رمز گذاری ایمیل به روشی شبیه صحبت کردن والدین

رمز گذاری ایمیل (و دیگر مطالب دیجیتال ) میتواند کاری ملال آور، پیچیده و گیج کننده باشد، حتی برای کسانی‌ که بر چنین کاری تسلط دارند. به علاوه رمز گذاری زمانی‌ مفید است که گیرنده مورد نظر دارای نرم افزار لازم برای رمز گشایی باشد. یکی‌ از محققان انستیتو تحقیقات تکنیکی‌ دانشگاه جورجیا روشی‌ آسان‌تر برای رمزگذاری ابداع کرده است. روشی‌ که شبیه صحبت کردن والدینی است که تلاش دارند بچه ۸ سالشان از منظور کلامشان سر در نیاورد.

نام این روش، کتاب باز یا همان “OPEN BOOK” می‌باشد.

به کمک این تکنیک جدید، دیگر احتیاجی به رمز گذاری با استفاده از روشهای پیچیده و مبتنی بر مبنای ریاضی، که در روند اجرای نرم افزارهای معمول رمز گذاری استفاده میشود نخواهد بود. در عوض، این متد ایمیل مشخصی‌ را به کمک خالی گذاشتن جای کلمات کلیدی به متنی مبهم تبدیل می‌کند
به مانند هنگامی که پدر و مادری در حضور فرزندشان راجع به مقصدی تفریحی صحبت میکنند و تلاش دارند تا از ذکر نام مقصد سفر مثلا “دیسنی لند” خود داری کنند. کلمه ای که شنیدن آن،  فرزندانشان را به وجد خواهد آورد. از این رو از کلمات دیگری استفاده کرده و معنی‌ مطلب به این ترتیب رسانده میشود. تلویحا بجای گفتن کلمه “دیسنی لند” آنها میگویند آیا بلیط به “آن مقصد” را تهیه کردی.

سیستم کتاب باز (در حال حاضر یک مدل اولیه) در افزونه ای”Plug-in” -مربوط به ایمیل گوگل- به نام “ Read Me” تعبیه شده است ودر آن کلمات‌ خاص با کلماتی مبهم جایگزین میشوند. اگر نمونه سفر به “دیسنی لند” را در نظر بگیریم،  مکالمه ایمیلی چیزی شبیه این خواهد بود ” آیا بلیط برای دیسنی لند خریدی؟” کتاب باز این پیام را به هنگام فرستادن تغییر می‌دهد و در نتیجه دریافت کننده چنین پیامی را خواهد دید ” آیا بلیط برای [فلان محل] خریدی؟”
به کمک این پروسه، میزان اطلاعاتی که توسط سیستمهای استراق سمع و یا کامپیوتری که مراودات اینترنتی را رصد میکنند کاهش می‌یابد و در عین حال از زمینه مشترک بین دو شرکت کننده در یک مراوده نیز استفاده بهینه میشود.

با در نظر داشت اینکه حجم ارتباطات بین افراد به میزان روزافزونی افزایش نشان میدهد، برای درک منظور طرف مقابل احتیاجی به بکار گیری کلمات زیادی نیست. کتاب باز نیز از همین تکنیک استفاده می‌کند. به منظور آگاهی از میزان قابل اطمینان بودن این سیستم‌، مراوده ایمیلی یک گروه کوچک به کمک این تکنیک مورد آزمایش قرار گرفت. دریافت کنندگان پیام‌ها در ۹۵ درصد موارد قادر به حدس صحیح کلمات و یا عبارات مفقوده بودند. هنگامی که ایمیل‌های مبهم به افراد غربیه نشان داده شدند، آنها تنها موفق به حدس ۲ درصد کلمات شدند.

این سیستم که تا به حال برای استفاده عموم در دسترس نیست. برای افرادی طراحی شده که هم دیگر را می‌شناسند. دریافت کنندگان پیام‌ها در صورت عدم اطمینان از معنی کلمات نمی‌توانند ایمیل های مبهم را به مفهومی مشخص تبدیل کنند. توجه بیشتر به موضوع رمز گذاری از زمانی‌ که ادوارد اسنودن مدارکی را در رابطه با اینکه دولتها تلاش وافری در شنود مکالمات و مراودات اینترنتی به خرج میدهند آغاز شد. سیستم کتاب باز به کار همه کسانی‌ میاید که به امنیت انتقال اطلاعات از طریق اینترنت توجه دارد. در مقابل دولت‌ها، کارمندان کنجکاو محیط کار و یا ماشینهای جستجو که از ارتباطات بین افراد به منظور مقاصد بازاریابی استفاده میکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *