خدمات پزشکی هوشمند

شرایطی را در نظر بگیرید که به دکترتان دسترسی ندارید، یا حتی حالتان آنقدر خوب نیست که بتوانید به دکترتان مراجعه کنید. اما باید با دکترتان مشورت کنید. دستگاه مد وند (MedWand) به شما این امکان را می‌دهد که صدای قلبت، دمای بدن، میزان اکسیژن در خون و … را اندازه بگیرید و با اتصال آن به تلفن هوشمند یا کامپیوتر، آنها را برای دکترتان بفرستید. شرکت مد وند، توسط که محصول مشترک شرکت پزشکی مدلاین (MedLion) و شرکت طراحی صنعتی سایفر ساینتیفیک (Cypher Scientific) در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده، نمونه‌ای از وسایل نسل جدید تکنولوژی در خدمت علم پزشکی است. صنعتی که میزان ثروت آن تا سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار برآورده می شود.

ابداع جالب دیگری در دنیای پزشکی، قوطی‌های داروی هوشمند هستند. شرکت ادهیر تک (Adhere Tech) نوعی قوطی‌ دارو طراحی کرده که با اتصال به اینترنت و بلوتوث، اطلاعاتی مانند زمان مصرف دارو، میزان مصرف آن، خطر استفاده بی‌رویه از آن و همچنین وقتی که دارو رو به اتمام است را به اطلاع بیمار و دکتر می‌رساند. سازندگان این قوطی‌ها امیدوارند با همه‌گیر شدن وسایلی از این دست، میزان استفاده نادرست- کم یا زیاد- دارو را به حداقل برسانند. این قوطی‌ها هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند.

مسیو هلث (Massive Health) کمپانی دیگری است که خدماتش را وقف بیماران دیابتی کرده است. این شرکت دستبند و اپلیکشنی را برای تلفن‌های هوشمند طراحی کرده که بیماران با استفاده از آن می‌توانند به سادگی اطلاعاتی مانند میزان قند خون، فشار خون و دیگر علایم حیاتی برای یک بیمار دیابتی را اندازه‌گیری کنند. اگر هر کدام از این اطلاعات زنگ خطری برای بیماران باشد، این اپلیکشن هم بیمار و هم دکتر معالج وی را از آن آگاه می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۱ در شهر سانفرانسیسکو تاسیس شده، با ارائه راهنمای خرید و پخت و پز سالم، بیماران و خانواده‌های آنان را تشویق به زندگی سالم‌تر می‌کند.

اکسو (Ekso) شرکت صنعتی طراح لوازم پزشکی است که کارش را در ابتدا با مجروحان ارتش در آمریکا شروع کرد. این شرکت پیشرو در ساخت روبات‌هایی است که به بیماران دارای نقص عضو امکان حرکت می‌دهد. بیماری که همه عمر روی ویلچر نشسته حالا با استفاده از دست و پای هوشمند طراحی شده توسط این شرکت می‌تواند راه رفتن را تجربه کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۱ شروع به عرضه محصولاتش به همه بیماران- و نه تنها مجروحان جنگی- کرد، تاکنون بیش از پنج میلیون دلار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران جذب کرده است.

مطالعات چشم‌پزشکی نشان می‌دهد که درصد بالایی از مردم- به خصوص در کشورهای در حال توسعه- احتیاج به وسایلی برای داشتن دید بهتر دارند،‌ مثل عینک یا لنز. اگر علایم ضعف چشم در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، امکان بهبود آن و یا جلوگیری از ضعف بیشتر چشم وجود دارد و به این ترتیب سالانه میلیون‌ها دلار برای افراد و شرکت‌های بیمه و پزشکی صرفه جویی می‌شود. آی نترا (EyeNetra) یک شرکت پزشکی است که با عرضه اپلیکشنی برای تلفن‌های هوشمند قصد دارد انقلابی در علم و صنعت چشم پزشکی را بپا کند. با این اپلیکشن که به راحتی قابل استفاده برای همه افراد است، شما می‌توانید تست بینایی چشم را انجام دهید و میزان بینایی چشم خود را اندازه بگیرید. این اپلیکشن به شما می‌گوید که آیا احتیاج به عینک یا آزمایشات بیشتری دارید یا نه. این شرکت به عنوان بهترین شرکت‌های نوپای پزشکی در سال ۲۰۱۱ شناخته شد.

یکی دیگر از جنبه‌های سلامت که هنوز در خیلی از جوامع جدی گرفته نمی‌شود، سلامت روانی است. اگر افسردگی، هیجان شدید، دو قطبی بودن، بیش‌فعالی و …اختلالات روانی هستند که جلوگیری و درمان به موقع آنها، مانند هر مریضی دیگری، به سلامت کلی یک جامعه کمک می‌کند. اما با توجه به تابو بودن صحبت در خصوص امراض روانی، شناسایی و درمان آنها به مراتب سخت‌تر از بیماری‌های جسمی است. اما تکنولوژی قصد تغییر این وضعیت را دارد. در چند سال گذشته شرکت‌های پزشکی و موسسات سلامت روانی دست به دست هم داده‌اند تا با ارائه روش‌هایی تازه، افراد را تشویق به صحبت در خصوص مشکلات روحی کنند. تاک سشن (TalkSession) برنامه آنلاینی است که امکان صحبت با متخصصین سلامت روانی را به متقاضیان می‌دهد. شما بدون اینکه منزل خود را ترک کنید می‌توانید به طور خصوصی با پزشکان و روان‌پزشکان این گروه صحبت کنید. آی کوچ (icouch) اپلیکشنی دیگری است که گروهی از روانشناسان و روان‌پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف بیماری‌های روحی را گرد هم آورده و به مراجعه‌کنندگان این امکان را می‌دهد که با توجه به منطقه، نژاد، جنسیت، و نوع تخصص دکتر مورد نظر خود را پیدا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *