انسان علت «انقراض ششم»

 علت انقراض

میل به مصرف گوشت حیوانات بیش از سیصد گونه پستانداران در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی را به خطر انقراض نزدیک‌ کرده است. این حیوانات گستره متنوعی از موش وحشی تا کرگدن و حیواناتی مثل مورچه‌خوار پولک پوست تاگربه‌سانان بزرگ را شامل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارشی که در مجله علمی رویال سوسایتی اوپن ساینس (Royal Society Open Science) منتشر شده برای نخستین بار در جهان به ارزیابی این معضل زیست‌محیطی می‌پردازد. پانزده دانشمند حفاظت محیط زیست در این مقاله هشدار داده‌اند که شکار این حیوانات وحشی برای مصرف گوشتشان، تبدیل به یک بحران جهانی شده است.

آنها می‌گویند که «میزان جمیعت و محدوده قابل زیست برای حیوانات این کره خاکی رو به نابودی است.» این فروپاشی، به گفته این دانشمندان، بخشی از «انقراض ششم» است. این ششمین انقراضی است که در پانصد میلیون سال گذشته رخ می‌دهد و در آن گونه‌های جانوری کره زمین با سرعتی بیش از هزار برابر سرعت معمول از بین می‌روند.

در کنار کشتن این حیوانات برای مصرف گوشت، انسان‌ها محیط‌های طبیعی زندگی این حیوانات را برای گسترش کشاورزی یا زندگی شهری از بین می‌برند. آلودگی محیط زیست، تغییرات جوی و بیماری از دیگر هدایای مرگ‌بار انسانی برای این حیوانات است.

بر اساس «فهرست قرمز»ی که از سوی اتحادیه حفاظت از طبیعت IUCN منتشر شده، یک‌چهارم از ۴۵۵۶ پستاندار ثبت شده بر روی کره زمین در خطر انقراض قرار دارند.

برای ۳۰‍۱ گونه، شکار برای مصرف گوشت خوراکی (و همینطور به نام ساخت داروهایی برای حفظ سلامت و جوانی) یا شکار برای استفاده از عاج و شاخ علت اصلی انقراض است.

بر اساس این گزارش، خطر انقراض به اندازه حیوان بستگی دارد: هرچه حیوان بزرگتر باشد، خطر انقراضش بیشتر است. بیش از صد گونه از نخستی‌سانان،‌ از جمله گوریل و میمون دماغ سربالا، و ده‌ها گونه از سمداران مانند گوزن‌ها و غزال‌ها در خطر جدی شکار قرار دارند. بیل ریپل، استاد دانشگاه ایالتی اورگان در آمریکا و نویسنده ارشد این گزارش می‌گوید: «روال از بین رفتن این گونه‌های جانوری ادامه خواهد داشت مگر اینکه یک حرکت بزرگ جهانی برای نجات آنها انجام شود.»

تمام ۳۰۱ گونه شناسایی شده در خطر انقراض در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند: ۱۱۳ گونه در جنوب شرقی آسیا، ۹۱ گونه در آفریقا، ۶۱ گونه در بقیه مناطق آسیا و ۳۸ گونه در آمریکای جنوبی.

ماداگاسکار، اندونزی، فیلیپن و برزیل به ترتیب بیشترین گونه‌های در خطر انقراض به خاطر شکار برای گوشت را دارا هستند. ابعاد این قلع و قمع زمانی به حدی است که سالانه ۸۹۰۰۰ تن گوشت از سلاخی پستانداران وحشی در جنگل‌های آمازون به بازار روانه می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *