الکسا چیست؟
تمایل به رتبه بندی، همیشه در میان ما انسان ها وجود داشته است.
بخشی از این تمایل به رتبه بندی، در میل ذاتی ما به رقابت ریشه دارد و بخشی دیگر هم، استفاده از رتبه بندی برای مقایسه و تشخیص قویترها و ضعیفترهاست.
فضای آنلاین هم، مجموعه ابزارهای گستردهای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده تا بتوانند به شیوههای متفاوت، در رتبه بندیها شرکت کنند و خود را با دیگران مقایسه کنند.
یکی از این ابزارهای رتبه بندی، سرویسی است که توسط سایت الکسا متعلق به شرکت آمازون ارائه میشود.
شاید شما هم افراد زیادی را دیده باشید که در مورد رتبه الکسای سایت یا وبلاگ خود صحبت میکنند. به همین علت، این درس را به معرفی سرویس رتبه بندی الکسا اختصاص دادهایم.
تاریخچه شرکت الکسا
سرویسی که ما امروز به اسم الکسا میشناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه میشود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.
آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس الکسا را در اختیار داشته است.
اگر با سایت و رتبه الکسا آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم ابتدا به www.alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبهی آن سایت را ببینید.
عدد کوچکتر به معنای رتبهی بهتر است و همانطور که میتوانید حدس بزنید رتبهی سایتهای گوگل وفیس بوک تک رقمی است.
رتبه الکسا چه چیزی را نشان میدهد؟
الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وبسایتها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه میکند.
البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه میشود، اما این پارامترها در محاسبهی رتبه سایتها مورد استفاده قرار نمیگیرند.
جدای از اعلام رسمی الکسا، ما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایتهای برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایتها نزدیک به صفر است.
اگر منظور کسی که این سوال را میپرسد، رابطه رتبهی الکسا با ترافیک کلی ناشی از موتورهای جستجو باشد، اگر چه به سادگی نمیتوان چنین رابطهای را تعریف کرد یا توضیح داد اما به عنوان یک جواب سطحی (که الزاماً قابل اتکا یا دفاع نیست) میتوانیم بگوییم: قاعدتاً اگر سئوی سایت شما بهتر شود، ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت و این مسئله باعث میشود رتبهی شما در الکسا هم بهتر شود؛ اما عکس این مسئله الزاماً صحیح نیست. اتفاقاً ترافیک بیشتر میتواند موجب خراب شدن رتبهی شما در برخی کلمات کلیدی شود. خصوصاً اگر کسانی که به صفحهی مورد نظر شما سر میزنند، رفتارهایی نشان دهند که موتورهای جستجو آنها را به رضایت بازدیدکننده تفسیر نکنند.