استارتاپ های کشاورزی راهی برای نجات بحران آب در کشور
فعالیت های استارتاپی در حوزه کشاورزی در ایران با وجود ارزش میلیاردی این صنعت در کشور، تاکنون تنها در سطح برگزاری چند استارتاپ ویکند در اقصی نقاط ایران بوده و فعالیت متمرکز و خاصی روی کشاورزی صورت نگرفته است. با توجه به صحبتهای ماه گذشته وزیر کشاوری، «محمود حجتی» که درباره اهمیت حضور استارتاپها در این حوزه گفته بود، فراخوانی صورت گرفته که در آن ایدههای استارتاپی افراد جمع آوری شده و سه عدد از بهترینهای آنان با حمایت مالی از سال آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.
شرکت سروش باران پاسارگاد با سابقه ۱۰ ساله فعالیت خود در زمینه کشاورزی وارد میدان شده و «عطا دانشی»، مدیرعامل این شرکت در نشست خبری امروز صبح خود با اصحاب رسانه از طرح دریافت ایدههای استارتاپی این شرکت از سوی ایدهپردازان رونمایی کرد. او اعتقاد دارد که نتیجه این فراخوان میتواند نقش بسزایی در اعتلای صنعت کشاورزی و همچنین راه چارهای برای بحران آب با خود به همراه داشته باشد:
«تکنولوژی و علم روز باید به این بخش از بازار کشور هم وارد شود و نباید آن را همینگونه سنتی پیش برد. بخش کشاورزی در کشور بر اساس آمار از اهمیت خاصی برخوردار است، ۲۰ درصد جمعیت کشور در حوزه کشاورزی اشتغال دارند، ۹۰ درصد آب مصرفی کشور صرف کشاورزی میشود، ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی از بخش کشاورزی است و اینکه ۸۰ درصد نیازهای غذایی مردم ایران از این حوزه تامین میشود.»
دانشی ضمن اشاره به تنوع آب و هوایی بالا در ایران، آن را موجب تقویت بخش کشاورزی میداند و ایران را پس از چین و آمریکا در جایگاه سوم تولیدات کشاورزی دنیا معرفی میکند. او از ۴۵ محصول مختلف تولید شده در این صنعت خبر میدهد و هزینه اشتغالزایی در آن را کمتر از نرخ ایجادکار در سایر صنعتها (رقمی معادل ۷۰ میلیون) میداند.
مدیر شرکت سروش باران از اهمیت مبحث تغذیه مناسب گیاهی میگوید که با دانش جدید میتواند بسیار بهبود پیدا کند. وی باور دارد مشکل آب در کشور بحرانی است ولی به بیش از بیست کشور با اوضاع و شرایط آب بدتر از ایران اشاره میکند که با استفاده از فناوریها و ایدههای جدید در زمینه کشاورزی عملکرد مطلوبی دارند.
او در پاسخ به خبرنگار مبنی بر اینکه دولت چقدر با وارد شدن استارتاپها در این زمینه موافق است؟ میگوید:
«دولتیها موافقت ضمنی خود را اعلام کردهاند و از آمدن موج تکنولوژی استقبال میکنند. دو سوم اقتصاد کشاورزی در بخش دولتی است و حضور آنها در کنار استارتاپها میتواند تاثیرات مثبت آنها را دوچندان کند. نوآوری در زمینه کشاورزی در ابعاد مختلفی میتواند اتفاق بیفتد و از قبل کاشت تا زمان برداشت و یا اتصال کشاورز به بازار تامین و بازار فروش مستقیم را در برمیگیرد. این اتفاقها میتواند موجب حذف دلالان بازار کشاورزی شود که درصد بزرگی از بازار کشاورزی را در دست دارند و کشاورزان چارهای جز همکاری با آنها ندارند.»
دانشی معتقد است که رشد توسعه اینترنت روستایی باعث شده تا قشر کشاورزان که عمدتا دارای سنین بالا هستند هم با موضوع اینترنت آشنا باشند و بتوان روی استقبال و فعالیت آنها حساب باز کرد. او میگوید:
«ما برای ارائه محصولات و ادوات کشاورزیمان به روستاییان، مزرعههای آزمایشی را احداث میکردیم و نتیجه استفاده از محصولات را به آنها نشان میدادیم. این امر موجب راغب شدن آنها به استفاده از ابزارآلات جدید میشد، همین اتفاق میتواند در زمینه کلاسهای آموزشی هم صورت بگیرد و کشاورزان در زمینههای گوناگون وارد ایدههای استارتاپی ایدهپردازان برتر شوند. به عنوان مثال ضعف در مدیریت مزرعه و یا آبرسانی مزارع به شدت به چشم میخورد و سیستمهای جدید میتواند کمک بزرگی برای ساماندهی این مشکلات باشد.»