درباره الگوریتم های جدید گوگل بیشتر بدانید
برای اطلاع از الگوریتم های جدید گوگل و آپدیت آن ها معمولا از وبلاگ سایت MOZ با آدرسmoz.com/blog استفاده می کنم.
۱٫الگوریتم پاندا
این الگوریتم در بهمن سال ۸۹ توسط گوگل معرفی شد. از نظر الگوریتم گوگل پاندا وب سایت هایی که از هر لحاظ به راحتی و منفعت کاربر اهمیت می دهند در نتایج بهتری قرار می گیرند. الگوریتم پاندا با وب سایت هایی که در مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنم زیاده روی می کنند مخالف است.
وب سایت هایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند،محتوای کپی شده زیاد از سایت های دیگر دارند،محتوای بی کیفیت دارند،بیش از حد از کلمات کلیدی و برچسب استفاده کرده باشند،بیش از حد و در مدت کوتاهی بک لینک داشته باشند با الگوریتم پاندا طرف هستند و این الگوریتم به شدت با این سایت ها مخالف است.
۲٫الگوریتم مرغ مگس خوار
این الگوریتم در ۲۱ بهمن سال ۹۲ توسط گوگل معرفی شد. هدف اصلی در الگوریتم مرغ مگس خوار نمایش بهتر و دقیق تر عبارت جست و جو شده توسط کاربر است. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار به کاربران کمک می کند تا به سرعت به نتیجه دلخواه خود برسند. همانطور که گفتم الگوریتم پاندا با برچسب های زیاد به شدت مخالف بود. با آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار جست و جو ها تخصصی شد و دیگر نیاز به درج برچسب های زیاد نیست.
معمولا در هر مطلب از ۵ الی ۶ برچسب که مرتبط با موضوع مطلب شماست استفاده کنید.
۳٫الگوریتم پنگوئن
این الگوریتم در فروردین ماه سال ۹۱ توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم به شدت با وب سایت هایی که سئوی کلاه سیاه کرده باشند مخالف است. در الگوریتم پنگوئن وب سایت هایی نتیجه بهتری را در گوگل می گیرند که چه از نظر محتوایی و چه از نظر فنی سئوی کلاه سیاه نکرده باشند.
وب سایت هایی که پست های خودکار توسط ربات ها درج کرده باشند،صفحاتی با تعداد لینک بالا داشته باشند،بک لینک های بی کیفیت و بی ارتباط با سایتشان و SPAM داشته باشند،بهینه سازی بیش از حد کرده باشند با الگوریتم پنگوئن طرف هستند و از نظر این الگوریتم این وب سایت ها بی کیفیت هستند.
این الگوریتم همچنین با وب سایت هایی که با یک Anchor Text لینک های زیادی را ایجاد کرده باشند هم مخالف است. مثلا وب سایتی در زمینه سئوی سایت فعالیت می کند و در فوتر هر وب سایتی که برای آن سئو انجام داده است اسم سایت خود را بگذارد.
الگوریتم پنگوئن به شدت روی افت یا رشد وب سایت ها در نتایج جست و جو تاثیر گذار است.
۴٫الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر در داخل ایران زیاد مطرح نیست و هنوز به اندازه کافی از این الگوریتم بهره برده نمی شود. کار اصلی این الگوریتم این است که نتایج جست و جو را با توجه به مکان فعلی کاربر نشان می دهد. به عنوان مثال کاربری که در ایران خرید پیتزا را جست و جو می کند و کاربری که در آمریکا خرید پیتزا را جست و می کند طبق مکان فعلی کاربر نزدیکترین وب سایتی که فست فود آنلاین است وبه کاربر نزدیک است برای آن نمایش داده می شود.
برخی از دوستان بر این باورند که با داشتن هاست ایران و دامین ملی می توانند سایت خود را در نتایج جست و جوی محلی ببینند ولی واقعیت این است که این الگوریتم برای وب سایت های ایرانی تاثیری ندارد و فعلا فقط در کشور آمریکا به خوبی کار می کند.
سخن آخر این است که سعی کنید همیشه از آپدیت الگوریتم های جدید گوگل با خبر شوید. مثلا قبلا استفاده از برچسب زیاد برای مطالب خیلی خوب بود ولی با آمدن الگوریتم گوگل پاندا این کار ممنوع شد. به خاطر همین مسائل است که باید همیشه از تغییرات الگوریتم های گوگل با خبر باشید. روش عملکرد الگوریتم های گوگل این گونه است که با بررسی هر چند وقت یک بار وب سایت ها بر اساس معیاری که دارند باعث کاهش و یا افزایش رتبه آن ها می شوند که اصطلاحا آپدیت الگوریتم های گوگل می گویند.