دانلود کتاب اسطوره‌ها و افسانه‌های سرخپوستان آمریکا

نام کتاب: اسطوره‌ها و افسانه‌های سرخپوستان آمریکا
نویسنده: ریچارد ایرودز – آلفونسو اریتز
ترجمه: دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۲۷۹ صفحه
حجم فایل: ۷٫۶ مگابایت

اسطوره‌ها و افسانه‌های سرخپوستان آمریکا

افسانه‌هایی که در این کتاب آمده، برخاسته از دل بومیان آمریکای شمالی است. پیشینه روایت برخی از این افسانه‌ها به هزاران سال پیش می‌رسد و هنوز هم روایت و بازگویی می‌شوند؛ نیز با توجه به نیازهای گوناگون مخاطبان خود، پوست می‌اندازند و شکلی نو به خود می‌گیرند، حتی در ذهن زنان و مردان امروز از نو آفریده می‌شوند؛ افسانه‌هایی درباره زمین، روییدنی‌ها، گیاهان و جانوران، که پاره‌های مکمل قلمرو انسان به شمار می‌روند. این افسانه‌ها به زبان‌های باستانی روایت شده‌اند و در ضرب‌آهنگ طبیعت جریان دارند، طبیعتی که به راستی با محیط صنعتی و انسان ساخته مغایر است. انسان در جامعه صنعتی، بیشتر به زمان و ساعت چشم دوخته، سیل لحظه‌ها در جامعه‌ای خرد شده بر او فشار می‌آورد و ظاهرا بدو فرصت نمی‌دهد که به اندیشیدن درباره سرشت جمعی کیهان کام برد. افسانه‌های مشترک و در عین حال یاری‌رسان درباره آغاز و پایان جهان (و هر آن چه که در این فاصله زمانی روی می‌دهد) گویی به نحو غریبی ورای بصیرت آنان است.
بومی آمریکایی با گذر از «اعصار سرخپوستی» هنوز به زهدان اساطیر متصل است و از آن تغذیه می‌کند. نیرویی رازگونه اما واقعی در طبیعت، در کوهستان‌ها، رودها، صخره‌ها و حتی در ریگ‌ها وجود دارد. سفیدپوست ممکن است آنها را اشیایی بی‌جان بپندارد، اما در نگاه سرخپوست، این پاره‌های طبیعت در زهدان کیهان نهان‌اند، با نبض زندگی می‌تپند و همچون دارو توان‌بخش‌اند. چنان که ارنست کاسیرر آورده است: «جهان اساطیری بسا سیال‌تر و پر نوسان‌تر از جهان نظریه‌پرداز است… جهان اسطوره جهانی است نمایش‌وار، مملو از کنش‌ها، نیروها و قدرت‌های ستیزه‌گر. درک اساطیری همواره از این صفات عاطفی بارور است.»

اسطوره‌ها و افسانه‌های سرخپوستان آمریکا

فهرست:

اشاره مترجم
پیش‌گفتار
دیباچه‌ای بر اسطوره‌های سرخپوستان آمریکا

بخش نخست: حکایاتی پیرامون آفرینش انسان

بچه خرگوش (وایت ریورسیو) – لخته خون (یوت جنوبی) – پیدایش انسان-حیوان (اوکانوگن) – بچه‌سنگ (بریول سیو) – پسر شجاع (سنکا) – پیرزن چشمه‌سار (شین) – بچه‌تیر (شین) – رقص بزرگ جادو (شین) – پیدایش نخستین مرد و زن (ناواهو) – چگونه مردان و زنان به هم رسیدند (بلاد – پیگن) – آدم پخته (پی‌ما) – زن بوفالوی سفید (بریول سیو) – علف مقدس (بلک فوت)


بخش دوم: سرزمین پیدایش، حکایاتی پیرامون آفرینش جهان

همزاد نیک و همزاد بد (یوما) – پیدایش در نزد قبیله جیکاریلا (جیکاریلا آپاچی) – گرگی پیر دنیا را می‌سازد (کراو) – چگونه قوم سیو پدید آمد (بریول سیو) – صعود به عالم بالا (اکوما) – قوم زنبیلی (موداک) – جادوگر بزرگ: سازنده سرزمین زیبا (شین) – سپیده‌دم هوپی‌ها (هوپی‌ها) – بچه‌های خورشید (اسیج) – ندا، توفان و لاک‌پشت (کادو) – قصه برادر بزرگ (پی‌ما)


بخش سوم: چشمان روح بزرگ: حکایاتی درباره خورشید، ماه و ستارگان

پیدایش خورشید (بریول سیو) – رهرو آسمان (تسیم شین) – جنگ خرگوش سه‌پا با خورشید (وسترن راکیز) – گرگی آفتاب و ماه را می‌دزدد (زونی) – بچه هوپی و خورشید (هوپی) – تندباد (اجیب وی) – دختر خورشید (چروکی) – گرگی و ستاره‌ها (واسکو) – شکارچی گوزن و بانوی ذرت سپیددانه (توا)


بخش چهار: هفت‌خوان قهرمانان، غول‌ها و غول‌کش‌ها

نبرد گلوزکپ با غول دریایی (پساماکودی، میکمک، و مالیزیت) – پشه‌ها چگونه به وجود آمدند (تلین گیت) – کله قل‌قلی (وینتو) – «روشن‌زاد» غول را می‌کشد (هوپی) – واکی نیان تانکا: مرغ توفان (بریول سیو) – افسانه برج شیطان (سیو)

download-book

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *