آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

شما این نشان را به چه چیزی می شناسید ؟؟!!

باید بپذیریم که امروز این نشان که موسوم به « صلیب شکسته » است ، سمبولی برای نژاد پرستان شده است .

حتی این روز ها تبدیل به یک نشان برای شیطان پرست ها هم شده است .

اما به راستی اصل این نشان از کجا آمده است ؟

استاد عبدالعظیم رضایی در کتاب « اصل و نسب و دین های ایرانیان باستان » این چنین می گوید :

« این نشانه که صلیب ( چلیپا ) شکسته نامیده شده است ، در حقیقت صلیب شکسته نیست و در کیش مسیحی به آن به دیده احترام نگریسته نشده است ، ابعاد چلیپا نیز به یک اندازه نیست و تنها دو خط آن با هم برابر است و بیشتر به اندام انسانی می ماند که دست ها را گشوده باشد .

گاهی نیز به سبب آن که هیتلر این نشانه را در حزب نازی به کار برده و بر روی بازو های هموندان حزب و نیز سربازان SS قرار داشت ، و از آن جهت که نازی ها پیکاری سخت و آشتی ناپذیر را با یهودیان آغاز کرده بودند آن را ضد یهود خوانده اند . باید دانست که این نام گذاری هم درست نیست و تنها یک اصطلاح نابجا می باشد . ضد یهودی بودن این نشان از آنجا پیدا شد که شناخت کلی این نشانه با آوازه ستیز و پیکار با یهودیان یک جا فراهم آمد و در نتیجه ذهن مردم این نام را ساخت و پرداخت . لیکن این نشانه آریایی است ، زیرا در ایران و هند هزاران سال پیشینه دارد و به احتمال زیاد از ایران بر اثر ارتباط و رفت و آمد سیاسی ، اقتصادی و تماس های نظامی دوران باستان به یونان رفته است و سپس نازی ها در دوران نیرومندی خود تعصب و فلسفه برتری نژادی را می ستودند ، تبلیغات و آموزشهای خود را متوجه این کار کردند و به این نشانه ارزش سمبولیک آریایی بودن خود دادند.»

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

این نشان چگونه یافت شد؟

این نشانه نخستین بار در حدود خوزستان یافت شده و مربوط به هفت هزار سال پیش از میلاد می باشد ، به این ترتیب پیشینه تاریخی آن در ایران بسی کهن تر از پیشینه آن نزد آریایی های هند است . هرتسفلد آن را «گردونه خورشید » نامیده است .

آثار یافته شده از ایران باستان نشان می دهد این نماد تنها در یک دوره خاص مورد توجه مردم نبوده است . از قبل از زرتشت گرفته تا دوران اسلامی این نماد در آثار دیده می شود و به آن به دیده احترام نگریسته می شده است .
به تصاویری که از آثار باستانی بدست آمده است بنگرید :
در گرمی (Germi) مغان آذربایجان گورهای خمره ای از دوره اشکانی بدست آمده که در میان آنها پارچه ای بسیار زیبا یافت شده است که در شکل زیر می بینید .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

پارچه دوران اشکانی

تکه خمره ای سفال مربوط به دوره اشکانیان در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در گرمی آذربایجان به دست آمده است که این نقش بر روی آن به گونه برجسته و زیبا دیده می شود ، این سفال در نهایت استحکام و زیبایی ساخته شده و در موزه ایران باستان به شماره ۳۴۰۵ ثبت است .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

کاسه زرین زیبایی در روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۳۷ خورشیدی در کاوش های تپه حسنلو که در جنوب باختری دریاچه ارومیه قرار دارد به دست آمده که از هر دید قابل توجه می باشد . روی این کاسه نگاره های زیادی دیده می شود . یکی از این نگاره ها نقش شیر و شیر بان است . مرد شیربان افساری بر سر شیر زده و بر پشت جانور نیرومند زینتی گذارده که با تسمیه و سیه بند بسته شده ، که خود نشانه چیرگی انسان بر جانوران و بهره وری از آنهاست ، و یا شاید شی را رام کرده و بر آن سوار می شده اند . در این جان نیز بر ران شیر نقش گردونه مهر دیده می شود .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

گردنبند عقیق زیبایی با مهره های ریز و درشت مربوط به دوره اشکانی در کاوش های باستان شناسی سال ۱۳۴۵ خورشیدی در جوبن گیلان بدست آمده که بر روی مهره های این گردنبند نقش گردونه مهر با رنگ سفی در نهایت زیبایی و استادی با شکل هندسی منظم دیده می شود .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

بخشی از گردنبند اشکانی

گردونه خورشید نخست به این شکل small gardune بوده و کم کم خطوط منحنی از بین رفته شده ، گاهی به صورت plus gardune یافته شده است .

مثلاً بر لیوان سفالین مربوط به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد که در سیالک کاشان به دست آمده نگاره plus gardune در زیر انحنای شاخ گوزن پیداست .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

لیوان سفالین

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

بر ظروف سفالی پایه داری که در تپه حصار دامغان مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در کاوشهای سال ۱۳۱۰ خورشیدی یافت شده است ، نقش بز کوهی ( که مظهر سود بخش و سود رسانی طبیعت است ) با نشانه ای شبیه به ستاره یا خورشید ، در میان خمیدگی شاخ آن دیده می شود .


در کتاب مذاهب بزرگ جهان تصویری است که از کف پیای بودا و بر آن نگاره هایی است که شناساننده باورها و آئین و سمبول اوست از جمله بر چهار انگشت پای وی نشانه گردونه مهر با ابعاد برابر دیده می شود .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

نقش پای بودا

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

کوزه یونانی با نقش گردونه مهر

نماد های دیگری که از گردونه مهر اقتباس شده اند

همه ما با نماد مشهور فَرَوَهَر آشنا هستیم . این نماد باز گو کننده ی بسیاری از موارد نیک و انسانی است که بحث درباره ی تک تک آنها در این مجال نمی گنجد .

باید توجه داشت که شکل فروهر به گردونه ی مهر بسیار نزدیک است . می توان پنداشت در زمانی که از اهمیت مهر کاسته شده نشانه مقدس میترائیسم رفته رفته به شاهین مبدل شده و این شاهین و نگاره فروهر تمام جاذبه معنوی و روحانی این نشانه را گرفته و مظهر فر و شکوه مینوی گردیده است .

آرم هیتلر یا گردونه ی مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *