«تغییرات آب و هوایی امنیت جهان را به خطر انداخته است»

نتایج گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی جهان را به سوی ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر سوق می‌دهد و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند.

تغییرات آب و هوایی شمار بلاهای طبیعی مانند سیل و طوفان را افزایش داده است

تغییرات آب و هوایی شمار بلاهای طبیعی مانند سیل و طوفان را افزایش داده است

این گزارش  روز دوشنبه ۳۱ مارس برابر با ۱۱ فروردین توسط «هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی» یا IPCC وابسته به سازمان ملل متحد منتشر شده است.

در این گزارش برای نخستین بار شواهدی قطعی از تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ذوب شدن یخچال‌ها و لایه‌های خاک یخ زده در قطب شمال، از بین رفتن زیستگاه‌های مرجانی در اقیانوس‌ها، و همچنین ایجاد موج‌های بزرگ گرما، باران‌های سیل آسا و طوفان‌های شدید ارائه شده است.

این گزارش که صبح روز دوشنبه، در جریان نشستی در شهر یوکوهامای ژاپن منتشر شد، به این نکته اشاره می‌کند که جهان باید در انتظار عواقب وخیم‌تری نیز باشد.

به گفته راجندرا پاچوری، ر‌ئیس این هیئت، هیچ‌کس در جهان از تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی در امان نخواهد ماند.

گزارش اخیر«هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی» جدی‌ترین و هشدار‌دهنده‌ترین گزارش این هیئت تاکنون بوده است. پیش از این نیز در سپتامبر سال ۲۰۱۲ این هیئت با انتشار گزارشی بدون هیچ تردیدی فعالیت‌های انسانی را عامل اصلی تغییرات آب و هوایی قلمداد کرده بود.

این گزارش‌ها از آن رو اهمیت دارد که هنوز بسیاری افراد در جهان، از جمله بسیاری از سیاستمداران و صاحبان صنایع، شواهد مربوط به تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کنند و به نقش انسان در برهم خوردن تعادل زیست محیطی کره زمین باور ندارند.

برای تهیه این گزارش ۲۶۰۰ صفحه‌ای جدید، بیش از سه سال زمان صرف شده و حدود ۳۰۰ دانشمند از سراسر دنیا در تهیه آن مشارکت داشته‌اند.

شواهد ارائه شده در گزارش نسبت به شواهدی که در گزارش  سال ۲۰۰۷ ارائه شده بود، دو برابر هستند.

در طول این گزارش بیش از ۲۳۰ بار از کلمه «خطر» استفاده شده است. مهم‌ترین خطری که این گزارش به آن اشاره می‌کند افزایش تعداد بلاها و فجایع انسانی و طبیعی است.

این هیئت از سال ۲۰۰۰ تاکنون مشغول رصد و تجزیه و تحلیل فجایع زیادی از جمله موج‌های گرمای بی‌سابقه در آمریکا و اروپا، آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا و سیل‌های ویرانگر در پاکستان و بنگلادش بوده است.

آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها از عوارض تغییرات آب و هوایی است

آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها از عوارض تغییرات آب و هوایی است

از سوی دیگر دولت‌های جهان به میزان کافی به این تغییرات توجه ندارند و برای مقابله با آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. بنا براین بسیاری از کشورها و جوامع فقیر با خطراتی ریشه‌ای و نابود کننده تهدید می‌شوند.این فجایع بدترین تأثیر را روی گروه‌های آسیب‌پذیر مانند فقرا، سالخوردگان و کودکان برجای می‌گذارد.

به گفته کارشناسان تهیه کننده این گزارش، اکنون صحبت از خطری احتمالی که ممکن است در آینده کره زمین را تهدید کند در میان نیست، بلکه صحبت از تغییراتی برگشت‌ناپذیر است که هم‌اکنون نیز وضعیت دنیا را تغییر داده‌اند.

گرچه تاکنون هشدارها و تحقیقات زیادی در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر کره زمین منتشر شده است، اما این گزارش یکی از جامع‌ترین گزارش‌هایی است که در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و تغییرات آب وهوایی را به امنیت غذایی و افزایش تعداد درگیری‌های منطقه‌ای مرتبط می‌کند.

بنابر این گزارش، تغییرات آب و هوایی به علاوه فقر و کمبود منابع غذایی عاملی برای بروز جنگ‌ها و درگیری‌های بیشتر می‌شود و شمار مهاجران و پناهجویان در جهان افزایش خواهد یافت.

در بخشی از این گزارش آمده است که این تغییرات هم‌اکنون نیز باعث کاهش منابع غذایی جهان شده است و اگر اوضاع به همین نحو پیش برود، میزان تولید گندم  و ذرت به شکل بسیار محسوسی کاهش خواهد یافت. نتایج این تغییرات هم‌اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان مانند آفریقا و کاراییب دیده می‌شود.

در این گزارش همچنین به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر منابع و ذخایر آب جهان نیز اشاره شده است. بالا آمدن سطح دریاها باعث زیر آب رفتن بخش زیادی از زمین‌ها می‌شود و آب‌ اقیانوس‌ها نیز اسیدی‌تر خواهند شد. همچنین آبزیان و ماهیان مختلف نیز در معرض انقراض قرار می‌گیرند و کاهش شمار آن‌ها فشار دیگری بر منابع غذایی مردمان جهان خواهد بود.

به گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، جهان باید خود را با تغییرات جدید وفق دهد و به سرعت روش‌های مدیریت بحران را برای مقابله و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی به کار بندد.

«هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی» یا IPCC که این گزارش را منتشر کرده، هیئتی است علمی و مرکب از نمایندگان کشورهای مختلف جهان. هدف این هیئت تهیه گزارش و برآوردهای علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت آب و هوای زمین و خطرات گرم‌شدن آن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *