از یوگا به عنوان درمانی برای آسم و تنگی نفس استفاده کنید

 

حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان مبتلا به آسم هستند. آسم یک بیماری ریوی است که علائمی مثل تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه های شدید دارد. آسم ممکن است براثر آلودگی هوا، گرده و ذارات معلق درهوا، عفونت های ویروسی، استرس و دود سیگار بوجود آید.

درمان هایی که برای آسم پیشنهاد می شوند معمولا شامل درمان های دارویی شیمیایی خوراکی و تزریقی اند. اما بسیاری از افرادی که مبتلا به آسم هستند دنبال راهکارهایی به غیراز مصرف مواد دارویی مصنوعی بوده و ترجیح می دهند درمان های طبیعی را جایگزین کنند تا حتی الامکان ازعوارض داروهای شیمیایی در امان بمانند.

یکی از بهترین راهکارها برای درمان آسم و تنگی نفس انجام تمرین های یوگاست. کسانی که سعی کرده اند از طریق یوگا بر بیماری آسم خود غلبه کنند آنرا بسیار موثریافته اند. حرکات یوگا با دم و بازدم های عمیق وهماهنگ همراهند که این عمق و هماهنگی، گنجایش حجم ریه ها را  به مقداربسیار زیادی افزایش می دهد. علاوه بر آساناها تمرین های تنفسی که در یوگا از اهمیت ویژه ایی برخوردارند، درعادت به تنفس صحیح و بالا بردن ظرفیت ریه ها نقش اساسی دارند. اضطراب و استرس  نیز منشا بسیاری از بیماری ها از جمله  بیماری آسم است. یوگا با برطرف کردن استرس واضطراب، وافزایش تمرکز و آرامش ذهنی کمک زیادی به درمان بیماری آسم می کند.

باور متداول این است که درمان قطعی برای رهایی از آسم وجود ندارد، ولی می توان این اطمینان را داد که انجام مرتب و منظم آساناهای یوگا، تمرین‌های تنفسی(پرانایاما) و تمرین‌های مدیتیشن،  باعث کم شدن علائم آسم و مشکلات تنفسی می شود و چه بسا بتواند آنرا  کاملا معالجه نماید.

ارزانسرای آرایشی

 تمرینات یوگا که برای درمان آسم و تنگی نفس موثرند

تمام آساناها با دم و بازدم های عمیق و هماهنگ با حرکات همراهند. آساناهایی که بر انبساط قفسه سینه تاکید دارند گنجایش ریه ها را افزایش می دهند. دراینجا چند آسانا که برای بالا بردن گنجایش و ظرفیت ریه ها بسیار موثرند به شما معرفی می کنیم:

 

حرکت جنگجوی ۱

 

یوگا

 

 

این آسانا با انبساط قفسه سینه ظرفیت ریه ها را افزایش می دهد.

روی پاها به صورت عمود بایستید. پای راست را جلو بگذارید.

زانوی راست را خم کنید تا جایی که ران پای راست با زمین موازی شود.

مراقب باشید بالاتنه تان به جلو خم نشود. هر دو دست را بالا ببرید.

در این حالت ۵ یا ۹ بار دم و بازدم عمیق بگیرید.

دم و بازدم  با دهان بسته و از راه سوراخ های بینی انجام شود.

همیشه بازدم طولانی تر از دم باشد.

آهسته به حالت ایستاده برگردید. حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

 

حرکت هلال نیمه ماه

 

این آسانا باعث بهبود عمل تنفس از طریق انبساط قفسه سینه می شود.

صاف بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید.

پای راست را بالا آورده تا با زمین زاویه ۹۰ درجه بسازد.

همزمان دست راست خود را باز کنید و از پهلوی چپ خم شده

دست چپ را روی زمین بگذارید.

دست چپ و پای چپ روی زمین قرار بگیرند.

سر خود را به سمت دست راست که در بالا قرار دارد بچرخانید.

در این حالت ۵ یا ۹ دم و بازدم عمیق بکشید.

به آرامی به حالت ایستاده برگردید. حرکت را سمت چپ تکرار کنید.

 

 

حرکت ایستادن روی شانه

 

این آسانا در باز کردن مسیر بینی و سینوس ها بسیار موثر است.

به پشت روی زمین دراز بکشید.  پاها را صاف بالا ببرید.

دست ها را از آرنج خم کنید. آرنج ها روی زمین باشند.

با کمک دستها بالاتنه را بالاببرید.

پاها و بالاتنه صاف و عمود بر زمین باشند.

در این حالت ۵ تا ۹ دم و بازدم عمیق بکشید.

آهسته به وضعیت دراز کشیده برگردید.

 

تمرین های تنفسی درمان آسم

چگونه مدیتیشن کنیم؟

علاوه بر آساناهایی که با انبساط سینه و دم و بازدم های عمیق همراهند تمرین های تنفسی که در یوگا به آنها پرانایاما می گویند در بهبود عمل تنفس و رفع ناراحتی های ریوی بسیار مفیدند. چند تمرین ساده پرانایاما در روز می تواند به تنفس بهتر شما کمک کند.

تنفس شکمی- در یکی از وضعیت های نشسته یوگا قرار بگیرید. توجه خود را روی شکم تان بگذارید. آهسته و عمیق دم بگیرید. هوا را وارد شکم کنید. با دم شکم را پر از هوا کنید. همراه باز دم شکم را از هوا خالی کنید. ۵ یا ۹ باراین عمل را تکرار کنید.

تنفس با قفسه سینه- در یکی از وضعیت های نشسته یوگا بنشینید. همراه دم عمیق هوا را وارد قفسه سینه کنید. همراه بازدم قفسه سینه را از هواخالی کنید. این عمل را ۵ تا ۹ بار تکرار کنید.

تنفس کامل- در یکی از وضعیت های نشسته یوگا قرار بگیرید. پشت کاملا صاف باشد. دم عمیق و طولانی بگیرید و هوا را وارد شکم و سپس قفسه سینه کنید وبعد در ادامه همراه عمل دم شانه های خود را بالا بیاورید. همراه بازدم ابتدا شانه ها را پایین بیاورید و بعد قفسه سینه و شکم را از هوا خالی کنید. این عمل را ۵ تا ۹ بار تکرار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *