اطلاعات جدید جونو درباره‌ی لکه‌ی‌ سرخ بزرگ مشتری

 تحلیل تازه‌ی داده‌های گردآوری‌شده توسط کاوشگر جونوی ناسا، نشان می‌دهد که لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری، در زیر ابرهای این غول گازی گسترده‌تر است. یافته‌هایی که اخیراً در نشست اتحادیه‌ی ژئوفیزیک آمریکا در نیو اورلینز ارائه شد، حاکی از آن است که طوفان مشهور مشتری ریشه‌هایی دارد که ۳۲۲ کیلومتر به درون جو مشتری نفوذ کرده است. دستگاه رادیوسنج ریز‌موج جونو، موفق به این کشف شده است.
«مایکل جنسن»، بازرس جونو از آزمایشگاه پیشران جت ناسا طی گزارشی بیان کرد: «دستگاه رادیوسنج ریزموج جونو از توانایی منحصربه‌فردی برای تهیه‌ی تصاویر از اعماق ابرهای مشتری دارد. این دستگاه که بسیار نویدبخش و امیدوارکننده ظاهر شده، می‌تواند به ما در پی بردن به رازهای نهفته در لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری، کمک کند.»
نخستین نتایج علمی عملیات جونو که اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که مشتری از چندین طوفان سایکلون بزرگی برخوردار است؛ اما لکه‌ی سرخ بزرگ به‌عنوان بزرگترین و مشهورترین نمونه به حساب می‌آید. مشتری سرعت‌های باد خارق‌العاده خود را به رخ می‌کشد و گستردگی آن‌ها به هزاران کیلومتر هم می‌رسد که باعث می‌شود این طوفان ۱.۳ برابر عرض زمین باشد!
«اندی اینگرسول»، دیگر بازرس جونو و استاد علوم سیاره‌ای در کلتک، اظهار داشت: «جونو دریافت که ریشه‌های لکه‌ی سرخ بزرگ، ۵۰ تا ۱۰۰ برابر عمیق‌تر از اقیانوس‌های زمین بوده و در قسمت مبنا نسبت به قسمت فوقانی گرمتر هستند. بادها با اختلافات دما ارتباط دارند و گرمای قسمت مبنای لکه‌ نشان‌دهنده‌ی بادهای سهمگینی است که ما در قسمت فوقانی جو می‌بینیم.»
داده‌های جدید کاوشگر جونو از وجود نوار تابشی ناشناخته در نزدیکی استوای مشتری پرده برداشت. این ناحیه در بالای جو قرار داشته و از هیدروژن، اکسیژن و یون‌های سولفور، تکشیل یافته است که تقریباً با سرعت نور حرکت می‌کنند. «هایدی بکر» که ریاست بازرسی و نظارت تابش جونو را برعهده دارد، گفت: «ما انتظار نداشتیم ناحیه‌ی تابش جدید پیدا کنیم که به سیاره نزدیک باشد. ما این اکتشاف را مدیون ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاوشگر جونو هستیم.»
دستگاه شناساگر ذره‌ی پرانرژی جونو نیز غلظت‌های بالایی از یون پرانرژی در کمربند تابش الکترونی نسبی مشتری، شناسایی کرده است. دانشمندان هنوز از ماهیت این یون‌ها یا منشاء آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. این کاوشگر در روز شانزدهم دسامبر ۲۰۱۷، برای نهمین بار به نزدیک این لکه‌ی غول‌پیکر رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *