بیماری هایی که واقعا میتوانند دنیا را زامبی کنند!

در سال ۲۰۰۵ لیستی از محتمل ترین دلایل نابودی بشر منتشر شد، در این لیست خاص مواردی مانند حمله ی فرازمینی ها و یا برخورد یک سنگ اسمانی به زمین وجود داشت اما احتمال انها بسیار کم بود، در ابتدای این لیست و در صدر ان بیماری واگیردار قرار داشت، بیماری که نه قابل درمان باشد و نه قابل کنترل، امروزه گاه و بی گاه نام بیماری هایی عجیب را مشنویم که مدتی منتشر میشوند و در نهایت دوباره ناپدید میشوند اما واقعا خطر چنین بیماری هایی در چه حد است؟ و اینکه ایا میتوان جهانی پر از زامبی را فرض کرد؟!

تصور اینکه ویروس و باکتری بسیار ریز چنین توانایی دارند واقعا عجیب است…

لفظ زامبی امروزه تنها در فیلم ها به کار میرود و معنی ان در کل و به لاتین یعنی مرده ای که زنده شده است، اما ایا واقعا میتوان بیماری هایی یافت که تاثیری این چنین بر انسان داشته باشند؟ پاسخ این سوال در کمال تعجب بله است (البته نه از لحاظ مرده و زنده بودن) ، در زیر لیستی از این بیماری ها را بررسی میکنیم:

۱- مرض خواب:

بیماری که واقعا از کابوس ها امده است، در سال ۲۰۰۵ و اوج انتشار این بیماری در افریقا بی بی سی در تیتر خود دقیقا این جمله را به کاربرد: بیماری که مردم را زامبی میکند!

این بیماری از انگلی به نام ترپانوسیما بروسی که توسط مگل تِسه منتشر میشود حاصل میگردد، پروفسور ساجیف کریشنا از کالج پزشکی لندن که مدت هاست در انگولا در بررسی این بیماری است درمورد ان میگوید:

در ابتدا باعث سردرد و بدن درد، سرگیجه و خارش میشود اما در مراحل پیشرفته و زمانی که انگل به مغز حمله ور میشود نشانه ها بسیار مخوف میشوند، عدم قدرت مترکز، از دست دادن قدرت تحرک، غذا نخوردن و از دست دادن قدرت تکلم و در نشانه ای عجیب که در ان شب ها بیدار و روزها میخوابند، در مراحل بسیار پیشرفته بیمار تمام قابلیت های ذهنی خود را از دست میدهد و حتی نمیتواند یک خط راست بکشد و در نهایت رفتارهای بسیار عجیب در تکلم، در مراحل بسیار پیشرفته در صورت شکاف مغز شخص بیمار متوجه تغییر شکل مغز خواهید شد.

این بیماری در نهایت و در کمتر از ۲ هفته باعث مرگ میزبان خواهند شد و متاسفانه تا به امروز هیچ گونه واکسنی برای ان پیدا نشده است و هرساله ۶۰-۷۰ هزار نفر از این بیماری در افریقا از بین میروند، در سال ۲۰۱۴ موسسه ای در امریکا عنوان کرد در مراحل ابتدایی ساخت واکسنی برای این بیماری است.

۲- هاری:

شاید بتوان گفت مخوف ترین بیماری تاریخ هاری است، این بیماری دقیقا همان چیزی است که یک زامبی انجام میدهد، شخص بیمار میخواهد دیگران را بخورد و در صورتی که کسی را گاز بگیرد او نیز مبتلا خواهد شد!

هاری با وجود اینکه سال هاست شناسایی شده است اما همچنان درمانی ندارد و در صورت خروج از مرحله ی کومون مرگی حتمی به همراه خواهد داشت، مرگی بسیار درناک و ترسناک، اثرات این بیماری به این گونه است که شخص توسط یک ناقل گاز گرفته میشود، این ناقل میتواند هرجانوری باشد از سگ تا خفاش و سنجاب و از طریق بزاق دهان منتقل میشود.

یک هفته پس از ورود ویروس به بدن نشانه های بیماری شروع میشوند، مهم ترین انها از دست دادن قدرت نوشیدن و خوردن است به طوری که شخص دچار ترس از نوشیدن اب میشود(آکوافوبیا) و به علت اینکه گلو متورم میشود برای نفس کشیدن مجبور میشود که دهان خود را به شدت باز و بسته کند، پس از دو روز نشانه های بیماری شدید میشوند از جمله ترس از نور  و خصوصا لمس شدن توسط دیگران و پس از این مرحله است که بیمار به طور کامل قدرت تشخیص را از دست میدهد و تهاجمی میشود.

در این حالت بزاق دهان به شکل کف از دهان شخص جاری خواهد شد که حتی تماس با ان میتواند باعث انتقال بیماری گردد توصیه شده است که بیمار حتما به تخت بسته شود چراکه رفتار او بسیار تهاجمی خواهد شد و در موارد بسیار زیادی پیش امده که بیمار به دیگران حمله ور شده است، هند امروزه مرکز این بیماری است و متاسفانه بیشتر تلفات مربوط به کودکان است که مرگی بسیار ارام و دردناک را تجربه میکنند.

هاری بیماری بسیار مخوف است و تا به حال تنها ۶ نفر توانسته اند از ان جان سالم به در ببرند و شواهد نشان میدهد که تا سالهای اینده نیز واکسن موثری برای انسان ساخته نخواهد شد.

۳- نکروز:

این بیماری در واقع یک ناهنجاری حاصل از مشکلی دیگر است، در این ناهنجاری وحشتناک قسمتی از سلول های بدن به دلایلی شروع به مردن میکنند دقیقا مانند قانقاریا  و سرمای بسیار زیاد.

به این علت که سلول های بیمار منتشر میشوند در صورت درمان نشدن که عموما قطع عضو است سلول های سالم نیز بیمار خواهند شد که حاصل ان بسیار وحشتناک ومخوف است به طوری که بسیاری از پزشکان به علت شکل و ناهنجاری های این بیماری به سمت درمان ان نمیروند!

اما نوعی از نکروز وجود دارد که باعث فساد مغز میشود، در این بیماری که در کمتر از یک هفته باعث مرگ میشود بیمار به طور کامل قدرت تشخیص و تفکر را از دست میدهد و به اصطلاحی دچار مرگ مغزی در حالت هوشیاری است.

۴- جذام:

این بیماری در طول تاریخ تاثیرات بسیار بدی بر ذهن بشر گذاشته است، به طوری که انرا بیماری تنهایی نام داده اند، کسانی که دچار این بیماری میشدند دچار ناهنجاری های بدی میشدند و مردم از انها دوری میکردند، در اروپا قانونی وضع شد که در ان افراد مبتلا به این بیماری خود را کامل میپوشاندند و زنگی به دست میگرفتند که مردم از انها دوری کنند.

جذام بیماری است که تنها انسان به ان مبتلا میشود، و دلیل ان باکتری به نام مایکوباکتریوم لپره است، هرچند بسیاری از مبتلایان به این بیماری زنده میمانند اما تعدادی نیز به علت مشکلات تنفسی از دنیا میروند، امروزه خوشبختانه در صورت تشخیص سریع این بیماری درمان پذیر است.

۵- جنون گاوی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *