تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که روی تکنولوژی سلول سوختی سرمایهگذاری کرده و با رونمایی از پروژه پورتال ۲.۰ تعهد خود به این موضوع را برجستهتر کرده است.
پس از آزمایش موفق کامیون هیدروژنی آلفا توسط تویوتا، خودروساز ژاپنی به تازگی از نسل دوم کامیون پیل سوختی هیدروژنی بتا رونمایی کرد. تویوتا در راستای تعهد به گسترش فناوری پیل سوختی، از دومین کامیون هیدروژنی کلاس ۸ خود رونمایی کرد. محصول جدید که شعاع حرکتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر ارائه میدهد، طی یک رویداد صنعتی در میشیگان شمالی رونمایی شد.
کامیونت پیل سوختی هیدروژنی تویوتا با نام “بتا” شناخته میشود و در حقیقت نسخه بهبودیافته کامیونت قبلی تویوتا آلفا است که سال گذشته رونمایی شد. کامیون کشنده تویوتا آلفا تاکنون ۱۶۰۰۰ کیلومتر به صورت آزمایشی در جادهها و اتوبانهای لسآنجلس طی کرده است. کامیونت هیدروژنی آلفا با هر بار سوختگیری قادر است مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را بپیماید و ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ چنین قدرتی برای حمل محمولهای به وزن ۳۶ تن کافی است.
کامیون جدید تویوتا بتا قدرت و وزنی به اندازه آلفا دارد، اما نحوه طراحی کابین خواب و جعبه سوخت آن کمی تغییر داده شده است؛ در نتیجه بدون افزایش فاصله محوری، فضای کابین به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. آنطور که گفته میشود سایر معیارهای عملکردی کامیونت هیدروژنی تویوتا بتا نیز بهبود یافته است، اما هنوز مشخص نیستند. کامیونت پیل سوختی هیدروژنی بتا از دو واحد پیل سوختی میرای (mirai) و باتری ۱۲ کیلووات ساعت بهره میبرد.
اندرو لاند، مهندس ارشد پروژه تویوتا گفت: با ارزیابی اولین کامیون هیدروژنی تویوتا در آزمایشگاهها و جادههای واقعی منطقه لسآنجلس، ما لیست طویلی از پیشرفتها را برای فرآیند ساخت کامیونت بتا و بهبود عملکرد آن ارائه کردیم. با به ثمر رسیدن پروژه کامیون هیدروژنی آلفا، ما باید از یک محصول مفهومی به سمت مدل تولیدی پیش میرفتیم؛ چیزی که نه تنها بهتر از مدل مفهومی اولیه باشد، بلکه قابلیت تجاری نیز داشته باشد.
کامیونت هیدروژنی بتا آخرین نشانه از تعهد منحصربفرد تویوتا به فناوری پیل سوختی و هیدروژن به عنوان جایگزینی برای پیشرانههای متداول در آینده است. علیرغم چالشهای موجود در تامین منابع و فقدان زیرساختهای سوختگیری، تویوتا همچنان به سرمایهگذاری و توسعه این فناوری در بخشهای صنعتی ادامه میدهد؛ این در حالی است که سایر شرکتهای خودروساز جهانی در زمینه خودروی برقی به عنوان منبع انرژی پاک در آینده سرمایهگذاری کردهاند.
تویوتا در حال کار روی توسعه نسل بعدی خودروی پیل سوختی میرای است که در اوایل سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد؛ علاوه بر این تویوتا قصد دارد تا چند مدل خودروی پیل سوختی شامل شاسیبلند، وانت پیکآپ، کامیون تجاری و خودروهای کوچک تحویل معرفی کند. تویوتا برنامههایی برای افزایش شعاع حرکتی خودروهای پیل سوختی هیدروژنی خود از ۵۰۰ به ۷۵۰ کیلومتر و سپس به ۱۰۰۰ کیلومتر تا سال ۲۰۲۵ دارد.