ذوب شدن یخ‌های جنوبگان، سطح دریاها را چقدر بالا می‌برد؟

محققین دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای جدید نشان داده‌اند که تخمین‌ها در مورد بالا رفتن اقیانوس‌های روی زمین در اثر ذوب شدن یخ‌های غربی سرزمین جنوبگان مقادیر کمتر از واقعی را نشان داده است. به این معنی که سطح دریاها بر روی زمینِ در حال گرمایش، بیش از چیزی خواهد بود که انتظار داریم. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Science Advances چاپ شده است.

محققین در این مطالعه محاسبات جدیدی در مورد مکانیسم دفع آب انجام داده‌اند. دفع آب زمانی رخ می‌دهد که سنگ‌های زیرین غرب جنوبگان در اثر ذوب شدن یخ‌های بالایی آن به سمت بالا حرکت می‌کنند و به این ترتیب وزن کلی لایه‌های یخی روی آن کاهش پیدا می‌کند. این سنگ‌های زیر سطح آب قرار دارند و زمانی که به سمت بالا حرکت می‌کنند باعث می‌شوند آب اطراف آن وارد اقیانوس شود و سطح آب اقیانوس‌ها را بالا ببرد. در این محاسبات جدید مشخص شده است که طی هزار سال آینده از بین رفتن همه‌ی لایه‌های یخی باعث بالا رفتن سطح آب دریاها تا یک متر بیشتر از تخمین‌های گذشته خواهد شد.

دکتر «لیندا پن» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «میزان اثری که این پدیده دارد ما را شوکه کرده است. در تخمین‌های گذشته از اثرات بعدی این پدیده صرف نظر شده بود. تحقیقات گذشته نشان داده بودند که اگر همه‌ی یخ‌های غربی جنوبگان از بین بروند، در بدترین حالت و بدترین مکان‌ها سطح آب تا ۳.۲ متر بالا خواهد رفت. ما نشان دادیم که سطح آب تا ۳۰ درصد بیش از تخمین‌های گذشته بالا خواهد رفت.»

با این حال نتایج به‌دست آمده تنها در مورد اثر ذوب شدن یخ‌ها طی صدها سال بعد نیست. یکی از شبیه‌سازی‌هایی که دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که تا پایان قرن حاضر میلادی نیز بالا رفتن سطح آب دریاها ۲۰ درصد بیشتر از تخمین‌های قبلی خواهد بود.

محققین می‌گویند: «تخمین‌های قبلی در مورد بالا رفتن سطح آب دریاها بر روی مدل‌های اقلیمی تکیه داشته‌اند، ولی در هیچکدام از آن‌ها اثر مکانیسم دفع آب در نظر گرفته نشده بود.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *