لوح سنگی از سرگذشت شاه مایا می‌گوید

لوح سنگی از سرگذشت شاه مایا می‌گوید

باستان‌شناسان موفق به کشف لوح سنگی در سایت «ال اچیوتال» – در نزدیکی سن‌پدروی آمریکا- که قدمت آن به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد، شدند. این لوح سنگی که به خوبی حفظ شده نوعی سنگ یادبود است.

مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدنی قدیمی در همین منطقه است. مایاها از مشهورترین قبایل سرخ پوست بودند و دستاوردهای چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌اند. حوزه زندگی و فعالیت این قوم حدود جنوبی کشور مکزیک و سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

لوح سنگی از سرگذشت شاه مایا می‌گوید

مرکز شهر تیکال در اوج قدرت خود در دوران کلاسیک مایا

مارسلو کنوتو، سرپرست این حفاری در سایت ال اچیوتال و مدیر موسسه تحقیقاتی در دانشگاه تولان می‌گوید:

این لوح داستان یکی از شاهان اولیه مایا در دورانی از تاریخ باستان مایا را تشریح می‌کند که درک ما از آن دوران بسیار کم و ناکافی است.

لوح سنگی از سرگذشت شاه مایا می‌گوید

قوم مایا

کنوتو و محققان دیگری در طی پروژه باستان‌شناسی منطقه‌ای لاکرونا در گواتمالا دومین مرجع شناخته شده تقویم سال ۲۰۱۲ مایا به نام «پایان تاریخ» را کشف کردند.

پنل‌های هیروگلیفی باستانی

همچنین دانشمندان مکان مقدسی که توسط مایاهای باستان ساخته شده بود و شامل تکه‌های شکسته‌ای از لوح سنگی بود را نیز کشف کردند.

لوح سنگی از سرگذشت شاه مایا می‌گوید

باستان شناسان در ویرانه‌های یک کاخ باستانی از مایاها در جنگل گواتمالا لوح ۱۶۰۰ ساله را کشف کردند. هیروگلیف شامل تصاویر حکمفرمانی و دستاوردهای یک پادشاه است که به نظر می‌رسد در زمانی قدرت گرفتن مکزیک و تحمیل قوانین مکزیک در این مناطق به قدرت رسیده است

کاخ ویران شده لاکورونا و ال‌ اچیوتال

کاخ ویران شده لاکورونا و ال‌ اچیوتال

 لوح سنگی 1600 ساله

لوح سنگی ۱۶۰۰ ساله

لوح در ال اچیوتا درون این زیارتگاه یافت شده است. به نظر می‌رسد که ورودی برای این زیارتگاه درست شده تا از ورود افراد جلوگیری شود. باستان‌شناسان می‌گویند که در این مکان، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مایاها برای نسل‌های بعد از خود کتیبه‌ها را درست کرده‌اندت

دیوید استوارت، کتیبه‌خوان دانشگاه آستین تگزاس برآورد می‌کند که قدمت این لوح سنگی به تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۴۱۸ میلادی، زمان تحولات بزرگ سیاسی در منطقه مرکزی مایا مربوط می‌شود.

کنوتو می‌گوید: «دو پنل هیروگلیفی دیگر نیز در این منطقه باستانی کشف شده است. این پنل‌ها حتی بیشتر رنگ قرمز درخشان اولیه خود را حفظ کرده‌اند».

کتیبه‌ای که در کاخ لاکرونا کشف شده

کتیبه‌ای که در کاخ لاکرونا کشف شده

مکسیم لاموریکس یکی از دانشجویان دانشگاه تولان پنل‌ها را در حفاری کاخ لاکرونا کشف کرد. این پنل‌ها به این دلیل که در یک اتاق کوچک دورافتاده در کاخ قرار داشتند تا به حال به دست غارتگران به تاراج نرفته بودند. نوشته‌های این پنل‌ها از تشریفات به سلطنت رسیدن شاه خبر می‌دهد.

کنوتو در این‌باره می‌گوید: «این حقیقت که لوح سنگی و پنل‌ها از دوران مایای باستان و از زمانی که برای اولین بار حکاکی شده‌اند، جان سالم به در برده‌اند و این امر به خوبی نشان می‌دهد که قوم مایا چه ارزشی والایی برای حفظ و نگهداری تاریخ خود قائل بودند».

منبع : Futurity

مترجم: هانا حیدری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *