هموکلیپس چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از شایع ترین عارضه‌ها در عمل جراحی، خونریزی است. تیم جراحی همیشه به دنبال حل این مسئله هستند که چگونه خونریزی حین جراحی را کاهش دهند تا از عوارض ناشی از خونریزی داخلی در بدن بیماران جلوگیری به عمل آورند. با این حال در برخی شرایط و موقعیت‌ها، امکان پاره شدن و بریده شدن رگ و در نهایت خونریزی داخلی وجود دارد که باید راهی برای کنترل خونریزی پیدا کرد.

یکی از راه‌های کنترل خونریزی در اعمال جراحی استفاده از کلیپس عروقی یا هموکلیپس است. کلیپس های عروقی گیره‌هایی هستند که برای بستن رگ‌های خونی کوچک حین جراحی استفاده می‌شوند. این گیره‌ها را میتوان در هر قسمتی از محل جراحی که نیاز به بستن عروق است، قرار داد. هموکلیپس‌ها در عملکرد اندام‌ها دخالت نمی‌کنند و بر خلاف برخی از چسب‌ها و وسایل حرارتی به بافت آسیب نمی‌رسانند.

در ادامه بیشتر با این محصول آشنا خواهیم شد و مدل‌های مختلف موجود و اصول اولیه کاربرد و مزایای آن را شرح خواهیم داد.

هموکلیپس

هموکلیپس

 

هموکلیپس چیست؟

هموکلیپس ابزاری از جنس فلز یا پلیمر است که برای بستن رگ‌های خونی (وریدها و شریان‌ها) در حین جراحی باز یا لاپاراسکوپی با هدف کنترل خونریزی و همچنین برای مشخص کردن محل ساختارهای بدن در روش‌های رادیوگرافی استفاده می‌شود.

هموکلیپس‌های کاشتنی اصولاً برای توقف خونریزی استفاده می‌شوند و برداشتن آن‌ها توسط اپلایر (ابزار مخصوص آن) صورت می‌گیرد.

گیره‌های اولیه طراحی شده، بزرگ با شکل و فرم نامناسب و دست و پا گیر بودند و شیوه استفاده از آن‌ها دشوار بود و به دلیل نرخ خطای بالا و مشکلات فنی در قرار دادن گیره در طول عمل‌های جراحی و پیچیدگی‌های زیاد، ابتدا مورد استقبال جراحان قرار نگرفت. با این حال، با بهبود در طراحی نسخه‌های بعدی و اصلاح موارد گفته شده، استفاده از آن‌ها به سرعت؛ ابتدا در ژاپن و سپس در اروپا گسترش یافت.

هموکلیپس

هموکلیپس

کاربرد هموکلیپس چیست؟

این گیره‌ها در جراحی‌های باز و لاپاراسکوپی برای جلوگیری از خونریزی در دستگاه گوارش، بستن عروق ریوی و همچنین در جراحی‌هایی نظیر جراحی کیسه صفرا، آپاندیس، عمل هیسترکتومی رحم و اوفورکتومی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بدیهی است که جریان خون زیاد باعث لغزش و باز شدن هموکلیپس می‌شود. در نتیجه از این وسیله جهت بستن رگ‌های بزرگ استفاده نمی‌شود. در اینگونه موارد معمولا از روش‌های دیگری همچون استفاده از نخ و دوخت رگ استفاده می‌گردد. همچنین در مویرگ‌ها و رگ‌های کوچکتر که با سوزاندن، خونریزی کنترل می‌گردد از دستگاه الکتروکوتر استفاده می‌شود و در خونریزی‌های نامشخص پراکنده از تامپون‌ها کمک می‌گیرند.

لازم به ذکر است که برای افزایش ایمنی هنگام استفاده از هموکلیپس در مسیر شریان های بزرگتر، از دو یا چند هموکلیپس استفاده می‌نمایند.

انواع هموکلیپس

شرکت آسیا جراح پیشرو کلیپس های همولاک پلیمری را در سایزهای مختلف در پروسه تولید خود قرار داده است که هر کدام از این کلیپس‌ها برای قطر خاصی از رگ بر اساس دانش و صلاحدید جراح، انتخاب می‌شود.

این محصول استریل و یکبارمصرف، دارای کاربری آسان، بدون نیاز به نگهداری و دارای تمامی استانداردهای لازم می‌باشد. ویژگی‌ مثبت دیگر این محصول، طراحی بهینه آن می‌باشد که ایمنی و عملکرد را کاملاً مدنظر داشته است.

راهنمای انتخاب هموکلیپس بر اساس قطر رگ:

هموکلیپس

هموکلیپس

نحوه استفاده از هموکلیپس

پس از یافتن نقطه خونریزی، کلیپس با استفاده از اپلایر با سایز متناسب با رنگ کلیپس، از پایه برداشته می‌شود. کلیپس در جهت مورد نظر با استفاده از اپلایر روی رگ صدمه دیده قرار گرفته، بسته و ثابت می‌شود. در صورت جایگذاری مناسب، کلیپس همولاک بدون حرکت اضافی در جای خود ثابت می‌ماند. این عمل را برای دو طرف عروق انجام می‌دهند تا هم مسیر رفت جریان خون و هم برگشت آن بسته شود. معمولا برای اطمینان بیشتر از عملکرد، سمتی که جریان خون وجود دارد ۲ کلیپس تعبیه می‌گردد.

نکاتی در رابطه با اپلایر (لوازم جانبی هموکلیپس)

اپلایرها، ابزار دقیق جراحی هستند و برای کارگذاری کلیپس‌ها استفاده می‌شوند. عملکرد مطلوب جراح به کارکرد درست اپلایرها بستگی دارد. سرویس و تنظیم اپلایرهای کلیپس عروقی باید مرتباً انجام شود. تمام اپلایرها صرف نظر از عمر و شرکت تولیدکننده شان باید ترمیم، اصلاح و در صورت نیاز با اپلایرهای جدید جایگزین شوند.

هموکلیپس

هموکلیپس

چرا جراحان از کلیپس عروقی استفاده می­کنند؟

انسداد عروق با کلیپس عروقی مزایای متعددی به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کلیپس عروقی­ به دلیل سادگی، هزینه کم، تکرارپذیری، حداقل آسیب به موضع موردنظر و کاهش عوارض جانبی به طور گسترده برای کنترل خونریزی استفاده می‌شود.
  • کلیپس عروقی بدون نیاز به گرما و انرژی و صرفاً به وسیله نیروی مکانیکی جایگذاری می­شود؛ به همین جهت احتمال نشت گرما به سایر نقاط حیاتی بدن که نگرانی رایج بسیاری از جراحان هنگام استفاده از روش‌های انعقاد مبتنی بر انرژی است، وجود ندارد.
  • مزیت قابل ذکر بعدی کلیپس ­عروقی پلیمری، عدم تداخل با سیستم­‌های تصویربرداری شامل تصویربرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI می‌باشد.
  • در نهایت کلیپس­‌های عروقی می‌توانند فشار داخل عروقی را تحمل کنند و عملکرد خوبی برای انعقاد خون در رگ نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *