رابطه‌ی میان گرمایش زمین و افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها

 تحقیق جدیدی نشان می‌دهد، افزایش دما در شهرهای ایالات متحده آمریکا، می‌تواند مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دهد. تاکنون محققان حوزه‌ی سلامت بر این باور بودند که مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بیش از همه در نتیجه‌ی تجویز بی‌رویه و مصرف بی‌رویه است، اما یافته‌های تحقیق جدیدی نشان می‌دهد، تغییرات آب و هوایی نیز در این میان بی‌تاثیر نیست.
«درک مک فادن» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو گروه تحقیق فوق، در بیمارستان کودکان بوستون در نشستی خبری اعلام کرد: «امروزه ردپای تاثیرات آب و هوا به شکلی فزاینده در بیماری‌های عفونی، تشخیص داده می‌شود، ولی تاکنون و بر طبق تصور ما، این نخستین باری است که تاثیر شرایط آب و هوایی بر افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها و در مناطق جغرافیایی مختلف، مشخص شده است. همچنین سیگنالی را مشاهده کردیم که نشان می‌دهد رابطه‌ی میان مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها و دما می‌تواند با گذشت زمان افزایش یافته و قوی‌تر شود.»
مک فادن و همکارانش نمونه‌هایی از مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها را در مواجهه با سه گونه‌ی باکتری رایج به نام‌های «E.coli»، «K.pneumoniae» و «S.aureus» که در بیمارستان‌های ایالات متحده گزارش شده بود، آنالیزکردند.
در مقایسه‌ی میان داده‌های به دست آمده با الگوهای آب و هوا که نتایج آن در مجله‌ی Nature Climate Change منتشرشد، مشخص کرد که میان مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها و پراکندگی جمعیت همبستگی وجود دارد. دانشمندان اذعان دارند تحقیقات آتی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد تا رابطه‌ی علت و معلولی میان متغیرها اثبات شود.
در مطالعات پیشین، افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها در دهه‌های آینده پیش‌بینی شده بود، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد این پیش‌بینی‌ها آشکارا محافظه کارانه بوده است.
«مارسیو سانتیلانا» دانش‌یار متخصص اطفال در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «رشد جمعیت و افزایش دما و مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها سه پدیده‌ای هستند که می‌دانیم در حال حاضر بر روی این سیاره، درحال رخ دادن هستند، ولی تا کنون فرضیه‌هایی که در خصوص ارتباط میان این پدیده‌ها مطرح شده، ضعیف هستند.»
محققان مطالعه‌ی اخیر، معتقد هستند گرمایش زمین انتقال اُرگانیزم‌های مقاومت آنتی‌بیوتیک را از میزبانی به میزبان دیگر، تسهیل کرده و فرصت‌های بیشتری برای انتخاب مقاومت‌ها در جریان تکامل و باز تولیدشان، برای اُرگانیزم‌ها فراهم می‌آورد.
«جان براون استین» پروفسور حوزه‌ی اطفال در HMS، می‌گوید: «سخن آخر اینکه نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد به تلاش‌های تحقیقاتی بیشتری در این حوزه نیاز داریم تا بتوانیم درک بهتری از به هم پیوستگی بیماری عفونی، داروها و تغییرات محیطی داشته باشیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *