برترین رکورد های تاریخ فضانوردی انسان

فضانوردی

فضانوردی

۵۹ سال از زمانی که یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان توسط فضاپیمای وستوک ۱ به فضا فرستاده شد، می گذرد. در طول این ۵۹ سال، سفر های فضایی متعددی انجام شده اند. درادامه خلاصه ای از برترین رکورد های تاریخ فضانوری انسان را می خوانید.

بزرگ ترین سفینه ی فضایی

بزرگ ترین سفینه ی فضایی

۱٫ بزرگ ترین سفینه ی فضایی:

ایستگاه فضایی بین المللی (The International Space Station) بزرگ ترین سفینه ی فضایی ساخته شده است. این ایستگاه آن قدر بزرگ است که تحت شرایط مناسب، توسط چشم غیر مسلح از سطح زمین دیده می شود. عرض ایستگاه فضایی بین المللی ۱۰۹ متر است و در دو طرف آن سلول های خورشیدی بزرگی قرار دارند که طول هر کدام به ۷۳ متر می رسد. ساخت این ایستگاه در سال ۱۹۹۸ میلادی با همکاری بیش از ۱۵ کشور آغاز شد. مونتاژ و به هم پیوستن قطعات ایستگاه در فضا انجام شده اند. احتمال می رود که ایستگاه فضایی بین المللی تا سال ۲۰۲۸ به کار خود ادامه بدهد.

 

بزرگ ترین سفینه ی فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی

۲٫ پرهزینه ترین سفینه ی فضایی:

این رکورد هم متعلق به ایستگاه فضایی بین المللی است. ساخت و نگه داری ایستگاه فضایی بین المللی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه برداشته است. در حقیقت ایستگاه فضایی بین المللی نه تنها پرهزینه ترین سفینه ی فضایی، بلکه پرخرج ترین شی ساخته شده به دست انسان ها هم هست.

 

جیم واس و سوزان هلمز

جیم واس و سوزان هلمز

۳٫ طولانی ترین راهپیمایی فضایی:

در روز یازدهم مارس سال ۲۰۰۱، جیم واس و سوزان هلمز، مدت ۸ ساعت و ۵۶ دقیقه را خارج از شاتل دیسکاوری و ایستگاه فضایی بین المللی گذراندند. واس و هلمز در طول این ماموریت مشغول تعمیر و آماده سازی سازی ایستگاه برای اتصال بخشی جدید بودند.

شاتل دیسکاوری روز هشتم مارس سال ۲۰۰۱ برای انجام ماموریت STS-102، به فضا پرتاب شده بود. ماموریت اصلی این پرتاب، آذوقه رساندن به ایستگاه فضایی بین المللی بود.

 

فرانکلین چنگ-دیاز

فرانکلین چنگ-دیاز

۴٫ بیشترین سفر فضایی:

فرانکلین چنگ-دیاز (عکس) و جری راس، هر دو هفت بار سوار بر شاتل های فضایی ناسا به فضا سفر کرده اند. سفر های چنگ-دیاز بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ و سفر های راس بین سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۲ بوده اند.

 

آپولو ۱۰

آپولو ۱۰

۵٫ سریعترین سفر فضایی:

هنگام بازگشت سفینه ی آپولو ۱۰ به زمین، سرعت آن نسبت به زمین به ۳۸,۸۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید. این سرعت در کتاب رکورد های جهانی گینس به عنوان بیشترین سرعتی که انسان با آن حرکت کرده است، ثبت شده است.

آپولو ۱۰، در روز ۱۸ مه سال ۱۹۶۹، به منظور امتحان گردش به دور ماه و آمادگی برای فرود بعدی به فضا پرتاب شد و در ۲۶ مه به زمین بازگشت.

 

 ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی

۶٫ طولانی ترین سکونت متوالی در فضا:

این رکورد هم متعلق به ایستگاه فضایی بین المللی است. این سفینه ی ۱۰۰ میلیار دلاری از ماه نوامبر سال ۲۰۰۰ تا کنون میزبان فضانوردان از کشور های مختلف بوده است.

 

۷٫ طولانی ترین زمان سپری شده در فضا توسط یک فضانورد:

این رکورد متعلق به سرگای کریکالو از شوروی سابق است. کریکالو در طول شش سفر فضایی، حدود ۸۰۳ روز  را در فضا گذرانده است. این یعنی او حدود دو سال و دو ماه از عمرش را در فضا گذرانده است.

 

۸٫ طولانی ترین زمان روی سطح ماه:

در ماه دسامبر سال ۱۹۷۲، هریسون اشمیت و یوجین کونان از خدمه ی سفینه ی آپولو ۱۷، نزدیک به ۷۵ ساعت، یعنی کمی بیشتر از سه روز را روی سطح ماه گذراندند.

آپولو ۱۷ آخرین ماموریت سفر به ماه است که توسط انسان انجام شده است. آپولو ۱۷ در روز ۷ دسامبر سال ۱۹۷۲ به فضا پرتاب شد و در ۱۹ دسامبر به زمین بازگشت.

 

فضانورد ۹ و ۱۰٫ جوان ترین و پیر ترین فضانورد:

جوان ترین فضانورد گرمان تیتو فضانورد اهل شوروی بود. او در سال ۱۹۶۱ در حالی که ۲۵ سال و ۱۲ ماه سن داشت، سوار بر سفینه ی وستوک۲ شوروی به فضا رفت. تیتو چهارمین کسی بود که به فضا رفت. او همچنین اولین کسی است که در فضا به خواب رفته است.

جان گلن، در ماه اکتبر سال ۱۹۹۸ در حالی که ۷۷ سال سن داشت توسط شاتل دیسکاوری به فضا رفت. او در سال ۱۹۶۲، اولین شهروند آمریکایی ای بود که در مداری به گردش به دور زمین پرداخت. فاصله بین سفر های فضایی او ۳۶ سال است!

منابع :
space.com
ویکی پدیا انگلیسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *