بلاک‌چین ؛ آن‌قدر قدرتمند که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت

آیا بلاکچین یک انقلاب در اقتصاد ایجاد می‌کند؟ یا بیشتر جو زدگی است؟ هر چه باشد، در این لحظه نادیده گرفتن یا بی‌توجهی کردن به جوی که حول بلاکچین به راه افتاده است عقلانی به نظر نمی‌رسد.
این روزها به‌ندرت پیش می‌آید که صفحات اخبار اقتصادی را بالا و پایین کنیم و چشممان به خبری از بیت‌کوین نخورد. بالا و پایین شدن قیمت بیت‌کوین و مجادله‌هایی که درباره‌ی قانونی یا غیرقانونی بودن آن وجود دارد خوراک مناسبی را در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می‌دهد؛ اما برخلاف این بمباران رسانه‌ای دائمی، هنوز درک صحیحی از بلاکچین به‌عنوان فناوری زیربنایی این پدیده در بین عموم مردم و حتی نخبگان وجود ندارد؛ تا جایی که اغلب بیت‌کوین و بلاکچین را یک‌چیز می‌دانند.

بلاکچین، آن‌قدر قدرتمند که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت

کاربردهای بالقوه‌ی فناوری بلاکچین بسیار زیاد است، بااین‌حال این فناوری کمی پیچیده و سخت‌فهم است. علاوه بر آن، بهره‌برداری کامل از این فناوری زمانی اتفاق می‌افتد که هم بتوانیم مدل‌های کسب‌وکار موجود را با آن تطبیق دهیم و هم فراتر از آن، این مدل‌ها را از ابتدا بازاندیشی کنیم. کمپانی‌های معظمی نظیر کداک (Kodak)، نوکیا (Nokia) و بلاک‌باستر (Blockbuster) مجبور به ترک میدان رقابت شدند، زیرا نتوانستند مدل کسب‌وکار خود را با فناوری‌های نوظهور (دوربین دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و پخش ویدیوی آنلاین) تطبیق دهند.

تبادل مستقیم

بلاکچین با ایجاد امکان تبادل مستقیم بین افراد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا واسطه‌های سنتی بازار را دور بزنند. این امر می‌تواند برای شرکت‌ها هم فرصت باشد و هم تهدید. شاید کسب‌وکارهای زیادی مجبور به انجام کارها و پیگیری ایده‌هایی بشوند که تابه‌حال نیازی به آن احساس نمی‌کردند. بسیاری از شرکت‌ها و افراد دوست دارند همه‌چیز را حول همان مدل‌های متعارف و آشنا نگه‌دارند؛ اما وقتی مدل کسب‌وکار شما مورد تهدید قرار می‌گیرد، مجبور می‌شوید خارج از چارچوب به آن نگاه کنید. یا باید بتوانید مدل‌های جدیدی ایجاد کنید و یا از قافله عقب می‌مانید و امکان نوآوری و استفاده از امکانات بالقوه‌ی این فناوری را از دست خواهید داد.

مشاغل

بسیاری معتقدند جدی گرفتن این فناوری از سوی سیاست‌گذاران کلان کشورها در مراحل اولیه‌ی عمر آن، باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد شغل بیشتر می‌شود. همچنین اگر روزی قرار باشد بلاکچین بخش مهمی از زندگی ما شود، ورود سریع‌تر به میدان آموزش و پژوهش و سرمایه‌گذاری در آن سیاست‌گذاران را در موضع مطمئن‌تری در جهان آینده قرار خواهد داد. کما این‌که ولادیمیر پوتین گفته است «کسانی که در این مسابقه عقب بمانند، وابسته به پیشروانی خواهند شد که زودتر کار در بلاکچین را شروع کردند».

شاید موارد زیر برخی از پیشنهادهایی باشد که می‌توان به سیاست‌گذاران ارائه کرد:

·برپایی مراکز نوآوری و زمینه‌سازی برای فعالیت و ایده پردازی کارآفرینان در یک شرایط قانونی امن.
تشویق نهادهای آموزشی و حرفه‌ای به پرورش استعدادها (در زمینه‌های مهندسی نرم‌افزار، علوم داده، اقتصاد، حقوق، حسابداری و …).
تشویق آموزش بلاکچین به عموم جامعه.
جستجوی راه‌هایی برای ایجاد تفاهم بین نهادهای پولی و مقررات گذاری از یک‌سو و شرکت‌ها و ایده‌های بلاکچین از سوی دیگر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *