حقایقی درباره حیوان جگوار

حیوان جگوار یا پلنگ خال دار امریکایی بزرگترین گربه سان در امریکا است.بدنی محکم،سر بزرگ و فک قدرتمند از ویژگی های جگوار هستند. وزن آنها بین ۶۰ تا ۱۳۰ کیلو گرم متفاوت است. پوست لکه دار و زیبای جگوار او را در جنگل استتار می‌کند.رنگ بدن آن معمولا زرد و زقوه ای مایل به زرد است،اما رنگ آن می تواند از  قهوه ای مایل به قرمز  تا سیاه هم باشد.

محّل زندگی جگوار از شمال آرژانتین تا جنوب غربی ایالات متّحده  است. این جانوران در جنگل های گرم سیری پر باران معمولاً در کنار آب زندگی می‌کنند. جگوارها در قلمروهای وسیعی زندگی می‌کنند به طوری که جگوار ماده به حداقل ۲۵ کیلومتر مربع قلمرو نیاز دارد و قلمرو نر بسیار بیشتر است. محدوده زیستگاه‌ها با هم تداخل دارد ولی همسایه‌ها برای کاهش درگیری از هم دوری می‌کنند.

جگوارها در فرهنگ بشر نیز نقش مهمی دارند،در داستان ها، آهنگ ها و دعاهای مردم بومی آنها ایفای نقش می کنند.

رژیم غذایی

جگوارها معمولا گوزن،گراز امریکایی،تمساح،مار،میمون ها،لاک پشت ها،پرندگان و هر چیز دیگری که بتوانند بگیرند تغذیه می کنند.

جکوارها حیواناتی انفرادی هستند و معمولا تنها زندگی می کنند بجز در فصل جفت گیری.

اغلب روی زمین شکار می کند ولی می تواند از درخت بالا رود و در کمین طعمه خود بنشیند.

جگوار سومین گربه سان بزرگ دنیا بعد از شیر و ببر است.

جگوارهای ماده پس از ۹۳ تا ۱۰۵ روز بارداری یک تا چهار توله می‌زایند و در مکانی امن از آنها نگهداری می‌کنند. بچه‌ها حدود دو سال کنار مادر می‌مانند. اکنون این جانور در بسیاری از بخش‌ها در خطر انقراض قرار گرفته است. انسان جگوار را برای خزش و نیز به دلیل اینکه به گاوها حمله می‌کند شکار می‌کند. جگوار در اسارت تا ۲۳ سال عمر کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *