حقایقی جالب و خواندنی در رابطه با خون

در این بخش می خواهیم در مورد خون و حقایقی جالب و خواندنی از خون را برای شما بگوییم. خون و دستگاه گردش خون نقش بسیار مهمی را در بدن انسان ایفا می کنند. کارکردهای اولیه خون شامل: تامین اکسیژن و مواد مغذی برای بافت ها، خارج کردن ضایعات، حمل هورمون ها و تنظیم PH و دمای مرکزی بدن است.

به این هفت حقیقت جالب درباره خون یک نگاهی بیندازید تا ببینید این مایع شگفت انگیز چگونه میتواند برای نجات زندگی استفاده شود.

یک پیمانه خون اهدایی میتواند زندگی سه نفر را نجات دهد

یک پیمانه خون (۴۵۰ میلی لیتر)اگر به اجزای اصلی اش یعنی گلبول های قرمز، پلاکت ها و پلاسما تقسیم شود میتواند جان چند انسان را نجات دهد. این اجزا میتوانند برای درمان افراد با شرایط خاص به صورت جداگانه استفاده شوند

گروه های اصلی خون شامل A ، B ، AB و Oهستند

هر کدام از این گروه های خونی به خاطر عامل ارهاش (Rh) میتوانند منفی و مثبت باشند. ABیک گیرنده جهانی گلبول های قرمز است در حالی که O منفی یک اهداکننده جهانی است.

۱۲۰۰۰۰۰ پشه لازم است تا خون بدن یک انسان معمولی به طور کامل خارج شود.

برآورد می شود که حجم خون در انسان تقریبا ۷ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد.بهطور متوسط بدن بزرگسالانی با وزن ۶۵ تا ۸۰ کیلوگرم تقریبا حاوی ۴٫۷ تا ۵٫۵ لیتر خون است.

در بدن یک انسان بزرگسال ۱۰۰۰۰۰ مایل رگ خونی وجود دارد

سه نوع رگ خونی وجود دارد: شریان ها، وریدها و مویرگ ها. روند جریان خون شریان ها را درگیر میکند تا خون را از قلب بیرون ببرند. این مویرگ ها هستند که وریدها را به شریان ها متصل می کنند. ورید ها هم به نوبه خود خون را به قلب برمی گردانند.

در طول زندگی، قلب به طور متوسط ۱٫۵ میلیون بشکه خون را پمپاژ میکند (به اندازه پر کردن ۲۰۰ تانکر حمل سوخت قطار)

قلب حدود ۵۵ تا ۸۰ میلی لیتر خون را با هر ضربان پمپاژ می کند. قلب یک انسان بزرگسال هر روز حدود ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ لیتر خون پمپ می کند. بدن یک بزرگسال به طور متوسط حاوی حدود ۵ لیتر خون است که به طور مداوم در کل بدن گردش می کند.

فقط ۳۰ ثانیه طول می کشد تا یک گلبول قرمز در کل بدن گردش کند

گلبول قرمز در طول عمر چهار ماهه اش، ۲۵۰۰۰۰ بار در بدن انسان سفر می کند

۵۵ درصد از حجم خون را پلاسما، و ۹۰ درصد از پلاسما را آب تشکیل می دهد

پلاسما یک مخلوط زرد کمرنگ مرکب از آب ، پروتئین و نمک است. پلاسمای گروه خونی AB مثبت میتواند به همه بیماران از هر نوع گروه خونی داده شود، این علت تامین کوتاه مدت پلاسمای AB است. پلاسمای منجمد شده میتواند تا یکسال بعد از جمع آوری تزریق شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *