دنده ماشین و نکاتی درباره آن

دنده خودرو

دنده خودرو

دنده خودرو یکی از قطعات خودرو است که با نام هایی مانند گیربکس یا جعبه دنده نیز شناخته می شود. این قطعه یکی از عناصر اصلی انتقال نیرو در خودرو است و مانند یک کلاچ قدرت را به چرخ ها منتقل می کند.

چرخ دنده ها قطعات دندانه دار هستند که قسمت های اصلی سیستم دنده خودرو را تشکیل می دهند. در مرکز چرخ دنده ها سوراخ هایی با اندازه های مختلف وجود دارد که محور در آنها قرار می گیرد.

وجود این سیستم نشان دهنده قدرت چرخ دنده ها برای تغییر جهت گشتاور است. این چرخ دنده ها علاوه بر انتقال نیرو، قابلیت کنترل گشتاور را نیز فراهم می کنند. نکته مهم در این سیستم این است که قطر دنده ها متفاوت است و این تفاوت باعث ایجاد سرعت های متفاوت در گیربکس می شود.

دنده خودرو یکی از عناصر انتقال قدرت در خودرو است. به طور کلی گیربکس مجموعه ای از چرخ دنده ها و محورها است و تمامی این اجزا در داخل یک جعبه قرار می گیرند.

چرخ دنده خودرو گشتاور تولید شده را به چرخ ها منتقل می کند و وظیفه تنظیم آن را بر عهده دارد. در گیربکس های معمولی سه محور وجود دارد: محور اول یا محور محرک به وسیله کلاچ به موتور وصل می شود و محور دوم یا محور متحرک با محور سوم به محور اول متصل می شود.

فشار دادن کلاچ در حین رانندگی، محور را از موتور جدا می کند، سپس با استفاده از دنده خودرو، فلایویل و فلایویل به حرکت در می آید. فشار دادن لغزنده مربوط به عدد دنده باعث ایجاد فشار روی دنده برنجی می شود و این حالت باعث می شود که سرعت چرخ دنده برنجی و یاتاقان دنده برابر شود.

اجزای دنده ماشین

۱- دسته دنده بارزترین قسمت دنده است. اهرم دنده میله ای است که راننده برای کنترل سرعت خودرو از آن استفاده می کند. این میله آهنی با حرکت به شکل H عمل تعویض دنده را انجام می دهد.

۲- شفت فلایویل میله ای فلزی است که از یک طرف به دسته دنده و از طرف دیگر به فلایویل موتور متصل می شود. دسته دنده چرخ فلایو را به حرکت در می آورد.

۳- مهک قطعه ای است که به انتهای محور ماه متصل است و به شکل نیم دایره است.

۴- لغزنده پینیون با مسدود کردن دندانه ها با پینیون هماهنگ کننده، پینیون را روی محور ثابت می کند.

۵- دنده هماهنگی: با تعویض دنده کشویی نیرو را منتقل می کند و این نیرو به دنده هماهنگی رانده می شود. دندان های قفل کننده محور شماره سه را حرکت می دهد.

۶- دنده برنجی به دلیل عدم یکنواختی بین سرعت بلبرینگ و سرعت چرخش چرخ دنده ها نصب می شود و باعث قفل شدن دنده کشویی و یاتاقان می شود.

روغن گیربکس

 

نکته مهمی که باید بدانید این است که روغن گیربکس باید تعویض شود و باید گفت که هیچ خودرویی از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین باید به کمیت و کیفیت روغن دنده خودرو توجه کرد و پس از هر بار بررسی خودرو باید روغن موجود در گیربکس را بررسی کرد. زمان تعویض روغن گیربکس در خودروهای مختلف متفاوت بوده و به طور میانگین از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر متغیر است.

روغن موجود در این قسمت دنده را نرم می کند و روند کار دنده را در لوازم یدکی چری تیگو ۷ دیجی کار شاپ آسان می کند و گیربکس را خنک نگه می دارد. بهتر است روغن کاری گیربکس را به تعمیرکاران مجرب بسپارید. در انتخاب روغن خودرو دقت کنید زیرا روغن گیربکس دستی با اتوماتیک متفاوت است. یکی از نشانه های مشکل روغن خودرو، خرابی دنده ها در مدل های اتوماتیک و سفت شدن دنده ها هنگام تعویض دنده در مدل های دستی است.

علائم خرابی گیربکس

زمانی که این قطعه از کار بیفتد نشانه هایی را نشان می دهد که با آشنایی با آن از آسیب بیشتر به دنده های خودروی خود جلوگیری خواهید کرد. در ادامه به این نشانه ها نگاه می کنیم:

۱- دنده حرکت نمی کند. در خودروهایی که گیربکس مشکل دارند، دنده خودرو در دنده خاصی قرار نمی گیرد و خودرو به دنده مورد نظر تغییر می کند.

۲- کلاچ شل است و با فشار دادن کلاچ نمی تواند دیسک را از فلایویل جدا کند و سرعت ماشین تغییر نمی کند، زیرا کلاچ همچنان درگیر است.

۳- وجود صدا در هنگام تعویض دنده یا حتی زمانی که دنده در حالت خنثی قرار دارد، نشانه مشکل گیربکس است.

۴- روغن کاری: اگر روانکار از گیربکس خودرو نشت کند، علامت مهمی است که نشان دهنده وجود مشکل در گیربکس است. اگر ماشین لباسشویی تیره است یا بوی روغن سوخته می دهد، حتماً برای تعویض آن به مکانیک مراجعه کنید.

۵- لرزش خودرو هنگام تعویض دنده یکی دیگر از نشانه های مشکل گیربکس خودرو است.

۶- شنیدن صدای ساییدگی یا زوزه هنگام تعویض دنده نشانه این است که دنده ماشین شما نیاز به توجه دارد.

۷- آخرین نشانه ایراد در این قسمت تاخیر در عملکرد خودرو است یعنی با تعویض دنده عملکرد موتور با توجه به سرعت افزایش نمی یابد.

تک دنده

دنده های تک رایج ترین نوع چرخ دنده هستند. این چرخ دنده ها دارای دندانه های مستقیم هستند و بر روی محورهای موازی نصب می شوند. در گذشته برای ایجاد حالت کاهش دنده از چرخ دنده های تکی بسیار بزرگ استفاده می شد. تک دنده ها در بسیاری از وسایل مانند پیچ ​​گوشتی های برقی، آبپاش های نوسانی، ساعت زنگ دار، ماشین لباسشویی و خشک کن استفاده می شوند، اما در خودروها تعداد زیادی از آنها وجود ندارد زیرا تک دنده ها صدای زیادی ایجاد می کنند. شرق .

هر بار که دندانه های دنده با یک دنده با دنده دیگری درگیر می شوند، دنده ها با هم برخورد می کنند و این ضربه باعث ایجاد صدای بلند و همچنین افزایش فشار روی دنده می شود. چرخ دنده های مورب و مارپیچ اغلب در اتومبیل ها برای کاهش صدا و فشار استفاده می شوند.

چرخ دنده های اریب

هنگامی که دو چرخ دنده روی یک سیستم چرخ دنده مخروطی درگیر می شوند، تماس از انتهای یکی از چرخ دنده ها شروع می شود و به تدریج با چرخش چرخ دنده گسترش می یابد تا لنت ها کاملاً درگیر شوند.

درگیری پیشرونده به چرخ دنده های مخروطی اجازه می دهد تا کندتر و نرم تر از چرخ دنده های تک حرکت کنند. به همین دلیل تقریباً در گیربکس تمامی خودروها از دنده های مورب استفاده می شود. با توجه به زاویه چرخ دنده ها در چرخ دنده های مخروطی، هنگامی که چرخ دنده ها درگیر می شوند بار محوری ایجاد می کنند. در دستگاه هایی که از چرخ دنده های مورب استفاده می کنند، بلبرینگ هایی دارند که قادر به تحمل این بار محوری هستند. یک نکته جالب در مورد چرخ دنده های مخروطی این است که اگر زوایای دندانه چرخ دنده درست باشد، می توانند زاویه چرخش را روی محور عمودی ۹۰ درجه تنظیم کنند.

چرخ دنده اریب

چرخ دنده های مخروطی در مواقعی که نیاز به تغییر جهت محور چرخش باشد استفاده می شود و معمولاً روی محورهای ۹۰ درجه نصب می شوند اما می توان آن ها را طوری طراحی کرد که در زوایای دیگر نیز کار کنند. دندانه های دنده اریب می تواند مستقیم، مورب یا منحنی باشد.

دندانه های چرخ دنده های مخروطی صاف در واقع همان مشکل چرخ دنده های تک دنده را دارند که وقتی هر دنده درگیر می شود در آن لحظه به دنده مربوطه برخورد می کند، درست مانند دنده تک، راه حل این مشکل خم شدن دندانه ها است. از چرخ دنده . این دندانه های مورب مانند دندان های مارپیچی درگیر می شوند، تماس از یک انتهای چرخ دنده شروع می شود و به طور تصاعدی در کل دندان پخش می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *