اثر استرس بر گلبول‌های سفید و افزایش خطر حمله‌ی قلبی در بیماران دیابتی

هورمون‌های استرس و گلبول‌های سفید، می‌توانند هم خوب و هم بد باشند، آن‌ها می‌توانند به هم متصل شوند تا با عفونت مبارزه کرده و جراحت را مداوا کنند، اما همچنین می‌توانند منجر به حمله‌ی قلبی شوند. محققان در دانشکده‌ی پزشکی پیتزبورگ تحقیق کردند که گلبول‌های سفید چگونه در بیماران دیابتی پاره می‌شوند و خونریزی می‌کنند و به علت بیش‌فعال بودن باعث التهاب در پلاک‌های رگ‌های خونی می‌شوند. یافته‌های این مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی Immunity منتشر شده است.
دکتر «پارتا دوتا»، استادیار پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی پیتزبورگ، به خبرگزاری گفت: «اگر پارگی در عروق کرونر رخ دهد، فرد دچار حمله‌ی قلبی می‌شود. اگر پارگی در شریان کاروتید رخ دهد، باعث سکته‌ی مغزی می‌شود.» به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از ۱۰۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت هستند. در میان این جمعیت، حمله‌ی قلبی خطر اصلی و علت مرگ و میر است. اما محققان دریافتند که اگر بیماران مسدودکننده‌های بتا ۲ را مصرف می‌کردند، سلول‌های التهابی کمتری داشتند که خطر حمله‌ی قلبی را در آن‌ها کاهش می‌داد.
دوتا گفت: «یافته‌ها حاکی از آن است که بیماران دیابتی می‌توانند با مسدودکننده‌های بتا ۲ معالجه شوند تا تعداد سلول‌های میلوئیدیِ التهابی که منجر به پارگی پلاک می‌شوند، کاهش پیدا کند. اگر بیماران مسدودکننده‌های بتا ۲ را مصرف کنند، طحال هنوز سلول‌های میلوئیدی لازم برای مبارزه با عفونت را تولید می‌کند، اما تعداد آن‌ها کمتر است.»
محققان فاکتورهای استرس در انسان‌ها و موش‌های مبتلا به دیابت را مطالعه کردند. وقتی واکنش جنگ و گریز تحریک شد، تولید گلبول‌های سفید یا لکوسیت‌ها افزایش پیدا کرد. آن‌ها برای اولین بار کشف کردند که هورمون‌های استرس یا کاتلولامین‌ها توسط زیرگروهی از گلبول‌های سفید در طحال ساخته می‌شوند. محققان قبلاً فقط تولید آن‌ها توسط سیستم عصبی سمپاتیک را تایید کرده بودند.
اما در طحال، هورمون‌های استرس سلول‌های پیش‌ساز گرانولوسیت ماکروفاژ را تحریک می‌کنند و سپس سلول‌های میلوئیدی التهابی را تشکیل می‌دهند. در این مطالعه‌ی جدید، این سلول‌ها در رگ‌های خونی یافت شدند. علاوه بر آن، سلول‌های پیش‌ساز گرانولوسیت ماکروفاژ سطوح بالایی از گیرنده‌های بتا ۲ را برای هورمون‌های استرس شامل می‌شدند.
در حالی که محققان هشدار دادند که پایین آوردن سطح گلبول‌ها می‌تواند برای بیماران خطرناک‌تر باشد، چون احتمال عفونت را بالا می‌برد، در بیماران مسدودکننده‌های بتا ۲ می‌توانند زندگی این بیماران را نجات دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *