انسان ها در حال یادگیری ارسال پژواک برای جهت یابی  همانند دلفین ها

راهنمای سفر به آنتالیا

این کار به طرز عجیبی آسان است!

دانشمندان با موفقیت، گروه کوچکی از افراد بینا و نابینا را طوری تعلیم دادند که بتوانند با استفاده ارسال پژواک در محیط اطراف خود مسیر یابی کنند. این همان زبان آوایی است که دلفین ها و خفاش ها به کار می برند.
با ایجاد صدای تق تق توسط زبان، گروه یاد گرفت که چگونه سایز اتاق ها را با صحتی عجیب شناسایی کند؛ چیزی که محققان در رابط با افراد بینا انتظار نداشتند.

در گذشته افراد نابینا با موفقیت توانایی خود را در مسیر یابی مبتنی بر پژواک نشان داده بودند. با این حال مشخص نبود که افراد بینا نیز بتوانند توانایی مشابهی را در خود پرورش دهند. یکی از محققان تیم در این باره می گوید:” ما فکر می کردیم اگر قرار باشد این آزمایش بر افراد بینا صورت بگیرد چون قابلیتی نیست که هیچ وقت یاد گرفته باشند، نتایج خیلی بد از آب در خواهد آمد.”
اما خلاف آنچه پیش بینی می شد، رخ داد؛ در آزمایشی که ۱۱ فرد بینا و ۱ نابینا شامل می شد، موفق ترین فرد بینا با استفاده از ارسال پژواک توانست تنها چهار درصد تفاوت در ابعاد یک اتاق مجازی را تشخیص دهد.
بر اساس این آزمایش و آزمایشات بعدی می توان پیشنهاد کرد که افراد بینا نیز این ظرفیت را در خود دارند که صرفا از روی صوت مسیر یابی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *