با اجرای یک پروژه خصوصی، گامی بلند در راه کشف علایم وجود موجودات فضایی برداشته شد

ماهواره

ماهواره

با تکیه بر تلسکوپ رادیویی میرکت در آفریقای جنوبی، Breakthrough Listen رسما وارد فاز اجرایی شد. این، یک پروژه با سرمایه‌گذار خصوصی است که علایم وجود موجودات فضایی را جستجو می‌کند.

تلاش برای کشف علایم وجود موجودات فضایی هوشمند، حالا فقط توسط دولت‌ها دنبال نمی‌شود.

پروژه Breakthrough Listen تازه‌ترین گام بشر در این مسیر است که از قضا، سرمایه‌گذار خصوصی دارد. در طول دو سال آینده، اعضای این تیم تحقیقاتی با تکیه بر داده‌های آرایه تلسکوپی میرکت (MeerKAT)، بیش از یک میلیون ستاره نزدیک به ما را بررسی خواهند کرد تا اهداف احتمالی را پیدا کنند.

 

دکتر چری ان جی، مدیر پروژه Breakthrough Listen دراین‌باره می‌گوید: «از اینکه با به‌کارگیری یکی از حساس‌ترین تلسکوپ‌های جهان، پروژه‌ای برای یافتن علایم تکنولوژیک را هدایت می‌کنم، بسیار هیجان‌زده هستم. میرکت، به ما امکان می‌دهد که یک فرستنده قوی امواج رادیویی تا فاصله ۲۵۰ سال نوری را شناسایی کنیم».

علایم وجود موجودات فضایی

پروژه‌های جستجوی هوش فرازمینی که از آن‌ها با عنوان SETI اسم برده می‌شود، معمولا بودجه دولتی کمی دریافت می‌کنند و نافرجام می‌مانند. حتی ناسا از زمان لغو پروژه High Resolution Microwave Survey در سال ۱۹۹۳، علاقه چندانی به دنبال کردن تحقیقات SETI نشان نداده است.

معمولا تئوری‌های توطئه، روی تحقیقات SETI سایه می‌اندازند و باعث بی‌جواب ماندن یکی از پرسش‌های بزرگ بشریت می‌شوند: اینکه آیا ما در کیهان، تنها هستیم؟

ولی پروژه‌ای که از حمایت مالی میلیاردهایی همچون جولیا و یوری میلنر برخوردار است، می‌تواند موتور محرکه SETI باشد. در Breakthrough Listen، میرکت تنها نیست و تلسکوپ گرین بنک آمریکا و رصدخانه پارکس استرالیا نیز آن را همراهی می‌کنند.

MeerKAT؛ امید تازه بشر برای کشف علایم وجود موجودات فضایی

آرایه تلسکوپی MeerKAT مشتمل بر ۶۴ دیش است که می‌توانند آسمان را ۵۰ برابر بیشتر از تلسکوپ گرین بنک، پوشش دهند. مهم‌تر اینکه نرم افزار Breakthrough Listen نصب شده روی میرکت، حالت همسفرگی دارد؛ یعنی امکان استفاده از تلسکوپ توسط اخترشناسان دیگر، بدون ایجاد تداخل در یافته‌های این پروژه را ممکن می‌سازد.

به‌گفته‌ی اندرو سیمیون، یکی دیگر از مدیران ارشد این پروژه: «چنین محدوده وسیعی، دربردارنده ستاره‌های بسیاری است که می‌توانند اهداف بالقوه باشند. ابررایانه جدید، به ما امکان می‌دهد سیگنال‌های این ۶۴ دیش را در هم ادغام کنیم تا به اسکن‌های رزولوشن بالا با حداکثر حساسیت برسیم. همه این‌ها، بدون مختل کردن کار سایر محققانی که در حال استفاده از آرایه تلسکوپی میرکت هستند».

یکی از نخستین اهدافی که در پروژه Breakthrough Listen رصد خواهد شد، پروکسیما قنطورس است؛ ستاره‌ای نزدیک به ما که می‌دانیم دست‌کم دو سیاره سنگی در کمربند حیات خود دارد. اخترشناسان نظریات مختلفی درباره احتمال وجود تمدن‌های پیشرفته در آن ناحیه ارائه داده‌اند.

یک گروه معتقدند که اگر چنین بود، ما تاکنون آن‌ها را دیده بودیم. پارادوکس فِرمی هم به این موضوع اشاره دارد: اینکه احتمالا حیات یک چیز معمول در همه جای کیهان است؛ ولی چرا پس ما حیات فرازمینی را نیافته‌ایم!

به هر حال، هنوز علایم وجود موجودات فضایی را در جایی کشف نکرده‌ایم. گاهی اوقات هم که نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اغلب مشخص می‌شود سیگنال‌های دریافتی از جایی در زمین آمده‌اند و منشاء فرازمینی ندارند.

البته فلسفه اجرای پروژه Breakthrough Listen این است که اگر دنبال جواب نگردید، پیدایش نمی‌کنید. باید دید آیا قابلیت‌های تلسکوپ قدرتمند MeerKAT می‌تواند سرانجام ما را به پاسخ دلخواه برساند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *