آیا «جی‌میل» به محیط زیست و کره زمین لطمه می‌زند؟

وب‌سایت خبری و اجتماعی «مادر جونز» که با نگاهی انتقادی به اخبار سیاسی و مسائل اجتماعی می‌پردازد در مطلبی به اثرات استفاده بی‌ملاحظه از ابزارهای ارتباطی اینترنت روی محیط زیست پرداخته و تشریح می‌کند که انباشت اطلاعات در کامپیوترهای شخصی یا شبکه‌های ‌ای‌میل مثل سرویس ای‌میل گوگل به نام «جی‌میل» و شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس‌بوک» باعث مصرف کردن انرژی بیشتر و در نتیجه لطمه زدن به محیط زیست و سیاره زمین می‌شود.

نویسنده این مطلب به عادت رایج در میان بسیاری از مردم اشاره کرده که انواع و اقسام اطلاعات، عکس و ویدئوهای شخصی، سرگرم‌کننده و غیرضروری را در صفحه ‌ای‌میل یا صفحه فیس‌بوک خود ذخیره می‌کنند.

برخی از محققان در عرصه اینترنت ادعا می‌کنند که انتقال دو مگابایت اطلاعات روی شبکه اینترنت از نظر مصرف انرژی برابر با سوزندان نیم کیلو ذغال سنگ است.

برای مثال، اگر کسی ۲۴۰ گیگابایت اطلاعات را روی شبکه اینترنت ذخیره کرده باشد مثل این است که انرژی لازم برای روشن نگاه داشتن یک لامپ ۱۰۰ واتی را برای مدت ۲۰۰ سال مصرف کرده است.

اما آیا این محاسبات درست است و ذخیره کردن اطلاعات روی شبکه اینترنت واقعا تا این حد انرژی می‌سوزاند؟

نویسنده این گزارش در وب‌سایت «مادر جونز» سپس توضیح می‌دهد که این نظریه درست نیست. این تحقیقات در سال ۱۹۹۹ توسط پژوهشگری به نام «مارک میلز» منتشر شد و ادعا می‌کرد که به عنوان مثال شبکه اینترنت هشت درصد از کل انرژی الکتریسیته را در آمریکا مصرف می‌کند.

بعد‌ها معلوم شد که این پژوهشگر تحقیقات خود را به نیابت از سوی یک اتحادیه تولیدکنندگان ذغال سنگ تهیه کرده است که سابقا نیز در تحقیقات به اصطلاح علمی – تخصصی خود به شکل گستاخانه‌ای حقایق را به نفع فعالیت‌های اقتصادی خود جعل کرده‌اند.

در این مورد از تحقیقات نیز هدف آن‌ها این بود که چنین وانمود کنند که شبکه اینترنت به انرژی عظیمی نیاز دارد و بنابراین آمریکا باید بر تولید برق خود بیفزاید. از این طریق آن‌ها می‌خواستند بر معاملات و سهم خود در بازار انرژی آمریکا بیفزایند.

نویسنده وب‌سایت «مادر جونز» سپس به شواهد و آمارهای قابل اتکا در مورد میزان مصرف انرژی بر اثر فعالیت روی شبکه اینترنت پرداخته و به مطلبی که هفته پیش در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شده اشاره می‌کند.

در این گزارش شرکت اینترنتی گوگل اذعان کرده است که مراکز حفظ اطلاعات این شبکه حدی از انرژی را به طور دائم مصرف می‌کنند که می‌تواند برق ۲۰۰ هزار خانه را تامین کند.

با این همه شرکت گوگل می‌گوید که فعالیت‌های هر کاربر یا مشترک این شبکه در طول سال انرژی بسیار ناچیزی مصرف می‌کند.

اکثر کار‌شناسان معتقدند که کامپیوترهای شخصی و به‌خصوص انباشت اطلاعات در حافظه‌های آن‌ها بسیار بیشتر از شبکه‌های عمومی اینترنت برق مصرف می‌کنند. بنابراین باید گفت که استفاده از ابزارهای بهتر برای ذخیره‌سازی یا مرور دائم اطلاعات جمع‌آوری شده و حذف موارد غیرضروری در کامپیو‌تر و آرشیو شخصی بهترین راه کاهش مصرف انرژی در فعالیت‌های کامپیوتری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *