در ۱۰۰ سال آینده رنگین‌کمان‌های بیشتری خواهیم دید

رنگین‌کمان‌

رنگین‌کمان‌

بر اساس محاسبات دانشمندان دانشگاه هاوایی، در نتیجه‌ی تغییرات اقلیمی بر روی زمین، در آینده فرصت بیشتری برای مشاهده رنگین کمان بر روی زمین وجود دارد.

نویسندگان مقاله‌ای که در این زمینه اخیراً منتشر شده، پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۱۰۰ میلادی تعداد رنگین‌کمان‌ها بر روی زمین ۵ درصد بیشتر از ابتدای قرن ۲۱ خواهد بود.

بیشترین افزایش در تعداد روزهای رنگین‌کمانی در عرض‌های جغرافیایی شمالی رخ خواهد داد و رنگین‌کمان‌ها در ارتفاعات بسیار بالایی از سطح زمین ایجاد خواهند شد. در آن زمان، گرمایش زمین باعث خواهد شد که میزان بارش برف کمتر شده و بارش باران افزایش پیدا کند. قابل ذکر است که تعداد روزهای رنگین‌کمانی در مکان‌هایی که در نتیجه‌ی تغییرات اقلیمی بارش باران کمتری خواهند داشت، مانند نواحی مدیترانه‌ای کمتر خواهد شد.

رنگین‌کمان زمانی شکل می‌گیرد که ذرات آب در هوا، نور خورشید را منعکس کنند. نور خورشید و قطرات آب از اجرای اصلی تشکیل رنگین‌کمان هستند. فعالیت‌های انسانی مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث گرم شدن اتمسفر شده و الگو و میزان بارش باران و پوشش ابر را تغییر می‌دهد.

عموماً اثر تغییرات اقلیمی بر روی سلامتی و زندگی انسان‌ها تحت بررسی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، اثر تغییرات اقلیمی و افزایش امواج گرمایی بر روی میزان سکته‌های قلبی در مطالعات متعددی بررسی شده است. با این حال، مطالعات کمی نیز در مورد اثر تغییرات اقلیمی بر روی زیبایی محیط‌زیست زمین انجام شده است. در مطالعه‌ی اخیر اثر تغییرات اقلیمی نیز برای اولین بار بر روی تعداد رنگین‌کمان‌های ایجاد شده روی زمین بررسی شده است.

در این مطالعه، برای محاسبه‌ی اثر تغییرات اقلیمی بر روی تعداد رنگین‌کمان‌ها، عکس‌های بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. محققین با ذخیره‌ی ده‌ها هزار عکس شامل رنگین‌کمان، مطالعه‌ی خود را شروع کرده‌اند.

سپس در مرحله‌ی بعد محققین یک مدل پیش‌بینی رنگین‌کمان را بر اساس مکان عکس‌های ذخیره شده، نقشه بارش آن منطقه، پوشش ابر و زاویه خورشید ساختند. آن‌ها از مدل ساخته شده برای پیش‌بینی وقوع رنگین‌کمان در مکان‌های مختلف، در حال و روزهای آینده استفاده کردند. مدل تهیه شده نشان داد که جزایر روی زمین مکان‌هایی هستند که بیشترین وقوع رنگین‌کمان را به خود می‌بینند.

استفاده از مدل تهیه شده برای پیش‌بینی رنگین‌کمان‌های سال‌های آینده نشان داده است که به مرور تعداد این پدیده‌های زیبا بر روی زمین بیشتر خواهد شد و تا سال ۲۱۰۰ میلادی، تعداد آن‌ها ۵ درصد بیشتر از گذشته خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *