تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

وبلاگ نویسی
درک تفاوت میان یک وبلاگ نویس و اینفلوئنسر با توجه به ۳ میلیارد کاربر فعالی که در تمامی شبکه‌های اجتماعی هر روزه در حال فعالیت هستند اندکی دشوار است.

همانطور که می‌دانید ما در حال حاضر در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و هر روز تعدادی برنامه‌های جدید و متفاوت به دنیای شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شوند و بر اساس فاکتورهایی که جامعه و مردم به آن‌ها علاقه دارند برخی از این برنامه‌های اجتماعی ناگهان مانند بمب صدا می‌کنند و تمامی مردم ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌شوند.

یکی از بهترین مثال‌هایی که در این زمینه می‌توانیم برای شما بزنیم شبکه اجتماعی اینستاگرام است. اینستاگرام در بازه زمانی کوتاهی مبدل به بهترین منبع تبلیغاتی رایگان برای بیزینس‌ها و کسب و کارها شد و با توجه به همین دلیل رقابت میان آژانس‌های تبلیغاتی در زمینه اشتراک گذاری محتوا با کیفیت‌تر و یا ارائه خدمات این‌چنینی شدت گرفت.

 

با این حال این‌روزها عبارت اینفلوئنسر و بلاگر به پای ثابت اکثر پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی مبدل شده که گاها گذرمان به آن‌ها برخورد می‌کند.

طبیعی است که وقتی ما در این زمینه‌ها فعالیت حرفه‌ای نداریم نتوانیم کاملاً تفاوت میان این دو مبحث را از یکدیگر درک کنیم. همچنین اگر فردی هستید که قصد دارد به تازگی کسب و کار و برند خود را با استفاده از تبلیغات به مردم معرفی کند حتماً تا حالا فکر استفاده از یک اینفلوئنسر به منظور کارهای مرتبط با این فلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات بیشتر به گوشتان خورده است.

این قبیل افراد اصولاً به دلیل هنر، خلاقیت و یا هر عآمل دیگری موفق شدند در زمینه شبکه‌های اجتماعی معروف شوند و فالوورهای زیادی را به سمت خود جلب کنند. مسئله دقیقا اینجاست که ما تفاوت میان اینفلوئنسر و بلاگر را به خوبی متوجه نمی‌شویم.

زمینه فعالیت این دو دسته از افراد بسیار شبیه به یکدیگر است و درک اینکه هر یک از آن‌ها دقیقاً چه کارهایی انجام می‌دهد ممکن است کمی دشوار باشد. با در نظر گرفتن همین موضوع سعی کردیم تا در این مقاله از به بررسی تفاوت میان بلاگرها و اینفلوئنسرها بپردازیم.

به چه کسانی بلاگر گفته می‌شود؟

در حقیقت بلاگرها افرادی هستند که یک وبلاگ را راه اندازی می‌کنند و سپس در باقی مراحل اقدام به کنترل و مدیریت آن وبلاگ می‌کنند و در مورد موضوعات متفاوتی در وبلاگ خود مطلب می‌نویسند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که بلاگرها کسانی هستند که برای وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و حتی اینستاگرام مطلب می‌نویسند و یا تولید محتوا تخصصی می‌کنند. در ادامه لازم است بدانید که بلاگرها افرادی هستند که از به اشتراک گذاری علاقه یا تجربیات خود در زمینه‌های متفاوتی با دیگران لذت می‌برند و اصولاً این کار را برای سرگرمی خود انجام می‌دهند.

البته گمان نکنید که انجام این کار بسیار ساده و سطحی است زیرا بلاگرها مطلب‌نویسی و اشتراک گذاری های خود را با رعایت اصول بلاگری به پیش می‌برند و معمولاً معروفترین‌های آن‌ها صاحب یک وبلاگ و یا پیج اینستاگرام بسیار حرفه‌ای و پرطرفدار هستند. نکته بسیار جالب در خصوص یک بلاگر این است که نیاز به مکان و یا زمان خاصی برای نوشتن مطالب وبلاگ خود ندارد.

این قبیل افراد تنها لوازمی که در این راه به آن‌ نیاز پیدا می‌کنند اتصال به اینترنت و داشتن یک لپ تاپ یا تلفن همراه است. همانطور که بهتر از ما می‌دانید این روزها تعداد اینفلوئنسرها و بلاگرها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است شاید دلیل این اتفاق را بتوان این دانست که این روزها بازار شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بسیار داغ شده است و بلاگرها و اینفلوئنسرها درصورت محبوبیت می‌توانند پول خوبی از این راه به جیب بزنند.

اما نکته ای که بیشتر این افراد به آن بی توجهی می‌کنند و همین عامل را می‌توان سبب عدم پیشرفت آن‌ها در این مسیر دانست این است که بلاگر بودن و تهیه مطلب و یا محتوا در خصوص یک موضوع خاص به سطح عمیقی از اطلاعات و تجربیات در آن موضوع خاص نیاز دارد. البته خوشبختانه این روزا به لطف اینترنت دیگر به واسطه یک سرچ کوچک در اینترنت می‌توانید اطلاعات جامعی در خصوص تمامی موارد به دست آورید.

در اینستاگرام به چه کسانی بلاگر گفته می‌شود؟

همانطور که در بالا تر با شما در خصوص بلاگرهایی صحبت کردیم که در سایت ها و وبلاگ‌ها اقدام به تولید محتوای حرفه ای می‌کنند باید به شما بگویم که به طور کلی کلمه بلاگر از یک کلمه انگلیسی تحت عنوان وبلاگ سرچشمه می ‌گیرد و بلاگ را می‌توان خلاصه شده وبلاگ‌نویس دانست.

به طور کلی بلاگرها افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی با ارائه محتوا های با کیفیت بر اساس تجربه شخصی، سلیقه و یا حتی علم و دانشی که در آن موضوع خاص دارند معروف شده‌اند. با پیدایش شبکه اجتماعی اینستاگرام با یک واژه دیگه تحت عنوان بلاگر اینستاگرام مواجه شدیم.

بر خلاف چیزی که شما در خصوص بلاگرهای اینستاگرامی تصور می‌کنید صرفاً به عده خاصی از افرادی گفته نمی‌شود که فقط پست‌های زیاد زرق و برق داری در صفحه اجتماعی خود منتشر می‌کنند بلکه بلاگرها افرادی هستند که در یک موضوع خاص تبحر دارند و اقدام به تولید محتوا علمی در خصوص ان موضوع خاص می‌کنند.

نکته‌ای که ممکن است شباهت میان یک بلاگر و یا اینفلوئنسر را بیش از تفاوت آن‌ها پررنگ جلوه دهد این است که هر دو در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ محصولات می‌کنند. ما وقتی با چنین پدیده‌ای در اینستاگرام مواجه می‌شویم ممکن است فرض کنیم هر دو آن‌ها بلاگر هستند و یا هر دو آن‌ها اینفلوئنسرند.

در حقیقت در چنین حالتی متوجه شدن تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر کار بسیار سختی است. اما اگر توجه کرده باشید بلاگرها به هنگام معرفی یک محصول خاص ابتدا به نقد و بررسی دقیق آن می‌پردازند و برخلاف اینفلوئنسرها که هدف نهایی آن‌ها افزایش فروش محصول مورد نظر است بی‌خود و بی جهت اقدام به غلو و یا بزرگنمایی نمی‌کنند.

در واقع بلاگر‌ها پس از از بررسی عمیق و تخصصی یک محصول تبلیغات آن را به عهده می‌گیرند و خرید از این دسته از افراد می‌توانند خیلی قابل اعتماد تر از اینفلوئنسرها باشد.

بلاگرها می‌توانند در انواع زمینه‌های مختلف اقدام به فعالیت کنند مانند بیوتی بلاگر، بلاگرهای گردشگری و یا سفر، بلاگر دیزاین، بلاگرهای گیمر و غیره.

به چه کسانی اینفلوئنسر گفته می‌شود؟

اگر می‌خواهید متوجه شوید که اینفلوئنسر کیست و یا اینکه دقیقا چه کاری انجام می‌دهد بهتر است تا اندکی عمیق تر به معنای این کلمه توجه کنید.

کلمه اینفلوئنسر در لغت به معنای تاثیر گذار و شخصی است که قدرت تاثیرگذاری بالایی در نظر و فکر دیگران دارد و به اصطلاح می‌تواند به خوبی افکار آن‌ها را به سمت چیزی که در نطر دارد هدایت کند.

در زندگی واقعی افرادی که دارای همچنین مهارتی هستند و یا همچنین نفوذی بر دیگران دارند شامل گروه‌هایی مانند استادان دانشگاه، نویسندگانف روزنامه‌نگاران، مشاهیر و دانشمندان می‌شوند اما در دنیای مجازی قوانین کاملاً متفاوت است.

در دنیای مجازی و خصوصاً در اینستاگرام اینفلوئنسرها آن دسته از افرادی هستند که موفق شدند تا فالوورها و یا طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کنند و در نهایت تاثیرات خود را بر روی تصمیم‌های آن‌ها اعمال نمایند. با توجه به نوع کاری که اینفلوئنسرها در شبکه های مجازی انجام می‌دهند موفق شدند تا نوعی مارکتینگ را تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ تاسیس کنند.

اما حالا لازم است بدانیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

در این خصوص باید به شما بگوییم که افرادی که قصد دارند تا تجارت نو پا و یا قدیمی خود را با استفاده از تبلیغات این چنینی به سمت موفقیت و یا فروش بیشتر هدایت کنند از اینفلوئنسرها در سطح شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرند. اینفلوئنسرها اقدام به تبلیغ محصول مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و از آن‌جا که حرف‌ها و افکار آن‌ها بر فالوورهایشان غالب است در نهایت منجر به ثبت فروش‌های زیادی برای مجموعه مورد نظر می‌گردند.

در واقع در عصر فعلی استفاده کردن از اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار معروف و محبوب شده است و حتی تبدیل به یکی از لازمه‌ها و ضروریات تبلیغات گشته است. اگر دوست دارید بیشتر در خصوص اینفلوئنسرها بدانید باید به شما بگوییم که در واقع این قبیل افراد سلبریتی‌ها و یا به اصطلاح معروف شاخ‌های دنیای مجازی محسوب می‌شوند و از تعداد بالایی فالوور در انواع شبکه‌های اجتماعی برخوردارند. اما هدف ما در این مقاله از معرفی اینفلوئنسرها و بلاگرها این است که بتوانیم در ادامه به صورت تخصصی تر به بررسی تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر بپردازیم.

بررسی تفاوت بلاگرها و اینفلوئنسرها

در این بخش از مقاله قرار است تا شما را با تفاوت‌های اصلی میان بلاگرها و اینفلوئنسرها آشناسازیم. با در نظر گرفتن این دنیای دیجیتالی که روز به روز در حال پیشرفته شدن و پرورش عناوین و القاب متفاوت در رسانه‌های اجتمائی است خوب است تا در همین ابتدا به صورت ریشه ای‌تر و عمیق تر با این عناوین و اصطلاحات آشنا شویم. در ادامه موارد اساسی را برای شما عنوان می‌کنیم که منجر به تفاوت میان دو شغل بلاگری و اینفلوئنسری می‌شوند.

تفاوت در انگیزه

همه ما انسان‌ها انگیزه‌های متفاوتی در زندگی خود داریم. هنگامی که از اینفلوئنسر و بلاگر نام می‌بریم ذهن افراد به این سمت هدایت می‌شود که این دو دسته از افراد اهداف و انگیزه‌های کاملاً یکسانی دارند اما این تفکر کاملاً اشتباه.

انگیزه در به اشتراک گذاری محتوا و یا مطالب تفاوت اصلی میان این دو دسته از افراد است و از آن‌ها بلاگر و یا اینفلوئنسر می‌سازد.

حال بگذارید اندکی دقیق‌تر این مبحث را با یکدیگر بررسی کنیم. تصور کنید که شوق ارسال یک محتوای حرفه‌ای که از غذا مورد علاقه و تخصص خودتان است را با دیگران دارید در این صورت شما یک بلاگر محسوب می‌شوید.

حال این انگیزه شما می‌تواند ناشی از شوق به اشتراک‌گذاری یک چیز و یا مطلب با دیگران باشد که ممکن است شما آن را جالب بدانید و یا به آن عشق بورزید. در مقابل اگر انگیزه شما تنها از به اشتراک گذاری و یا تبلیغ یک مارک و یا برند تنها به دست آوردن فالوور و جمع آوری لایک‌های بیشتر در شبکه‌های اجتماعی باشد در این صورت شما دیگر یک اینفلوئنسر محسوب می‌شوید.

البته برخی از اینفلوئنسر ها هستند که از برند و یا مارکی که تبلیغ می‌کنند خودشان نیز استفاده می‌کنند و بر اساس تجربه شخصی آن را تبلیغ می‌نماید اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که این انگیزه آن‌ها می‌تواند تنها برای به دست آوردن پاداش و یا جلوگیری از از جبران خسارت در آینده باشد.

 

برقراری تعامل با مخاطب

دومین ویژگی که سبب تفاوت این دو دسته از افراد می‌شود نوع برقراری تعامل آن‌ها با مخاطبین است. قرار دادن نظریه شخصی در محتوا می‌‌تواند تاثیرات مثبت و یا مخربی به همراه داشته باشد. حال این حرف به چه معنا است؟

باید به شما بگوییم که معنی دقیق این جمله در این است که شما چگونه با مخاطبین خود ارتباط برقرار می‌کنید و اینکه آن‌ها چقدر می‌توانند به گفته‌های شما اعتماد کنند. گاهی اوقات اینفلوئنسرها راحتتر از بلاگرها می‌توانند مخاطبین خود را متقاعد سازند تا کاری خاص مانند خرید محصولات را انجام دهند زیرا آن‌ها همانند بلاگرها مجبور نیستند تا در خصوص آن محصول مورد نظر تحقیق و بررسی های عمیق کنند.

برعکس اینفلوئنسرها بلاگرها موظفند تا ابتدا یک محصول را امتحان و بررسی کنند و در خصوص آن بسیار تحقیق نمایند تا بتوانند در هایت آن را به مردم توصیه نمایند. البته توجه کنید که این مطالب اصلاً به این معنا نیست که اینفلوئنسرها اصلاً قابل اعتماد نیستند بلکه هدف ما از بیان این مطالب این است که بدانید بلاگرها اندکی در زمینه کاری خود تخصصی‌تر کار می‌کنند و بر مبنای تجارب و دانسته‌های خود اقدام به معرفی محصولات می‌نماید.

به طور کلی اگر قصد دارید تا بلاگر شوید لازم است بدانید که اولویت شما باید کیفیت محتوایی باشد که می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید و یا تبلیغ کنید و به هیچ عنوان نمی‌توانید در این راه علایق شخصی خود را تزریق نمایید.

تفاوت در نوع تعهد

چه اینفلوئنسر باشید و یا چه بلاگر به هر حال شما جایگاه و مقام خاص خود را در شبکه‌های اجتماعی دارید اما نباید فراموش کنید که از میان این دو رشته آن کسانی که تعهد بیشتری نسبت به فالوورهایشان دارند موفق‌تر خواهند بود.

برای مثال اگر شما یک اینفلوئنسر هستید موظفید تا اعتماد افرادی که به صورت فعالانه محتوای شما را دنبال می‌کنند جلب کنید. در واقع شما به عنوان یک اینفلوئنسر می‌توانید با کمک گرفتن از افرادی که در زمینه تولید محتوایی بهتر متخصص هستند و یا حتی از طریق ارائه تخفیف یک محصول جایگاه خود را نزد فالوورهایتان بالاتر ببرید و پایبندی و تعهد خود را به آن‌ها نشان دهید

حال ممکن است بلاگرها کمتر از اینفلوئنسرها در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرند خصوصاً با توجه به این نکته که بلاگرها اصولاً محتویاتی را به اشتراک می‌گذارند که در خصوص آن تبحر و تجربه دارند و بر اساس علاقه شخصی این کار را انجام نمی‌دهند.

در واقع تفاوت سومی که قصد داریم در این بخش برای شما بیان کنیم این است که بلاگرها و اینفلوئنسرها با توجه به نقشی که در شبکه‌های اجتماعی دارند هر کدام دارای تعهدی متفاوت به فالوورها و دنبال‌کننده‌های خود هستند. حال ممکن است این تعهد برای اینفلوئنسرها درج محتواهایی جذاب و با کیفیت‌تر نسبت به گذشته باشد و برای بلاگرها پایبند ماندن به محتویات علمی و تجربه شده باشد.

بررسی شباهت‌های میان بلاگرها و اینفلوئنسرها

همانطور که در بالا تر نیز به شما گفتیم اینفلوئنسرها و بلاگرها علاوه بر تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند دارای شباهت‌های بسیاری نیز هستند. در این بخش ما قصد داریم شما را بیشتر با این شباهت‌ها آشنا سازیم.

تولید محتوا

اولین زمینه شباهت میان دو گروه اینفلوئنسرها و بلاگرها می‌تواند تولید محتوا باشد. هر دو گروه با تولید محتواهاییی مناسب در زمینه تخصصی خود سعی می‌کنند تا بیشتر از گذشته مخاطبان را به سمت وبلاگ یا صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی جذب کنند. به این ترتیب با افزایش میزان بازدید و افزایش تعداد فالوورها در شبکه های اجتمائی و همچنین افزایش سطح ارتباطی مخاطبین با وبلاگ یا پیج اینستاگرام این دو گروه آماده تبلیغ برای سایر برندها و افزایش میزان کسب درآمد خود هستند.

 

مهارت ها

شباهت دوم میان این دو دسته از افراد موفق جامعه این است که هر دو گروه اینفلوئنسرها و بلاگرها باید یکسری مهارت‌های خاص داشته باشند از جمله:

خلاقیت و نوآوری

آشنایی با رفتار مشتری و مخاطبین در تمامی شبکه‌های اجتمائی
تسلط بر روش‌های تولید محتوا متنی، ویدیویی و یا …
آشنایی با عکاسی
تبحر در زمینه ساخت فیلم و پادکست حرفه‌ای
آشنایی با ترفندهای خاص به منظور جذب مخاطب در فضایی که در آن فعالیت می‌کنند

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا به صورت تخصصی‌تر به بررسی تفاوت‌های میان بلاگرها و اینفلوئنسرها بپردازیم. موارد بسیاری وجود دارند که یک اینفلوئنسر و بلاگر را از یکدیگر متمایز می‌سازند. توجه کنید که این دو دسته از افراد علاوه بر تفاوت‌ها یکسری شباهت های اساسی نیز با یکدیگر دارند. این دو دسته افراد در راستای موفقیت چشمگیر خود یقینا از تیم تولید محتوای حرفه‌ای کمک گرفته‌اند و در طی کردن مسیر موفقیت خود دست به مطالعه‌های زیادی زده‌اند (خصوصاً بلاگرها).

اما به طور کلی لازم است بدانید که روند معروف شدن در شبکه‌های اجتماعی حال چه به عنوان بلاگر و یا چه به عنوان اینفلوئنسر شما تنها به ساخت یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت ها نیاز ندارید بلکه شما باید به عنوان یک بلاگر و یا به عنوان یک اینفلوئنسر ابتدا مهارت‌های خود را به خوبی بشناسید و قبل از بیان یک موضوع خاص در پیج خود همه جوانب آن را سبک و سنگین کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *