آیا نوشیدن شیر کلسترول خون را بالا می‌برد؟

صاف کردن موها

شیر

تیمی از محققین بریتانیایی، استرالیایی و نیوزلندی با بررسی داده‌های مطالعات گذشته دریافته‌اند که مصرف بیش از حد شیر می‌تواند باعث کاهش کلسترول خوب و کلسترول بد در بدن فرد شود. البته کسانی که مصرف شیر بالایی داشته‌اند، دارای اندیس «BMI» بالاتری نسبت به دیگر افراد بوده‌اند. محققین همچنین دریافته‌اند که مصرف منظم شیر باعث کاهش ۱۴ درصدی احتمال بروز بیماری‌های قلبی شده است.

چاقی، افزایش فشار خون، چربی خون و قند خون از مسائلی هستند که بیشتر بیماری‌ها و مرگ و میر را در سرتاسر دنیا باعث می‌شوند. رژیم غذایی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی این بیماری‌ها است و مطالعات متعدد ارتباط بین مصرف لبنیات و علی‌الخصوص شیر و خطر بروز این بیماری‌ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

لبنیات پُرچرب می‌توانند اثرات بدی بر روی بدن داشته باشند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهند، زیرا با خوردن این خوراکی‌ها چربی اشباع و کلسترول وارد بدن می‌شود که این موارد باعث افزایش کلسترول خون و در نتیجه افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. از طرف دیگر شیر یکی از منابع مهم کلسیم است و می‌تواند عامل مهمی در گرفتگی رگ‌های خونی باشد.

علی‌رغم اثرات منفی که لبنیات پُرچرب می‌توانند در بدن داشته باشند، در ۹ مطالعه‌ی بزرگ دانشمندان ارتباط مصرف لبنیات کم چرب و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی را به اثبات رسانده‌اند.

محققین مطالعه‌ی گسترده‌ای بر روی ژنتیک افرادی که شیر بیشتری مصرف می‌کنند انجام داده‌اند. آن‌ها داده‌های مربوط به ۴۱۷،۲۳۸ نفر را جمع‌آوری کردند و دریافتند افرادی که از ژنتیک لازم برای هضم لاکتوز شیر برخوردار هستند، مصرف شیر بیشتری دارند. این افراد دارای BMI بالاتری نیز بوده‌اند و چربی بدن آن‌ها نیز بالاتر بوده است. با این حال، کلسترول خوب و کلسترول بد در بدن این افراد به میزان کمتری بوده است. محققین همچنین دریافته‌اند که خطر بروز بیماری‌های قلبی نیز در این افراد کمتر بوده هستند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی لازم نیست از مصرف شیر بکاهید. هر چند مصرف شیر اندیس BMI و میزان چربی بدن را افزایش می‌دهد، ولی باز هم نمی‌تواند عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی باشد.

در این مطالعه دانشمندان دلیل کم شدن سطح کلسترول در بدن افرادی که شیر بیشتری نوشیده بودند را پیدا نکرده‌اند و باید برای پاسخ به این پرسش، مطالعات بیشتری انجام شود. نتایج این یافته‌ها در مجله‌ی International Journal of Obesity منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *