ردای نامرئی هم ساخته می‌شود

نامرئی شدن (در کنار پرواز، نسوختن در آتش، دیدن ورای دیوارها و …) یکی از قدرت‌های دست‌نیافتنی انسان‌ها در داستان‌های علمی-تخیلی به شمار می‌رود.

هربرت جورج ولز در سال ۱۸۹۷ داستانی (مرد نامرئی) را روایت می کند که در آن قهرمان داستان با نوشیدن مایعی‌ نامرئی می‌شود. پس از آن هم داستان‌ها از ردائی روایت می‌کنند که با پوشیدن آنها انسان‌ها نامرئی می‌شوند. اما دانشمندان می‌گویند که ساخت این شنل به واقعیت بسیار نزدیک شده است.

گروهی از دانشمندان اعلام کردند که ردای کوچکی را با استفاده از تکه‌های بسیار کوچک مستطیل شکل از فلز طلا ساخته‌اند که مانند پوست بدن، شکل اشیا را به خود می‌گیرد و آن را نامرئی می‌سازد.

به گزارش رویترز، گروهی از دانشمندان اعلام کردند که ردای کوچکی را با استفاده از تکه‌های بسیار کوچک مستطیل شکل از فلز طلا ساخته‌اند که مانند پوست بدن، شکل اشیا را به خود می‌گیرد و آن را نامرئی می‌سازد. با آنکه این پوشش در مقیاس میکروسکپی ساخته شده، اما محققان عقیده دارند که تکنولوژی موجود در آن قابل استفاده در اشیای بزرگتر هم است.

این پوشش قادر است امواج نور را از شئی پراکنده سازد و به این ترتیب دیدن آن برای چشم انسان ناممکن می‌شود.

ژان ژنگ، مدیر بخش علوم و صنایع آزمایشگاه ملی آمریکا در دانشگاه برکلی می‌گوید که بین پنج تا ده سال طول می‌کشید که این فناوری به صورت عملی قابل استفاده باشد، اما مشکلی جدی برای رسیدن به آن وجود ندارد. این تکنولوژی از متا-متریال یا فراماده استفاده می‌کند. موادی که به طور طبیعی در طبیعت موجود نیستند.

ژینگجی نی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و طراح این پروژه می‌گوید وقتی ما می‌توانیم کاری کنیم که اشیا منحنی، صاف به نظر برسند، بنابراین می‌توانیم کاری کنیم که اصلا دیده هم نشوند. نی می‌گوید که نه تنها از این تکنولوژی در ارتش استفاده خواهد شد (برای پنهان کردن اشیای بزرگی مثل تانک یا حتی سربازان) بلکه از آن می‌شود در صنعت مد و زیبایی هم استفاده کرد: فرض کنید چین و چروک‌های صورت دیگر دیده نشود یا چربی‌های دور شکم از دید پنهان شوند!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *