بی ام و سری ۳ استیشن مدل ۲۰۲۰ معرفی شد
نسل ششم از استیشن بیامو سری ۳ مدل ۲۰۲۰ با گستره وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی و امکانات M اسپرت بهعنوان آپشن، برای بازارهای اروپایی و آسیایی معرفی شد.
اولین نسل بیامو سری ۳ تورینگ ۳۲ سال پیش وارد بازار شد و خودروساز آلمانی هماکنون ششمین نسل آن را ارائه میدهد. ارقام زیر نشان میدهد که مدل استیشن تا چه اندازه برای بیامو مهم است؛ بیش از ۱/۷ میلیون وسیله نقلیه در این کلاس تاکنون تولید شدهاند، که تنها ۵۰۰ هزار دستگاه آن به نسل قبل بیامو سری ۳ تورینگ اختصاص دارد. قرار است این خودرو در کارخانه بیامو در مونیخ برای بازارهای اروپایی و همچنین بازارهای آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، استرالیا و نیوزیلند تولید شود. مدل جدید که قرار است ۶ مهر ماه امسال به بازار عرضه شود، در آمریکای شمالی در دسترس نخواهد بود.
طول بدنه مدل جدید (کد G21) با ۸ سانتیمتر افزایش در مقایسه با مدل قبلی، بزرگتر شده است و به ۴.۷۱ متر میرسد. بهطور مشابه عرض و ارتفاع این خودرو نیز ۲ سانتیمتر نسبت به مدل قبلی بزرگتر میشود. فاصله محوری نیز کشیده شده است، که بیش از ۴ سانتیمتر در مقایسه با مدل قبلی افزایش دارد.
جای تعجب نیست که ظاهر استیشن جدید بیامو سری ۳ نیز بهلطف تغییر ظاهر سال گذشته سدان، چشمگیر است. جلوپنجره بزرگ باتوجهبه حضور چراغهای تمام LED بهعنوان تجهیزات استاندارد، برجسته میشود. چراغهای جلو LED با پهنای پرتو نور گسترده و چراغهای جلو LED انطباقی با نور لیزری برای حالت نور بالای بدون تابش خیرهکننده، همراهبا چراغهای مهشکن LED بهصورت آپشن عرضه خواهند شد.
باریند سقفی و پوشش آلومینیومی برای ستونهای B و C و همچنین نوارهای آلومینیومی برای درزگیرهای جانبی پنجرهها نیز از جمله امکانات استاندارد بیامو سری ۳ استیشن هستند. بخشهای جانبی در عقب با تحول همراه میشود؛ جایی که لبههای برجسته با لامپهای تیره LED در منطقه فوقانی و خروجیهای اگزوز دوگانه در تمام مدلها، طراحی را بیشتر جذاب میکنند.
سدان بیامو ۳ سری، همچنین الهامبخش طرح فضای کابین مدل استیشن است؛ صندلیهای بازطراحیشده برای افزایش راحتی در فضای باز بیامو سری ۳ تورینگ در نظر گرفته شدهاند. حجم فضای شانه سرنشینان به سمت جلو افزایش یافته است، درحالیکه فضای بیشتری بالای سر سرنشینان خودرو وجود دارد. در عقب، فضای بیشتر برای قرارگیری پاهای سرنشینان همراهبا امکان ورود و خروج آسان، بخشی از تجربه جدید است. بخش عقب خودرو برای قرار گرفتن سه صندلی کودک پیشبینی شده است، که دو عدد از این صندلیها میتوانند با اتصالات ایزوفیکس (ISOFIX) قفل شوند.
مدل جدید بیامو سری ۳ تورینگ بهصورت استاندارد با قابلیت باز کردن خودکار صندوق عقب همراه است. دسترسی راحت اختیاری اجازه میدهد تا زبانهکش محفظه بار خودرو بدون دست زدن به آن باز و بسته شود. پنجره عقب کمی بزرگتر از مدل کنونی است که میتواند جداگانه باز شود و اجازه دسترسی آسانتر به عقب خودرو میدهد. قرار دادن وسایل بزرگ و سنگین در داخل محفظه بار با افزایش ۱۱/۲ سانتیمتری عرض آن آسانتر شده است، درحالیکه ارتفاع کف محفظه بار نیز کمی پایینتر قرار میگیرد. به همین ترتیب ظرفیت محفظه بار نیز بیشتر شده است و در مجموع به ۱،۵۱۰ لیتر میرسد؛ البته درصورتی که صندلیهای عقب در حالت خوابیده قرار گیرند. اگر هنوز این میزان حجم برای گذاشتن بار کافی نباشد، بیامو یک تریلر الکتریکی نیز برای حمل لوازم اضافی سرنشینان ارائه میدهد.
سه پیشرانه بنزینی و سه پیشرانه دیزلی در بیامو سری ۳ استیشن واگن جدید عرضه میشود که دقیقاً هنگام عرضه یا طی چند هفته پس از آن در دسترس خواهند بود. گزینههایی شامل پیشرانههای چهار سیلندر ۲ لیتری تا پیشرانههای بزرگتر ۳ لیتری ۶ سیلندر دراینمیان وجود دارند. تمام مدلهای پیشرانه مطابق با استاندارد انتشار الایندگی یورو ۶ هستند. در سال ۲۰۲۰، محدوده خودروهای استیشن بیامو برای اولینبار گسترش خواهد یافت تا شامل مدل تورینگ مجهز به سیستم محرکه پلاگین هیبریدی نیز شود. در جدول زیر ترکیبی از سیستمهای محرکه بیامو سری ۳ تورینگ را هنگام عرضه و مدلهایی که میتوانید این پیشرانهها را در آنها پیدا کنید، ارائه شده است.
مدل | پیشرانه | قدرت (اسببخار) | جعبهدنده |
---|---|---|---|
۳۱۸d تورینگ | ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل | ۱۴۷ | ۶ سرعته دستی، هشت سرعته خودکار |
۳۲۰d/320d xDrive تورینگ | ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل | ۱۸۸ | ۶ سرعته دستی، هشت سرعته خودکار |
۳۳۰d xDrive تورینگ | ۳ لیتری ۶ سیلندر دیزل | ۲۶۱ | هشت سرعته خودکار |
۳۲۰i تورینگ | ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی | ۱۸۱ | هشت سرعته خودکار |
۳۳۰i/330i xDrive تورینگ | ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی | ۲۵۵ | هشت سرعته خودکار |
M340i xDrive تورینگ | ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی | ۳۶۹ | هشت سرعته خودکار |
در بخش فرمانپذیری، سختی بدنه بیامو سری ۳ تورینگ جدید حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. اتصال شاسی نیز بهطور درخورتوجهی سختتر از مدل قبلی خواهد بود و مرکز ثقل پایینتری با توزیع وزن ۵۰:۵۰ دارد. با وجود تمام اندازهها و امکانات موجود، مدل جدید بیامو سری ۳ استیشن حدود ۱۰ کیلوگرم سبکتر از مدل کنونی است، البته این موضوع به تیپ انتخابی خودرو بستگی دارد.
برای کسانی که بهدنبال کمی هیجان بیشتر هستند، سیستم تعلیق M اسپرت و سیستم تعلیق انطباقی M اسپرت با دمپرهای الکترونیکی نیز بهصورت آپشن در دسترس است. هر دو گزینه M اسپرت همچنین شامل فرمان متغیر اسپرت و سیستم ترمز M اسپرت با کالیپرهای چهار پیستونی در محور جلو میشوند. گرانترین مدل بیامو سری ۳ تورینگ با نام M340i xDrive نیز شامل دیفرانسیل M اسپرت است که همراهبا سیستم تعلیق M اسپرت یا تعلیق انطباقی M اسپرت بهعنوان آپشن برای مدل ۳۳۰i تورینگ، ۳۳۰i xDrive تورینگ و ۳۳۰d تورینگ در دسترس قرار میگیرد.
قیمت بیامو ۳ سری تورینگ جدید تا مهر ماه امسال که این مدل به بازار عرضه شود، مشخص خواهد شد.