سر و کله فضایی‌ها در دهه آینده پیدا خواهد شد

alein-show

یک ستاره‌شناس معتقد است بشر در طی ۱۰ سال آینده موفق به کشف حیات بیگانگان خواهد شد.

بشر همواره به دنبال حیات فراتر از زمین بوده است، مطالعات گسترده‌ای در این باره انجام شده است، موسسات تحقیقاتی در جست‌وجوی بیگانگان هستند، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در این راه توسعه یافته است؛ با وجود تمام اینها تاکنون مدرکی پیدا نکرده‌ایم که نشان بدهد در این جهان هستی تنها نیستیم.

حالا کریس امپی، محقق ستاره‌شناسی، ادعا می‌کند که شکار حیات موجودات فضایی به‌زودی نتیجه خواهد داد. وی معتقد است که ما کمتر از دو دهه با پیدا کردن حیات فرازمینی فاصله داریم اما ممکن است آن نوع حیاتی نباشد که انتظارش را داشتیم.

امپی گفت:

«مطمئن هستم که در طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده موفق به شناسایی حیات میکروبی خواهیم شد اما به هیچ وجه منتظر کشف حیات هوشمند نباشید».

در حالی که امپی به وجود حیات هوشمند شک دارد اما وی پیشنهاد می‌دهد که جست‌وجوهای خود برای موجودات بیگانه (هوشمند یا غیرهوشمند) را در کجا متمرکز کنیم. اولین مکان منظومه شمسی خودمان است.

امپی امکان وجود حیات روی مریخ را غیرمحتمل نمی‌داند؛ به عقیده وی حیات فضایی زیر سطح سیارات قرار دارد و به همین دلیل هم شناسایی و کشف آنها سخت است. وی ادعا می‌کند که شانس بیشتری برای یافتن شواهد حیات روی سیاره سرخ داریم.

امپی در این باره گفت:

«اگر سنگ‌های مریخی را از جایی که به نظر ما در گذشته قابل سکونت بوده است، به زمین برگردانیم شاید بتوانیم مدارکی از حیات اولیه پیدا کنیم».

دیگر سیارات در منظومه شمسی ما نیز توانایی میزبانی حیات و موجودات زنده را دارند، مانند سرزمین آبی اروپا (یکی از چندین قمر مشتری). امپی گمان می‌کند ماموریت‌های آینده با هدف قرار دادن ماهواره‌ها و مدارگرد در نزدیکی این قمر می‌توانند نتایج مفیدی دربرداشته باشد. حداقل می‌توان فهمید که در آن اقیانوس‌ها حیاتی وجود دارد یا خیر.

با این حال، منظومه شمسی ما تنها گوشه کوچکی از یک کیهان عظیم است بنابراین اگر به دنبال نشانه‌های زندگی فراتر از آن نباشیم، اهمال کاری از ما بوده است.

امپی برای محدود کردن دامنه جست‌وجویمان پیشنهاد می‌دهد که سیاراتی مانند زمین که تاکنون کشف شده‌اند را مورد هدف قرار دهیم. اما درعوض تمرکز بر سطح سیاره، باید اتمسفر آنها را مطالعه و بررسی کنیم.

در طی چند سال آینده، قادر خواهیم بود از تلسکوپ فضایی جیمز وب و دیگر ابزارآلات شناسایی استفاده کنیم تا نشانگرهای زیستی از جمله اکسیژن و متان را در اتمسفر سیارات شبه‌زمینی تشخیص دهیم.

منبع : آنا

برگرفته از : ScienceAlert

مترجم: هانا حیدری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *