جادوگری و شعبده، حقه ای زیرکانه یا فراتر؟

شواهد تاریخی نشان میدهند که اولین اشاره به شعبده و جادوگری مربوط به مصرباستان میباشد، با این وجود شواهدی از انجام مراسماتی عجیب و خاص در حکومت های بین النهرین و امریکای مرکزی نیز مشاهده شده است، مواردی که باعث شد بسیاری از مردم کهن پیامبران را تنها جادوگرانی بسیار ماهر بدانند، اما حقیقت این اعمال چیست؟ چگونه است که به عقیده بسیاری چیزی فراتر از یک حقه ی ساده در پشت این کارهای سرگرم کننده وجود دارد؟ در طول تاریخ شعبده بازانی بسیار چیره دست و معروف وجود داشته اند افرادی مانند “هودینی، کاپرفیلد، جی واس، و …” اما تعدادی معدود و انگشت شمار از این افراد نیز وجود دارند که به نظر میرسد پا را فراترگذاشته اند و وارد وادی کاملا جدید و ناشناخته شده اند.

به طور کلی جادوگری و شعبده (در صورتی که یکی خوانده شوند، هرچند از نظر لغوی و معنا کاملا متفاوت هستند) دارای چندین قدم مهم و اصلی هستند، اصولی مانند وهم افزایی، پرت کردن حواس و … اما آیا همین چند اصول اولیه آن قدر قدرتمند هستند که بتوانند به مدت هزاران سال مردم را سرگرم کنند؟

در این مقاله قصد بررسی اعمال دو نفر از معروف ترین شعبده بازان فعلی دنیاست، دیوید بلین و استیون فراین (داینامو) که به عقیده بسیاری از مردم دنیا تنها یک شعبده باز نیستند و در واقع روح خود را تسلیم موجوداتی شیطانی کرده اند!

هری هودینی را میتوان پدر جادوگری و شعبده بازی مدرن دانست،  هودینی که یک یهودی مجاری الاصل بود سال هاست به عنوان برترین شعبده باز تاریخ شناخته میشود، فیلم “پرستیژ” نولان ایده ای از زندگی او بود.

هری هودینی توانست با اجرای نمایش های خیره کننده و عجیب برای همیشه نام خود را جاودانه کند اما پس از مرگ او کتبی بسیار قدیمی و عجیب در خانه اش پیدا شده که نشان میداد که او احتمالا جز فرقه ای بسیار قدیمی و مخفی بوده است.

افرادی مانند کاپرفیلد نیز با وجود داشتن توان بسیار بالا در اجرای نمایش های خود عموما تنها از هوش خود و آن هم در حضور تعدادی معدودی از مردم کمک گرفته اند و در سالیان اخیر بسیاری از شعبده های او جنبه ی نمایشی به خود گرفت و تعدادی نیز به طور کامل افشا شدند.

اما در این بین دو شخص بسیار خاص وجود دارند که یکی از آنها یعنی دیوید بلین سال هاست اعمالی بسیار عجیب را به نمایش میگذارد که تا کنون حتی یک مورد از آنها افشا نشده است (این افشا تنها شامل اعمالی میشود که خود او ایجاد کرده است) دیوید بلین که از اوایل دهه ی ۹۰ به خاطر جادو و شعبده های خیابانی خود با “پاسور” به شهرت رسید در طی سال های کار خود توانست رکورد هایی مانند ۴۴ روز روزه گرفتن تنها با آب، پرش از ارتفاع ۱۲ متری روی زمین و زنده ماند!، حبس نفس به مدت ۱۷ دقیقه، ایستادن در یخ به مدت ۶۳ ساعت و همین طور وارد کردن اجسام تیز بدن بدون حتی یک قطره خون (این مورد در سال ۲۰۱۲ و توسط دکتر ریچاردز مورد بررسی قرار گرفت و پس از گرفتن تصاویر ایکس از بلین در زمان ورود اجسام به دست او مشخص شد که خون در شریان هایی که او در آنها چیزی وارد کرده حرکت نمیکند که این یک مسئله ی بسیار عجیب است) … نام خود را هرچه بیشتر جاودانه کند به طوری که امروزه دیوید بلین پس از هودینی به عنوان برترین جادوگر تاریخ شناخته میشود.

بلین در طول ۲۰ سال اخیر برای افرادی مانند: جورج بوش، اوباما، پوتین، مدودف، مرکل، سارکوزی، استیون هاوکینگ، پیتر هیگز، بکهام و تقریبا تمام بازیگران بسیار معروف هالیوود نمایش اجرا کرده و توانسته ثروتی بسیار هنگفت کسب کند.

در این میان بسیاری او را برای کارهای فوق العاده اش با پاسور میشناسند اما عده ای دیگر نیز به کارهای دیگری مانند شکستن دست بند پلیس در اداره پلیس، حدس زدن شماره ملی و صدها کاردیگر او که همگی به شکل بداهه و در برابر مردم انجام میشد او را میشناسند، دیوید بلین در مصاحبه های خود همواره به این سوال که آیا تو علاوه بر استعداد خود با موجودی دیگر در تماسی پاسخ درستی نداده است.

مارکین لوراکس نویسنده ای فرانسوی است که در سال های ۱۷۰۰ میلادی به علم کیمیاگری میپرداخت نیز از مروجین همین عقیده است، او در کتابی عنوان کرده است که بیشتر شعبده بازانی که کارهای آنها به هیچ وجه قابل توجیه نیست از موجوداتی از ابعاد دیگر کمک میگیرند، به شکلی که در ازای کمک گرفتن از آنها در این دنیا روح این افراد پس از مرگ برده ی این موجودات شیطانی باشد!.

در کتب الهی قرآن، انجیل و تورات نیز به وضوح به جادوگری و قدرت آن اشاراتی شده است به طور کلی میتوان این مفهوم را از این کتب دریافت کرد که همانطور که خدا بندگانی در زمین دارد شیطان نیز دارد و در ازای خدمت آنها قدرت هایی به آنها اعطا میشود.

البته این نتیجه گیری نیز درست نیست که تمام افرادی که به آنها جادوگر و یا شعبده باز گفته میشود را افرادی شیطان پرست بدانیم اما به نظر میرسد درمورد تعدادی از این افراد بتوان این مطلب را عنوان کرد.

یکی دیگر از افراد معروف در این زمینه استیو فرین (داینامو) است، شعبده بازی که در ۵ سال اخیر دقیقا مانند بلین به خاطر اجرای نمایشات خیابانی و کارهای بسیار عجیبش معروف و ثروتمند شده است.

زندگی داینامو نشان میدهد که او شخصی بسیار منزوی بوده و از بیماری بسیار خطرناک به نام “کرون” رنج میبرده که باعث شده بود حتی نتواند از خانه خارج شود، تعداد معدودی از افرادی که با او آشنایی داشتند از اینکه او این چنین به شعبده و کارهای عجیب آن مسلط شده است بسیار متعجب هستند، یکی از افراد بسیار نزدیک به او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه ای محلی گفته بود: استیو از نظر جسمی بسیار ضعیف بود و پوست بدنش عموما زخم بود اما پس از مدتی او برای چندین ماه به تنهایی به جنگل های اطراف میرفت و پس از آن به داینامو تبدیل شد!

اینگونه به نظر میرسد که بر خلاف دیوید بلین او تا زمان معروف شدنش حتی یک بار نیز برای این کار تمرینی انجام نداده بود.

ایساک نیوتون یکی از بزرگترین نوابغ تاریخ بشر نیز در مورد وجود جادو و قدرت آن اشاراتی داشته است او حتی برای تبدیل مس به طلا تلاش میکرده که از جادو کمک بگیرد.

کتب بسیاری در این زمینه وجود دارند که به شرح حقه ها و اعمال شعبده بازی میپردازند اما کتب بسیار معدود دیگری نیز وجود دارند که به شرح روش های تسلیم روح به شیطان و به دست آوردن قدرت های خاص میپردازند! امروزه دربسیاری از موارد تغییر رنگ چشم جادوگران و یا خواندن کلماتی در زیرلب آنها حین انجام کارهایشان مشاهده شده است.

بر خلاف بلین شخصی مانند داینامو از نظر جسمی بسیار ضعیف است اما همین فرد به راحتی چندین سکه را که روی هم قرار دارند خم میکند و گاها از وسط به دو نیم تبدیل میکند.

مدارک تاریخی نشان میدهند که جادوگری جایگاهی بسیار ویژه در عرفان کابالا و فلسفه ی ایلومناتی دارد به طوری که افرادی مانند “لاوی” و “کراولی” تمام عمر خود را به تحقیق و تفسیر این موضوع  پرداختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *