انتقال اطلاعات با نامتعارف‌ترین روش

مهندسین توانسته‌اند اطلاعات دیجیتالی رمزنگاری شده را به‌صورت بی‌سیم و با استفاده از تشعشعات هسته‌ای منتقل کنند. امواج رادیویی و سیگنال‌های موبایل بر تشعشعات الکترومغناطیس تکیه دارند، ولی اکنون پیشرفت دیگری در این زمینه انجام شده و مهندسین دانشگاه لنکستر انگلیس با همکاری مهندسینی از اسلوونی، توانسته‌اند از نوترون‌های سریع برای انتقال داده استفاده کنند.

«کالیفرنیم-۲۵۲» یک ایزوتوپ رادیواکتیو است که در راکتورهای هسته‌ای تولید می‌شود. محققین میزان تشعشعات نوترون‌های سریع توسط این ایزوتوپ را اندازه‌گیری کرده‌اند. آن‌ها تشعشعات مورد نظر را با استفاده از یک شناساگر اندازه‌گیری کرده و نتایج را بر روی کامپیوتر ذخیره کرده‌اند.

محققین به صورت تصادفی، کلمات، حروف الفبا و اعداد را انتخاب کردند و پس از رمزنگاری وارد میدان نوترونی کردند و سپس توسط شناساگرهای مربوطه نوترون‌ها را گرفتند و اطلاعات آن‌ها را رمزگشایی کرده و بر روی کامپیوتر ذخیره کردند. محققین در همه‌ی آزمایش‌هایی که به این ترتیب انجام شد، توانستند داده‌های رمزنگاری شده را با موفقیت بازیابی کنند و حتی یک مورد عدم موفقیت نیز نداشتند.

با انجام این آزمایش‌ها، پتانسیل تشعشعات نوترون‌های سریع به عنوان واسطه‌ای برای ارتباطات بی‌سیم مشخص شده است. محققین می‌گویند که این نوع ارتباط بی‌سیم در جاهایی که امکان استفاده از تکنولوژی‌های مرسوم وجود ندارد یا این تکنولوژی‌ها محدودیت دارند، می‌تواند کاربرد داشته باشد. آن‌ها می‌گویند که نوترون‌های سریع دارای مزیت نسبت به امواج الکترومغناطیسی مرسوم نیز هستند. امواج مرسوم در زمان عبور از موادی مانند فلزات ضعیف می‌شوند، ولی تشعشعات نوترونی در این زمینه بهتر عمل می‌کنند.

در برخی از کاربردها لازم است کمترین سوراخ و نفوذ فیزیکی به درون یک فلز یکپارچه وجود نداشته باشد و به عنوان مثال مسیری برای عبور کابل باز نشود. در این کاربردها می‌توان از نوترون‌ها برای انتقال داده‌ها استفاده کرد و نیاز به عبور کابل وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *