سازمان بهداشت جهانی تراجنس بودن را دیگر اختلال روانی نمی‌داند

با ایجاد تغییراتی اساسی در تعریف و تشخیص بیماری‌ها در سازمان بهداشت جهانی، دیگر نمی‌توان تراجنس بودن را یک اختلال ذهنی رفتاری دانست. ‌

براساس نسخه‌ای که اخیرا تایید شده ناهماهنگی جنسی در فصل بهداشت و سلامت جنسی طبقه‌بندی می‌شود.

یک متخصص سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این سازمان به این نتیجه رسیده که تراجنسی بودن “یک وضعیت مرتبط با سلامت روانی نیست.”

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که این تغییر، “تاثیری رهایی بخش در جهان دارد.”

تشخیص قدیمی

بنابر تعاریف جدیدترین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی که با نام آی سی دی – ١١ منتشر شده، ناهمگونی جنسیتی، ناهمگونی مستمر و مشخص بین تجربه جنسیتی شخص و جنسیتی است که فرد با آن شناخته می‌شود.

در آی سی دی -١٠ این وضعیت با عنوان اختلال هویت جنسی توصیف شده بود.

دکتر لال سی، متخصص بهداشت تناسلی در سازمان بهداشت جهانی، گفت: “به این دلیل این تعریف از دستور کار تشخیص خارج شد که ما اکنون درک بهتری داریم از اینکه تراجنسی بودن در واقع یک وضعیت بهداشتی نبود و حفظ این توصیف، نوعی انگ زدن محسوب می‌شد.”

“بنابراین برای کاهش این انگ در حالی که هنوز دسترسی به درمان پزشکی وجود دارد، این وضعیت در فصل متفاوتی قرار داده شد.”

گرائم رید، مدیر حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسی ها در سازمان دیده‌‎بان حقوق بشر گفت که این تغییرات تاثیری رهایی بخش بر مردم تراجنسی در سراسر جهان دارد.

او افزود: “دولت باید به سرعت سیستم های درمانی ملی و قوانین مبتنی بر این تشخیص قدیمی را اصلاح کند.

همزمان ٩ سازمان فعال در زمینه هویت جنسی در بیانیه مشترکی گفتند: “برای رسیدن به اینجا راهی طولانی را پیموده ایم. تا چند سال پیش، خارج کردن تراجنسی ها از فهرست اختلالات روانی غیرممکن بود.”

“امروز می‌دانیم که می‌توان این وضعیت را به طور کامل و کلی از بخش مربوط به بیماری جدا کرد.”

خارج کردن هویت جنسی از فصل مربوط به اختلالات روانی و اینکه این وضعیت دیگر یک بیماری روانی محسوب نمی شود باعث شادمانی خاموش و یا سئوالات بیشتری از کسانی شده که تحولات در زمینه هویت را دنبال می کنند.

اول این موضوع مطرح است که حذف این وضعیت در عمل چه معنایی دارد. آیا این حرکت به معنی رهایی برای تراجنسیتی ها در سراسر جهان و به خصوص کشورهایی است که فعالان از تشخیص نامناسب و ارعاب کارکنان درمانی در جریان بحث پیرامون هویت جنسیتی شکایت دارند.

آیا اگر هم منابع بیشتری صرف آموزش و تغییر دیدگاه های نشود این اقدام واقعا انگ کنونی را از جوامع حاشیه ای رفع خواهد کرد؟

بعد اصطلاح ناهمگونی جنسی هم هست (تمایل شخص به جنسیتی به غیر از جنسیتی که به آن شناخته می شود) که سازمان بهداشت جهانی هنوز برای توصیف تراجنسی ها به کار می برد.

زبان، به خصوص وقتی که موضوع جنسیت مطرح است مهم است. صفت “ناهمگون” که به معنی “نابجا” است باعث می شود که بعضی فعالان احساس کنند که سازمان بهداشت جهانی به اندازه ای که به نظر می‌رسد مترقی نیست.

اما سایر بخش های آی سی دی مورد توجه سایر گروه های اقلیت قرار گرفت. بیش از پنجاه سازمان بین-جنسی بیانیه مشترکی امضا کرده و در آن سازمان بهداشت جهانی را به خاطر تعریف تغییرات موجود در تکامل جنسیتی به عنوان “اختلالات در تکامل جنسیتی” محکوم کردند.

در بعضی کشورهای از جمله ژاپن افراد برای شناسایی قانونی جنسیت خود به تشخیص سلامت روان نیاز دارند.

کشورها تا سال ٢٠٢٢ وقت دارند که این تغییرات را اجرا کنند.

تغییرات در دستور العمل تشخیصی برای اولین بار سال گذشته اعلام و در مجمع سازمان بهداشت جهانی در روز شنبه گذشته تصویب شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *