشخیص درست افسردگی، به جای غم و اندوه، که هر کسی گاهی دچار آن می شود، با یک دوره دو هفته ای از حداقل پنج مورد زیر مشخص می شود:

  • از دست دادن علاقه یا لذت
  • تغییر در اشتها یا افزایش وزن (که مربوط به رژیم غذایی نیستند)
  • بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • احساس بی قرارگی یا کم شدن سرعت
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • کاهش توانایی فکر کردن یا تمرکز، یا ناتوانی
  • احساس بی ارزش بودن یا گناه بیش از حد یا نامناسب
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

مهربان باشید.

اگر احساس می کنید باید با همسرتان درباره کمک گرفتن صحبت کنید، به آهستگی به او بگویید. افسردگی مثل بیماری دیابت یا سرطان یک بیماری است. حمله به کسی، افسردگی او را حل نمی کند و می تواند تاثیر منفی دراز مدتی در رابطه داشته باشد.

موری پیشنهاد می کند از برخی تراوشات این نوشته استفاده کنید، “من عاشق تو و زندگیمان در کنار هم هستم. من مدت زمان زیادی رنج کشیدن تو را نظاره گر بودم و به نظر می رسد شرایط بهتر نمی شود. می خواهم به تو و خانواده مان کمک کنم، بنابراین قصد دارم با دکتر خانوادگیمان قراری بگذارم و با هم نزد او برویم. هیچ چیزی برای خجالت کشیدن و هیچ دلیلی برای احساس ضعف وجود ندارد. من می دانم تو چقدر انسان قوی هستی و چگونه با مشکلات مبارزه میکنی. فکر میکنم با تمام قوا با این مشکل مبارزه کرده ای و اکنون باید به دنبال کمک حرفه ای باشیم تا دوباره خانواده ما بتوانند در کنار یکدیگر لذت ببرند.

تینا تسینا، دکترا، روان درمانگر و نویسنده، این مسئله با تو تمام می شود: رشد و خروج از شرایط سخت،  می گوید:” اگر همسر در مقابل درمان مقاومت نشان داد، در نظر داشته باشید که او به اندازه کافی واضح و روشن فکر نمی کند.” برای اولین بار می توانید یک جلسه درمانی دو نفره داشته باشید. تاکید کنید که می خواهید نگرانی های خود را با یک فرد حرفه ای در میان بگذارید و حضور هردوی شما لازم است.

مانند همسر باشید نه پدر و مادر:

گاهی مدیریت افسردگی مانند مدیریت درد ناشی از سردرد ساده است. باید در طول فرایند درمان صبور و حامی باشید. ممکن است درمان همیشه آسان نباشد.

تسینا می گوید: “به همسر خود داروهایش را یادآوری کنید، به پزشک مراجعه کنید، و بدانید انجام ورزش، فعالیت های داخل خانه یا اقدامات مراقبت از خود ضروری است. “تسینا می گوید هر کاری که می کنید، توجه داشته باشید که همسر شما یک فرد بزرگسال است. مطمئن شوید که این امور هنوز هم  در مسئولیت همسر شما هستند. هر دوی شما احساس بهتری خواهید داشت اگر مانند یک حامی رفتار کنید، نه مانند پدر و مادر” درمان را به کارشناسان بسپرید.

هنگامی که همسر شما تحت درمان است یا دارو مصرف می کند، باید به متخصصان اجازه دهید کار خود را انجام دهد. کورتنی جانسون (PhD)، متخصص روانپزشکی در دانشکده علوم اعصاب دانشگاه ایندیانا می گوید: “چکاپ منظم به وسیله پزشک مفید است، زیرا پزشک با درمان افسردگی آشنا است و می تواند نشانه های رفتار غیر معمول همسر شما را متوجه شود.”

موری اضافه می کند همسران گاهی اوقات دوست دارند “دکتر بازی ” کنند و به همسرشان توصیه می کنند قرص خود را عوض کند و یا مصرف قرص را متوقف کند زیرا به نظر بهتر می آید. افراد افسرده ممکن است کمی احساس بهبود داشته باشند، زیرا قرص هایی مصرف می کنند که مواد شیمیایی مورد نیاز مغز را فراهم می کنند.

تعریف دوباره عشق.

افسردگی می تواند به روابط جنسی شما لطمه وارد کند؛ در واقع ممکن است ظالمانه باشد اما قرص های درمان افسردگی عوارض جانبی جنسی دارند. در خصوص این مسئله همسر شما مقصر نیست – و اصلا مسئله شخصی نیست – ولی قرص ها برای رفع افسردگی و کمک به رابطه شما راهی طولانی را طی می کنند.

تسینا پیشنهاد می کند راه های مختلفی پیدا کنید تا بتوانید به همسرتان نشان دهید او را دوست دارید. او می گوید: “هر کاری که می توانید انجام دهید تا ارتباط فیزیکی بین شما، در کنار محدودیت های مربوط به بیماری، قوی باقی بماند. سعی کنید تا جایی که می توانید شاد باشید و تمام شانس های خود را امتحان کنید.  یافتن راه های جدید برای لذت بردن بیشتر را به عنوان چالشی در نظر بگیرید و سعی کنید به آرامش برسید و تا می توانید کنار یکدیگر شاد باشید و بخندید.

این چیزی است که به  Brandie Waters و همسرش کمک کرده است. او می گوید: “ما هر دو باید یاد می گرفتیم که به یکدیگر گوش کنیم.او مرا متوجه این مسئله کرد که بفهمم برای یک شب رمانتیک نیازی به صرف غذا در یک رستوران فانتزی نیست و به من گفت چقدر قدردان زحمات من است، این حرف او خیلی برایم با ارزش بود.”

هر از چندگاهی به خودتان فکر کنید:

تحقیقات نشان داده است هنگامی که همسر شما در حال مبارزه با افسردگی است، خطر افسردگی شما نیز بالا می رود. به همین دلیل است که جانسون می گوید مراقبت از خود بسیار مهم است؛ شاید بیشتر از همیشه. این مراقبت به شما کمک خواهد کرد سلامت روان خود را حفظ کنید و به جلوگیری از ایجاد خشم در رابطه کمک می کند.

برای خودتان وقت صرف کنید؛ می توانید از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید چند ساعت با همسرتان بگذراند. اگر همسر شما به تنهایی نمی تواند به پزشک مراجعه کند، از خانواده یا دوستان بخواهید این مسئولیت را بر گردن گرفته و با او همراه شوند.

مهمتر از همه، تسینا می گوید: “هنگام زمان گذاشتن برای خودتان احساس گناه نکنید. شما قطعا به آن نیاز دارید! “

مگی می اترید، که خاطرات زندگی زناشویی ۱۵ ساله خود را با یک مرد با اختلال دوقطبی و افسردگی نوشته است، می گوید: سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که از مشکل همسر شما با خبر هستند. او می گوید پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا خواندن یک کتاب که نویسنده آن در وضعیت مشابه شما بوده است، می تواند به درک بیماری و روند درمان کمک کند. او می گوید این مراحل همچنین می تواند به شما کمک کند با احساسات ناشی از خشم و سرخوردگی کنار بیایید.

تسلیم نشوید:

درست است که افسردگی می تواند بر زندگی مشترک فشار وارد کند، اما لزومی ندارد ازدواج خود را به هم بزنید. کارشناسان می گویند هنگامی که همسر شما در حال مبارزه با بیماری روانی، راه درست را پیدا میکند، ارتباط عمیق تری بین شما و او برقرار می شود.

اگر می توانید فکر خود را تغییر دهید و متوجه شده اید بیماری دشمن زندگی مشترک شما است، بنابراین می توانید یک روش تیمی برای بهبود بیماری پیدا کنید و با هم تصمیم بگیرید چگونه به طور مشترک می توانید با چالش روبرو شوید. این کار باعث می شود احساس نزدیکی بیشتری با همسر خود داشته باشید و راحت تر با مشکلات کنار بیایید.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *