استفاده از دارو، گامی مهم در پیکار با ایدز

بر پایه یک پژوهش جدید، استفاده از داروهای مقابله با ایدز، احتمال سرایت ویروس اچ‌آی‌وی بین زوج‌ها و یا از والدین به فرزندان را حدود ۹۶ درصد کاهش می‌دهد. این دارو بسیار مؤثر بوده و کارشناسان علوم پزشکی آن را گام بزرگی در مقابله با گسترش ایدز می‌دانند.

به گزارش روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» این پژوهش جدید که توسط اداره ملی مقابله با بیماری‌های عفونی آمریکا تهیه شده نشان می‌دهد که استفاده از این داروها بسیار کارساز بوده‌است. نتایج این تحقیقات که با همکاری هزار و هشتصد زوج در آمریکا و کشورهای جنوبی آفریقا انجام شده چنان کامل و قطعی بود که نهادهای حامی آن تصمیم گرفتند چهار سال زودتر از موعد تعیین شده برای ختم پژوهش، آن را متوقف کنند.

یکی از مسئولان این پژوهش می‌گوید که درمان زودرس مبتلایان به ایدز نه تنها در بهبود وضعیت جسمی بیماران بسیار مؤثر است بلکه احتمال انتقال این ویروس به شریک جنسی بیمار را به طور بسیار چشمگیری کاهش می‌دهد.

دکتر «کاتیلین اسکویرز» مدیر جامعه پزشکان متخصص اچ‌آی‌وی در آمریکا می‌گوید: «درمان از طریق مقابله با ویروس مسلماً احتمال سرایت این ویروس به دیگران را کاهش می‌دهد. انتشار نتایج این گزارش نیز اکنون به طور علمی و تجربی این نکته را اثبات می‌کند.»

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» می‌افزاید که آزمایش‌های بالینی مربوط به این تحقیقات جدید از آوریل سال ۲۰۰۵ و در سیزده مرکز مختلف در ۹ کشور جهان آغاز شد. در مجموع نزدیک به هزار و هشتصد زوج برای انجام این آزمایش‌ها داوطلب شدند که فقط یکی از دو طرف به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده بود. تعداد زنان و مردان داوطلب که به ایدز مبتلا بودند تقریبا برابر بود. میزان یا شدت ابتلای این افراد همه در سطحی بوده که طبق معیارهای بهداشتی آمریکا و معیارهای بین‌المللی در مرحله تجویز داروهای ضد اچ‌آی‌وی قرار داشتند. سطح ابتلا با شمارش نوعی از پروتئین‌ها معروف به «خوشه جدایش ۴» یا سی‌دی۴ (CD4) تعیین می‌شود و معمولا افرادی که سی‌دی۴ آنها بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ است زودتر مورد مداوا قرار می‌گیرند.

در این تحقیقات به نیمی از افراد از همان آغاز داروهای ضد اچ‌آی‌وی داده شد ولی در مورد نیمه دیگر، داوطلبان صبر کردند تا میزان سی‌دی۴ آنها به پایین‌تر از ۳۵۰ برسد و یا عوارض پیچیده‌تری از آلودگی به اچ‌آی‌وی در آنها بروز کند. تمام این داوطلبان در دوره آزمایش از لوازم و آموزش‌های لازم برای مراقبت و بهداشت جنسی برخوردار بودند و بروز هرگونه بیماری آمیزشی در آنها مداوا شد.

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» می‌افزاید وقتی که هیئت تحقیقاتی، نتایج میان‌مدت این آزمایش را یک ماه جلوتر بررسی کرد ۳۹ مورد جدید از ابتلا به اچ‌آی‌وی را در میان داوطلبانی که بیمار نبودند، تشخیص داد. براساس انجام آزمایش‌های ژنتیک روی این ویروس‌ها مشخص شد که در ۲۸ مورد، اچ‌آی‌وی از طریق زوج منتقل شده ولی در بقیه یازده مورد ظاهراً منبع سرایت ویروس چیز دیگری بوده‌است.

اما نکته مهم در این است که از میان ۲۸ نفری که منبع سرایت ویروس زوج آنها بوده، ۲۷ نفر از جمله گروهی بودند که تجویز داروهای ضد ویروس اچ‌آی‌وی در مورد آنها به تاخیر افتاده بود. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تجویز سریع این داروها بر سلامتی عمومی فرد مبتلا نیز تاثیر مثبتی دارد.

برای نمونه پژوهشگران متوجه شدند در میان گروهی که تجویز دارو با تأخیر صورت گرفته هفده مورد ابتلا به بیماری سل شدید وجود داشته ولی در مورد گروهی که تجویز دارو به صورت عاجل صورت گرفته فقط یک مورد از این بیماری بروز کرده‌است. ابتلا به بیماری سل شدید و فراگیر یکی از دلایل اصلی مرگ مبتلایان به ایدز است.

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» در پایان می‌نویسد که هزینه ۷۳ میلیون دلاری این پژوهش توسط اداره ملی مبارزه با بیماری‌های عفونی در آمریکا تامین شده‌است. در این دورهٔ آزمایش و درمان ۵ ساله، یازده نوع داروی گوناگون توسط داوطلبان مصرف شد که از سوی شرکت‌های داروسازی تامین شده‌است. تمام بیمارانی که در این پروژه پژوهشی شرکت کرده‌اند هنوز هم برای یک سال دیگر داروی رایگان دریافت خواهند کرد. این بیماران تا مدت یک سال دیگر تحت مراقبت خواهند بود تا نتایج اولیه این آزمایش‌ها به طور قطعی‌تری اثبات شود.

اثبات نتایج این پژوهش می‌توانند به مرور برای حدود ۸۰ هزار نفری که در ایران به این بیماری مبتلا هستند نیز خبر خوشی را به ارمغان آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *