زمین پر‌آب‌ترین نقطه جهان نیست

سیاره زمین سیاره‌ای مملو از آب دیده می‌شود که از قله کوه‌ها تا ته اقیانوس‌هایش را آب فرا گرفته‌است، اما در همین شرایط نیز در مقایسه با بسیاری از دیگر نقاط سامانه خورشیدی، سیاره زمین یک بیابان بی‌آب و خشکیده‌است.

براساس گزارش ساینس الرت، تنها کافی است میزان حجم آب زمین و میزان مایعات موجود در آن متناسب با ابعاد سیاره را با دیگر نقاط سامانه خورشیدی مقایسه کنید.

برای مثال می‌توان به قمر یخی اروپای سیاره مشتری، جرمی کیهانی کوچکتر از زمین اشاره کرد. دانشمندان به تازگی با استفاده از داده‌های ۲۰ ساله فضاپیمای ویه‌جر دریافته‌اند حتی قمر اروپا نیز آب بیشتری نسبت به زمین دارد.

استیو ونس سیاره‌شناس لابراتوار پیش‌ران جت ناسا، برای سال‌ها به تحقیق درباره اقیانوس‌ها و بسترهای آبی در سامانه خورشیدی پرداخته‌است. وی با محاسبه ضخامت لایه‌های یخی و عمق اقیانوس‌ها در سرتاسر سامانه خورشیدی میزان آب موجود در این سامانه را دسته بندی کرده‌است. داده‌هایی که ونس گردآوری کرده‌است، در نموداری گرافیکی ارائه شده‌اند که در آن می‌توان حجم آب‌ مایع را در ۹ جرم کیهانی شناخته شده در سامانه خورشیدی با یکدیگر مقایسه کرد.

حجم آب در این نمودار با واحد زتالیتر (ZL) سنجیده شده‌است، واحدی که برابر ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ لیتر یا یک میلیارد کیلومتر مکعب آب است.

براساس داده‌های سازمان ملی اقیانوس‌شتاسی و اتمسفری آمریکا،‌حجم آب زمین ۱٫۳۳۵ زتالیتر است. در این نمودار برای اینکه تفاوت حجم آب‌ها در میان ۹ جهان مملو از آب به خوبی آشکار شود، جرم‌های کیهانی از کمترین حجم به بیشترین حجم به این ترتیب دسته بندی شده‌اند: انسلادوس، تریتون، دیون، پلوتو، زمین، اروپا، کالیستو، تیتان و گانیمد.

گانیمد بزرگترین قمر سیاره مشتری، برای مرطوب‌ترین جرم کیهانی در سامانه خورشید بودن دلیل دیگری نیز دارد، علاوه بر بالا بودن حجم آب در این قمر،‌۶۹ درصد از آن نیز به شکل مایع وجود دارد که بیشترین میزان آب مایع در کل لیست به شمار می‌رود.

قمر میماس، قمر سیاره زحل و همچنین سرس بزرگترین سیارک سامانه خورشیدی نیز ممکن است اقیانوس‌هایی داشته باشند، اما دانشمندان هنوز از حجم و وسعت این اقیانوس‌ها، در صورتی که وجود داشته‌باشند، اطمینان حاصل نکرده‌اند.

ناسا درحال حاضر در تلاش است تا ماموریتی را به سوی قمر اروپا ترتیب دهد،‌ماموریتی به نام اروپا کلیپر که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ آغاز شود. در صورت موفقیت پرتاب، این کاوشگر قرار است تخمین دقیق‌تری از ابعاد اقیانوس‌های اروپا در اختیار دانشمندان قرار دهدو فوران‌های آب اقیانوس‌های این قمر را چشیده و بو بکشد تا به این شکل بتواند ترکیبات شیمیایی درون آن را شناسایی کند.

آژانس فضایی اروپا نیز درحال برنامه‌ریزی ماموریتی به نام “اکتشافگر قمرهای یخی مشتری‌” است که در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و در سال ۲۰۳۰ به مشتری خواهد رسید. دو پرواز نزدیک‌گذر از کنار اروپا و هشت ماه مدارگردی به دور قمر گانیمد بخش‌های اصلی این ماموریت هستند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *