ارتباط هشت سرطان دیگر با چاقی

چاقی

پزشکان سال‌هاست که درباره مضرات چاقی، به‌ویژه با بالا رفتن سن، هشدار می‌دهند. اما اکنون دلیل دیگری برای کنترل وزن و داشتن رژیم غذایی سالم وجود دارد.

به گزارش وب‌سایت مدیکال اکسپرس، تیمی بین‌المللی از پژوهشگران می‌گویند که چاقی بیش‌از حد می‌تواند با هشت نوع سرطان ارتباط داشته باشد: سرطان‌های معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، تخمدان، مننژیوما (نوعی تومور مغزی)، تیروئید و مولتیپل میلوما.

داده‌های پزشکی می‌گویند که پایین نگاه داشتن وزن با بالارفتن سن، به کم شدن ریسک ابتلا به این سرطان‌ها می‌انجامد.

این تحقیق که در مجله علمی The New England Journal of Medicine منتشر شده است . د راین پژوهش داده‌های یافته شده از بیش از هزار تحقیق مجزا درباره رابطه چاقی بیش از حد و ریسک ابتلا به سرطان را تحلیل شده است.

دکتر گراهام کولدیتز، یکی از مسئولان این تیم از دانشکده پزشکی واشینتگن در شهر سن لویس آمریکا می‌گوید: نقش چاقی بیش‌از حد در ابتلا به سرطان بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد.» به عقیده دکتر کولدیتز، بسیاری از سرطان‌هایی که به تازگی رابطه آنها با چاقی مفرط کشف شده است، تاکنون در معرض توجه عموم- از لحاظ رابطه آنها با کنترل وزن- قرار نداشته‌اند.

در سراسر جهان بیش از ۶۴۰ میلیون فرد بالغ و ۱۱۰ میلیون کودک به چاقی مفرط مبتلا هستند. در آمریکا یک‌سوم افراد بالغ و کودکان از اضافه وزن بیش از حد رنج می‌برند. نتایج این تحقیق خبر بسیار نگران‌‌کننده‌ای برای دولت‌ها و مردم است.

در سال ۲۰۰۲ همین تیم تحقیق متوجه رابطه چاقی بیش از حد با سرطان‌های روده بزرگ، مری، کلیه، پستان و مخاط رحم شده بودند.

این گروه همچنین به رابطه افزایش وزن و افزایش ریسک سرطان پستان در مردان، لنفوم پخش شده سلول B بزرگ و سرطان پروستات پی‌برده بود.

دکتر کولدیتز می‌گوید: «عواملی که شیوه‌های زندگی ما را شکل می‌دهند مثل رژیم غذایی سالم، نگاه داشتن یک وزن مناست، تحرک و ترک عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن تاثیر بسیار عمده‌ای بر کم کردن ریسک ابتلا به سرطان دارند.»

به عقیده محققان، تلاش‌هایی که در راستای بهداشت و سلامت عمومی انجام می‌شود باید بر تغییر شیوه‌های زندگی و سالم کردن آنها توجه داشته باشد نه درمان پس از ابتلا به بیماری. البته کم کردن وزن کار راحتی نیست. کولدتیز عقیده دارد که این افراد به جای ناامید و تسلیم شدن افراد چاق می‌توانند تلاش کنند که وزن آنها بیشتر نشود.

این تحقیق نشان می‌دهد که ریسک ابتلا به سرطان بر اساس چاقی مفرط در بین زنان و مردان و همینطور در نواحی مختلف جهان تقریبا یکسان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *