تعریق در زنان و مردان

از تفاوت تعرق بین زنان و مردان چه میزان اطلاع دارید این امر در میان زنان و مردان با شدت گرما چگونه افزایش خواهد یافت پژوهشگران میزان تعریق و جریان خون پوستی در هر دو جنس را مورد بررسی قرار داده و نتایج جالبی به دست آورده اند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت .

بنا بر یک مطالعه تازه، تفاوت میزان تعریق مردان و زنان زیاد به جنسیت آنها مرتبط نیست.

در عوض این مطالعه نشان داد که میزان تعریق با اندازه بدن ارتباط دارد. این گفته توضیح می‌دهد که چرا افراد بزرگ‌تر – معمولاً مردان – در طی ورزش یا شرایط گرما بیشتر عرق می‌کنند.
مؤلف راهبر مطالعه، شان نوتلی از دانشگاه ولونگونگ استرالیا، گفت: «از مدت‌ها پیش مردم باور بر این بوده که جنسیت بر تعریق و جریان خون پوستی تأثیرگذار است.»
بدن به دو شیوه اصلی خنک می‌شود: تعریق یا افزایش گردش خون در سطح پوست. اندازه بدن و شکل آن بر شیوه خنک‌سازی به کار گرفته شده از سوی بدن برای آزادسازی گرما تأثیر می‌گذارند.
نوتلی و دیگر دانشمندان برای بررسی این ساز و کار خنک‌سازی به آنالیز تعریق و جریان خون پوستی ۳۶ مرد و ۲۴ زن در هنگام ورزش پرداختند.
در یکی از آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان در دمای ۸۲ درجه فارنهایت و رطوبت ۳۶ درصدی به انجام ورزش ملایم پرداختند. این شرایط بدن را به تلاش برای خنک‌سازی وادار می‌کند. سپس در آزمایش بعدی شرکت‌کنندگان در شرایط مشابه به انجام ورزش با شدت متوسط پرداختند.
در هر دو آزمایش تغییرات دمایی بدن مردان و زنان یکسان بود. با این حال زنان و مردان کوچک‌تر، برای خنک شدن کمتر به تعریق وابسته بودند. سطح بدن این افراد نسبت به وزن‌شان بیشتر بود و برای دفع گرما بیشتر بر افزایش گردش خون سطحی تکیه می‌کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *