بالاخره نشانه‌هایی از ماده‌ی تاریک دیده شد!

ماده‌ی تاریک سال‌ها به‌عنوان یکی از موضوعات تحیر‌آمیز، گیج‌کننده و بحث‌برانگیز در محافل اخترفیزیک، مطرح بوده است. اگرچه شاید نظریه‌ی ماده‌ی تاریک برای اکثر فیزیک‌دانان و افرادی که از دانش اخترفیزیک، کیهان‌شناسی و فیزیک ذرات برخوردار هستند، بحث‌برانگیز نباشد، اما قطعاً یکی از بزرگ‌ترین اسرار دوران ما است.
با این‌حال، ظاهرا ًجستجو برای ماده‌ی تاریک و انرژی تاریک در حال تبدیل شدن به مسئله‌ای جالب و مهیج است؛ چرا که یافته‌های اخیر ناسا از احتمال وجود ماده‌ی تاریک حکایت دارد. دانشمندان مدعی شده‌اند که سیگنال پرتوی ایکسِ متفاوت شناسایی‌شده توسط ماهواره‌ی چاندراى ناسا، می‌تواند نقش مثبتی در تصدیق وجود ماده‌ی تاریک ایفا کند.
محققان سازمان فناوری ماساچوست و مرکز اخترشناسى و اختر فیزیک ییل در آمریکا، به تجزیه و تحلیل طیف انرژی پرتوهای ایکس پرداخته‌اند. آنان در تحلیل‌های خود به فوتون‌های پرتوی ایکس بیشتری با انرژی ویژه دست یافتند که به دور از تصورات و پیش‌بینی‌ها بود. در واقع، محققان بر این باور هستند که این فوتون‌ها می‌توانند در اثر فروپاشی ذرات ماده‌ی تاریک، پدید آمده باشند. این نخستین‌بار نیست که دانشمندان فوتون‌های بیشتری با انرژی ۳،۵۰۰ الکترون ولت در طیف ثبت‌شده‌ی ماهواره‌های پرتوی ایکس، مشاهده کرده‌اند.
«کورک آذربایجان» از دانشگاه کالیفرنیا ایروین، گفت: «قبلاً مشخص نبود که آیا خط ایجاد شده توسط فوتون‌ها در طیف، فقط اثری هنری است یا چیزی دیگری است؟» به گزارش بی‌بی‌سی، آخرین تحقیق انجام شده توسط «نیکو کپلوتى» در دانشگاه ییل، ذرات نسبتاً سبک ماده‌ی تاریک را هدف قرار می‌دهد.
«اسرا بل‌بل» از مؤسسه‌ی تحقیقات فضایی و اخترفیزیک درMIT، اولین دانشمندی بود که به هنگام بررسی طیف پرتوی ایکس، تعداد زیادی دسته‌های کهکشانی در سال ۲۰۱۴، خط نابه‌هنجاری شناسایی کرد. به گفته‌ی دانشمندان، ماده‌ی تاریک بیش از ۸۰ درصد کل جرم را در کیهان تشکیل می‌دهد. فیزیکدانان به مدت سال‌ها با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و ابزارهایی در راستای کشف و شناسایی ذرات ماده‌ی تاریک تلاش کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *