رفع تلخی لیمو عمانی در غذا

غذاهای سنتی استان یزد

مصرف لیمو عمانی در غذاها عطر بی نظیری دارد ولی بعضی وقتها امکان دارد در غذا تلخی به وجود بیاورد که با شیوه هایی می توان تلخی آنها را گرفت.

لیمو عمانی یکی از بهترین و پر استفاده ترین چاشنی ها است که در تهیه بعضی از غذاهای ایرانی کاربرد دارد. لیمو عمانی مزه ترشی به غذاها مخصوصا قیمه و قورمه سبزی می دهد ولی بعضی اوقات استفاده از لیمو سبب به وجود آمدن تلخی در غذا می شود.

 

چگونه تلخی لیمو عمانی را بگیریم؟

استفاده از سیب زمینی

چنانچه متوجه شدید خورش شما طعم تلخی دارد یک سیب زمینی درشت پوست بگیرید آنگاه درون خورش بیندازید. بعد از اینکه خورش آماده شد سیب زمینی را از خورش بیرون بیاورید و دور بیندازید. چنانچه تلخی خورش شما خیلی زیاد نباشد با این شیوه می توانید مشکل را حل کنید.

 

لیمو عمانی را خیس کنید

برای رفع تلخی لیمو عمانی، لیمو عمانی را بشویید و با چنگال سوراخ کنید و در آب ولرم برای مدت تقریبا کوتاهی خیس کنید و آنگاه داخل خورشت بریزید. در این شیوه شما باید از لیمو عمانی بیشتری استفاده کنید چون امکان دارد با خیساندن لیمو عمانی مزه ترش آن هم کم شود.

 

استفاده از زعفران و شکر

این روش را فقط برای خورش قیمه می توان به کار برد. چنانچه متوجه شدید خورش قیمه شما بسیار تلخ شده است، کمی زعفران سابیده شده با قدری آب جوش دم کنید ، آنگاه به نسبت زعفران قدری شکر بیفزایید و خوب مخلوط کنید تا شکر قدری حل شود آنگاه مخلوط زعفران و شکر را به قابلمه خورش اضافه کنید ، این راهکار به جز اینکه اینکه تا اندازه بسیاری تلخی خورش قیمه را می گیرد، سبب می شود خورش شما عطر زعفران بیشتری هم بگیرد.

 

لیمو عمانی را بجوشانید

روش دیگر برای برطرفکردن تلخی لیمو عمانی، آن را در آب برای چند دقیقه بجوشانید و آب آن را دور بریزید، بعد از لیمو های جوشیده شده در غذا استفاده کنید. در این روش هم از لیمو عمانی بیشتری استفاده کنید چون با جوشاندن ترشی آن کمتر می شود.

 

بیرون آوردن هسته لیمو عمانی

چون مقدار زیادی از تلخی لیمو عمانی به تخم‌های آن ربط دارد، پس برای پیشگیری از تلخ شدن غذا بهتر از پیش از استفاده از لیمو عمانی، هسته‌های آن‌ را بیرون بیاورید. برای این کار لیمو عمانی را شکسته و بعد با چاقو تخم‌های آن را بیرون آورید.

 

از پودر لیمو عمانی استفاده کنید

یک روش دیگر برای اینکه خورشت شما طعم ترشی نداشته باشد و لیمو عمانی آن را تلخ نکند، از مقداری لیمو عمانی پودر شده استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از پودر لیموعمانی امکان دارد سبب تیره شدن رنگ خورشت شود.

جایگزین کردن لیمو عمانی در انواع غذاها

جایگزین لیمو عمانی در قیمه

چنانچه تلخی آن زیاد بود راه حل مناسب سابیدن زعفران و دم کردن آن با آب جوش می باشد که می توانید پس از آن که آن را با شکر مخلوط کردید به خورشت خود بیفزایید تا به جز برطرف کردن تلخی، مزه زعفرانی هم به خود بگیرد.

 

جایگزین لیمو عمانی در قورمه سبزی

از جمله چیزهایی که سبب خوشمزه تر شدن خورشت می شود لیمو عمانی است که بعضی اوقات در دسترس نیست و باید یک جایگزین برای آن در قورمه سبزی پیدا کنیم. بعضی اوقات پودر لیمو، رب انار، آب غوره و یا آب لیمو از بهترین جایگزن ها برای آن هستند.

 

جایگزین لیمو عمانی در آبگوشت

درست است که لیمو عمانی در آبگوشت طعم و مزه آن را چند برابر خوشمزه تر می کند ولی اگر نداشتیم می توانیم از پودر آن استفاده کنید و یا با توجه به سلیقه خود که بخواهید چه مزه ایی باشد می توانید از رب انار، آب لیمو و یا بعضی ها حتی از قره قورت استفاده می کنند.

 

نکات مهم
– برای آنکه تلخی پوست و محتویات داخل لیمو عمانی کمتر وارد غذا شود، پیش از ریختن آن در غذا بهتر است به جای شکستن، روی آن‌ها چند سوراخ کوچک به وجود آورید.

– سعی کنید لیمو عمانی‌ها را در لحظات آخر پخت غذا در آن بریزید چون که زود انداختن آن‌ها سبب می‌شود غذایتان بیش از اندازه طعم لیمو عمانی داشته باشد.

– از خوردن لیموی داخل خورشت خودداری کنید چون لیمو عمانی در خورشت بیشترین میزان چربی را به خود جذب کرده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *