روش های اعدام، طناب دار

از ابتدای خلقت بشر قانون شکنی های متعدد باعث شد در همان قوانین بزرگترین تنبیه ممکن گنجانده شود،جان شخص خاطی! اما اعدام در تمام دنیا با یک روش انجام نمیشود و هدف اصلی از این تفاوتها کاهش هرچه بیشتر درد شخص است، یکی از قدیمی ترین و موثرترین و در عین حال ارزان ترین روش های اعدام استفاده از طناب دار است که درعین دردناک بودن در مواردی بسیار سریع و کشنده است…
قدمت این روش به طور شناخته شده به بیش از ۹۰۰ سال قبل بازمیگردد،در دیکشنری اکسفورد بیان شده، اویزان شدن از گردن تا زمان مرگ به علل یاد شده در منبع پزشکی، در دنیا این مورد دارای بیشترین روش خودکشی است و ۹۰% کشورهای دارای حکم اعدام از این روش را استفاده میکنند.

در کل چهارروش اعدام با طناب دار وجوددارد:

۱-اویزش:

در این روش عامل مرگ وزن بدن است،در سال ۱۹۰۵شخصی به نام نیکولاس مینوویچیچ با ازمایش این روش ها به شکل کنترل شده روی خود نکات جالبی به دست اورد، در این روش به علت فشار حاصل بر سرخرگ گردن مرگ کمی کند (بین۱۰-۱۲دقیقه) رخ میدهد،فشار زیادی به گردن وارد میشود و دردحاصل بسیار زیاد است، خود مینوویچیچ به علت ازمایش چندین باره ی این حالت روی خودش دچار شکستگی یکی از مهره های گردن شد، در این روش شخص به سمت بالا کشیده میشود (امروزه از جرثقیل برای این کار استفاده میشود).

۲-سقوط کوتاه:

در این روش شخص بر روی صندلی-اسب-ماشین قرار میگیرد،در این حالت وزن شخص و ارتفاع پرتاب بسیار موثر است، این روش همان روشی است که گفته میشود شخص در لحظه ی اخر پشیمان میشود(در صورت خودکشی) به علت فشار بسیار زیاد در لحظه ی دررفتن تکیه گاه ایستادن مهره های گردنی اسیب شدیدی میبینند اما عموما درحد از جا درفتگی،سپس به علت تنگی نفس و ورود خون به نای شخص خفه میشود، این روش تا سال ۱۹۱۵در امریکا و اروپا رواج داشت.

۳-سقوط متوسط:

این روش در سال ۱۸۸۶توسط دکتری به نام ساموئل هوگون معرفی شد در این حالت ارتفاع از پای متهم از زمین حدود ۱٫۲-۱٫۵ متر است و شخص از این ارتفاع رها میشود.این روش باعث فلج شدن بسیار سریع و قطع نخاع میگرددو در نتیجه دردی در طی مدت مرگ حس نخواهد شد، این روش در بیشتر دادگاه های دنیا از جمله دادگاه نورنبرگ تا دادگاه های امریکا و افریقا استفاده میشده و هم اکنون عمومی ترین روش اعدام در کشورهای جهان سوم و غیرصنعتی است.

۴-سقوط بلند:

این روش توسط شخصی به نام ویلیام ماروود ریاضیدان معرفی شد،در بسیاری مواقع پیش می امد که در لحظه ی رها شدن و شکستن گردن سرشخص از تنش جدا میشد، درنتیجه در این روش ابتدا وزن و قد شخص محاسبه شده و سپس با توجه به ان قطرطناب و ارتفاع تنظیم میگردد که عموما بیشتر از ۱٫۵متر بوده که باعث شکستگی کامل گردن و مرگی بسیار سریع میشد.
مهمترین مورد جدا شدن سر از بدن مربوط به Black jack در مکزیک است که با وجود تنظیم همه ی موارد سراو از تنش جدا شد.

در سال ۱۹۵۲به علت درد زیاد ناشی از خفگی و یا شگستگی گردن این روش در بیشتر کشورها منسوخ شد، با این حال این روش هنوز در بسیاری از کشورها استفاده میشود.

در قانون اعدام اشاره شده است که طناب دار باید نخی باشد و دارای بریدگی های تیز نباشد تا حین اویزش باعث زخمی شدن گردن نشود، گره طناب باید دارای ۱۰ زیرگره باشد و اویزش در هر ۴ حالت ذکر شده بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد تا مرگ به طور کامل حاصل شود، مواردی پیش امده که اعدامی را قبل از مرگ از طناب پایین اورده اند و اسیب های حاصل از گردن و ارگانهای درونی به حدی زیاد بوده که در نهایت خونریزی داخلی در زمانی نسبتا زیاد و دردناک باعث مرگ شده.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *