سفر به مریخ تا سال ۲۰۲۶ میسر می‌شود

مریخ نورد

مریخ نورد

در رقابت سفر به مریخ، عده‌ایی جان خود را از دست خواهند داد، ولی دانشمندان، رسیدن به این سیاره را بازگشت انسان به زادگاه حیات خود می‌دانند!

مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که در سال‌های اخیر، توجه‌ بسیاری از دولت‌‌ها، ناسا و آژانس‌های فضایی خصوصی هم‌چون اسپس‌ایکس را به خود جذب کرده است. براساس اعتقاد برخی از کارشناسان، سیاره مریخ – مارس (Mars) زادگاه حیات در زمین بوده، که طبق نتایج گزارش‌های جدید، نشات گرفته از رودخانه‌هایی است که ۷.۳ میلیارد سال پیش در مریخ جاری بودند! نشنال جئوگرافی؛ علاقه بشر برای سفر به مریخ را بی‌دلیل نمی‌داند و آن را ناشی از خواست انسان برای بازگشت به زادگاه حقیقی خود تلقی می‌کند.

دلایل انسان برای سفر به مریخ

با در نظر گرفتن این موضوع که این سیاره سراسر از صحرا و سرد است؛ علاقه‌مندی بشر برای سفر به مریخ جای تعجب دارد! مکان‌های طبیعی بسیاری در کره خاکی وجود دارد که زیبایی بی‌‌همتایی دارند؛ برای مثال، «بیابان آتاماکا» (Atamaca Desert) خشک‌ترین مکان بر روی زمین، واقع در شمال کشور زیبا شیلی است که از نظر بصری شباهت باورنکردنی‌ای با مریخ دارد. به نظر برخی از دانشمندان، شباهت برخی از مناطق زمین با سایر سیاره‌ها و فرضیه «تنها نبودن انسان‌ها در منظومه شمسی»، بر خواست بشر برای سفر به مریخ افزوده.

تلاش‌ برای رسیدن به سطح مریخ به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود؛ براساس گفته Space، از سال ۱۹۶۰ میلادی، رقابت بر سر اعزام اولین مریخ‌نورد بین دو ابر قدرت شرق و غرب؛ ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق، به‌اوج رسید. جنجال سیاسی و تبلیغاتی ارسال فضانورد، موجب شد هر یک از این دو ابرقدرت در تلاش برای رسیدن به سطح مریخ باشند. نخستین مریخ‌نورد در همان سال، به فضا ارسال شد تا اطلاعات بیشتری از سیاره همسایه جمع‌آوری کند. یخ‌های (منابع آبی) مریخ راه‌حلی برای حل پرسش‌های مربوط به نحوه شکل‌گیری زمین است.

مریخ نورد چینی

از نخستین ارسال مریخ‌نورد موفق‌آمیز در سال ۱۹۶۵، ۴ آژانس فضایی: ناسا، آژانس فضایی اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا و سازمان تحقیقات فضایی هند، توانستند پیشرفت‌های خوبی در این‌باره کسب کنند؛اما براساس گفته washingtonpost، ژورانگ (zhurong) چین، اولین مریخ‌نوردی بود که توانست در سطح مریخ «فرود بیاید»؛ «حرکت کند»؛ «ماموریت محقق شده را انجام بدهد»؛ و « اولین تصاویر از سطح مریخ» را به زمین ارسال کند. نتایج اکتشافات فضایی، از اهمیت ویژه‌ایی برای دولت‌ها و آژانس‌های فضایی برخوردار است؛ آنقدری که ایلان ماسک (Elon Musk) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت‌های تسلا، پی‌پال و اسپیس‌ایکس گفته: «با وجود خطرات حتمی؛ مطمئن هستم اولین سفر به مریخ تا سال ۲۰۲۶ صورت می‌گیرد.»

بازگشت به مریخ

نظریه پردازان فضانورد باستان، زادگاه برخی از گونه‌های موجود در زمین را به مریخ ربط می‌دهند؛ ممکن است آغاز حیات در زمین، به میلیاردها سال پیش به مریخ برگردد. حالا، در قرن ۲۱، سفر به مریخ برای کشف حقایق الزامی است. هرچه که می‌گذرد، انسان‌ مانع‌های رسیدن در راه سفر به مریخ را برمی‌چیند. مریخ ۴۰۰۰ سال گذشته، بیشتر شبیه به زمین بود، اما به‌دلایلی نامشخص، میدان مغناطیسی خود را از دست داد. بعد از آن، بادهای خورشیدی سطح این سیاره را درنوردید. براساس برخی از نظریه‌ها، حیات از طریق پرتاب شدن مولکول های آلی موجود در شهاب سنگ‌های مریخ به زمین صورت گرفت، یا دست کم، موجب شکل گرفتن آن شد.

مایکل بارا (Micheal Bara)، نویسنده کتاب‌های علمی‌-‌تخیلی می‌گوید:« از آن‌جایی که مریخ هم‌چون زمین به دور خود می‌چرخد، زمان چرخش مریخ به دور خود ۲۴.۶ ساعت طول می‌کشد، که بسیار نزدیک به زمان ۲۳.۹ (۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه) برای زمین است.» ریتم سیرکادین (circadian rhythm) مرسوم به ساعت بیولوژیک در برخی از افراد به ۲۴ ساعت و ۱۱ دقیقه هم می‌رسد، در حالیکه یک شبانه‌روز در مریخ در حدود ۲۴ ساعت و ۴۰ دقیقه است. برخلاف مریخ، ممکن است گاهی چرخه ریتم سیرکادین (ساعت خواب انسان) بین ۲۴.۲ تا ۲۴.۹ در نوسان باشد؛ گرچه، انسان با در معرض نورخورشید قرار گرفتن و داشتن برنامه معمول، به چرخه ۲۴ ساعته روزانه خو گرفته. به نظر بارا، خواست انسان برای سفر به مریخ، حاکی از اشتیاق برای بازگشت به زادگاه خود بعد از هزاران سال دوری است

صحت همکاری انسان و فرازمینی‌ها

هایم اشد (Haim Eshed) رئیس امنیت فضایی فلسطین اشغالی در گفت‌وگویی اظهار داشت:

« شاید درک موضوع همکاری بشر و فرازمینی‌ها در مریخ، غیرقابل‌باور باشد، برای بیشتر ۳۰ سال، پایگاه‌های فوق‌سری زیرزمینی در مریخ مستقر است. بنابراین، همکاری فضانوردان آمریکایی و فرازمینی‌ها واقعیت دارد!»

تصویری که از فرازمینی‌ها در رسانه‌ها نشان داده می‌شود، اغلب «منفی» است، اما به نظر برخی از کارشناسان، وجود فرازمینی‌ها برای زمین و انسان، نه‌تنها «خطری» ندارد، بلکه باید درباره این موضوع، مثبت‌اندیش باشیم. در هفته‌های اخیر، شاهد انتشار گزارش‌‌های بسیاری از شواهد رویت بشقاب پرنده‌ها (UFOs) در رسانه‌های آمریکایی بودیم، که وجود و ارتباط با فرازمینی‌ها با مقامات آمریکایی را دوباره برسر زبان‌ها آورده.

در گذشته، اشد ادعا کرده بود که دولت ایالات متحده با فرازمینی‌ها قراردادی انعقاد کرده و به دونالد ترامپ (رئیس جمهور سابق ایالات متحده) نیز از ماهیت وجود فرازمینی‌ها اطلاع داده شده بود. با این حساب، اخبار پیرامون گفت‌وگوهای ایالات متحده با فرازمینی‌ها که در اواسط دهه ۵۰ میلادی در طول ریاست جمهوری آیزن‌هاور (President Eisenhower) منتشر شده بود، «باید» صحت می‌داشت. براساس گفته‌های فیلیپ اشنایدر (Philip Schneider)، مهندس سازه با سطح امنیت بالا، در طول ریاست جمهوری آیزن‌هاور با سه گونه فرازمینی قرارداد انعقاد شد. (تنها چند روز بعد از صحبت‌های اشنایدر، وی به‌طور مشکوکی کشته شد!)

به نظر نیک پوپ (Nick Pope) کارشناس سابق بشقاب پرنده وزارت دفاع بریتانیا، صرف نظر از حقیقت‌داشتن یا دروغین‌بودن داستان فرازمینی‌ها، «پایگاه‌های مریخی» انکار ناپذیر است. وی می‌گوید:

«در سال‌های آتی، تحقیقات بر روی مریخ به اوج خود می‌رسد؛ اگر شاهد انجام ماموریتی پس از ماموریتی دیگر، بودیم، تعجب نکنید. انسان، برای گسترش دانش پیرامون کیهان نیازمند سفر به مریخ و استقرار پایگاهی در آن‌جا است.»

پایگاهی نظامی ایالات متحده در مریخ

هم‌چون اشد، چارلز جیم هال (Charles Jame Hall) ناظر هواشناسی و ناظر پیشین نیروی هوایی ایالات متحده، ادعا می‌کند که بین انسان و فرازمینی‌های «قدبلند سفید» همکاری‌های دو طرفه انعقاد شده. هال ادعا کرده که فرازمینی‌ها در ازای استعمار سیاره های فراخورشیدی، از انسان درخواست ساخت پایگاه‌های همیشگی برای آن‌ها را مطرح کرده‌اند! اشد براین باور است که قوت گرفتن ارسال کاوش‌گر و سفر به مریخ در سال‌های اخیر، نشانه‌های برجسته مهمی از نیک‌پنداشتن گسترش روابط با بشر از جانب فرازمینی‌ها است!

اخیرا، پژوهش‌گران نتایج گزارشی را منتشر کردند که حاکی از وجود مخفی‌گاه‌های موقتی مناسب برای فضانودران در لوله‌های گدازه عظیم مریخ است. به نظر آن‌ها، وجود تونل‌های مشابه روی ماه به عنوان محلی برای محافظت در برابر اشعه، محتمل است؛ ممکن است فضانوردان دریابند که‌چطور زندگی در آن‌جا وجود دارد. اگر احتمال وجود زندگی مخفی در آن‌ مکان‌ها صحت نداشته باشد؛ احتمالا، دلیل وجود چنین مکان‌هایی در مریخ و ماه، باید میکروب‌های افراطی فرازمینی باشد!

سفری بی‌برگشت به مریخ

تراشه مغزی نیورالینک (Neuralink) بر روی حیوانات آزمایش خواهد شد!

حتما اطلاع دارید که در سفر بی‌برگشت به مریخ نام ۳ ایرانی به چشم می‌خورد. ماسک می‌گوید:« احتمالا، عده‌ایی در نخستین سفر به مریخ خواهند مرد.» همکاری بین ناسا و اسپیس‌ایکس موجب سرعت‌گرفتن آرزو دیرینه حضور انسان در مریخ شده. اگر این پروژه موفق‌ شود، از سال ۱۹۷۲، این اولین باری خواهد بود که فضانوردان پا به مریخ می‌گذارند.

برخی رسانه‌ها پیش‌تر به نقل از ناسا اعلام کردند: یک زن اولین فضانوردی است که به مریخ ارسال می‌شود

به دلیل سرمایه‌ و ریسک‌های احتمالی، ناسا وظایف مربوط به مریخ را به شرکت‌های فضایی شخصی واگذار کرده. به تازگی، اظهارات جالبی از ماسک در روز جهانی زمین منتشر شده. وی با ظاهری ناآراسته و پاهای برهنه در گفت‌وگویی با پپیتر دیاماندیس (Peter Diamandis) (مدیرعامل XPrize) ظاهر شد؛ XPRIZE Carbon Removal competition، بزرگترین رقابت تشویقی ۱۰۰ هزار دلاری تاریخ برای مقابله با تهدیدهای پیشرو کره زمین: تغییرات آب‌وهوایی و تعادل دوباره چرخه کربن زمین، است.

«رفتن به مریخ هم‌چون تبلیغات برای رفتن شکلتون (Sir Ernest Henry Shackleton) (کاوشگر برتانیایی-ایرلندی قطب جنوب) خوانده می‌شود؛ می‌دانید که در این راه، خطرات بسیاری وجود دارد، آسایشی نیست، اما یک سفر طولانی پیشرو دارید. شاید هرگز زنده از مریخ بازنگردید، اما این یک ماجراجویی افتخار برانگیز است، یک تجربه عالی را پیشرو دارید، بله مطمئنا سفر به مریخ دشوار است و افرادی در سفر کشته خواهند شد؛ ایلان ماسک»

مطمئنا با شنیدن هشدار مرگ، ماسک جز نخستین افرادی نخواهد بود که سفر به مریخ برای‌شان آرزو است!

احیا حیات برای زندگی بشر در مریخ

مریخ قابل سکونت نیست، اما برنامه‌های بلند مدتی برای ایجاد حیات در صورت ممکن‌شدن سفر به مریخ در دستورکار است. ماسک می‌گوید ساخت اولین محل قابل‌سکونت در صحرای بی‌نشان از پوشش گیاهی مریخ ،دست کم، ۲۰ سال طول می‌کشد! شاید با اعمال برنامه‌های کارشناسی شده، زندگی در مریخ به آن‌چه که در میلیارد سال‌‎ها پیش در آن‌جا در جریان بود، نزدیک‌تر شود، اما براساس گفته‌های کارشناسان، شاید هیچ‌گاه برای انسان به خوبی سکونت در زمین نشود!

اگر ماسک راه خود را پیش بگیرد، در این شیوه، سیاره را می‌توان با انفجار بمب‌های هسته‌ای بر روی یخ‌های قطبی مریخ گرم کرد. سپس، تابش ایجاد از این شیوه، به فضا منتقل می‌شود. الگویی از بی‌پروایی در سخنان وی حس می‌شود! در غیر این صورت، پژوهشگران، ایده‌هایی در خصوص هدایت سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار برای برخورد به مریخ پیشنهاد می‌دهند، که تصور آن شاید دیوانه‌وار به‌نظر برسد. برای نظریه‌پردازان فضانوردان باستان، چنین ایده‌ها تنها از دست فرازمینی‌ها برمی‌آید.

شرایط فعلی در مریخ کاملا در تضاد با زمین است؛ انسان از نبود یا کمبود اکسیژن به مرحله مرگ می‌رسد. آن‌طور که دانشمندان می‌گویند، تولید اکسیژن نیاز هر مریخ‌نوردی است؛ مقدار اکسیژن در مریخ بسیار ناچیز است. به‌خاطر رفتار مخرب بشر، سطح گاز کربن‌دی‌اکسید در جو زمین به بیشترین مقدار خود رسیده، اما این گاز در مریخ به‌اندازه‌ایی وجود ندارد که بخواهد موجب گرمایش این سیاره شود. قبلا، ایده انتقال گاز کربن‌دی‌اکسید جو زمین به مریخ مطرح شده بود که هنوز دانش محدود انسان از پس این کار برنمی‌آید.

مریخ‌نورد پشتکار موکسی (MOXIE) ناسا، برای اولین‌بار توانست دی‌اکسید کربن جو مریخ را به اکسیژن تبدیل کند. این اولین ساخته انسان است که توانسته از پس چنین کاری برآید. از آن‌ جایی که مقدار تبدیل شده به اکسیژن ناچیز بود، برخی از دانشمندان به فکر انتقال میکروارگانیسم افراطی‌ساز اکسیژن‌ساز از زمین به مریخ هستند. براساس گفته دانشمندان، حدود ۲.۵ میلیارد سال پیش، همین سیانوباکتری‌ها بودند که جو غنی از اکسیژن زمین را به‌مرور به‌وجود آوردند.

متاسفانه، ناسا در سال ۱۹۷۶ به این نتیجه رسید که استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای ایجاد جو قابل تنفس در مریخ هزاران سال به طول می‌انجامد! به‌علاوه، از آن‌جایی که مریخ دیگر میدان مغناطیسی ندارد، شاید ایده سفر به مریخ سرانجامی ندارد. پس اولین مشکل چالش‌برانگیزی که دانشمندان با آن روبرو هستند، حل مشکل میدان مغناطیسی است!

میدان مغناطیسی مریخ

سفر به مریخ

سفر به مریخ

براساس گفته‌های Planetary Society، انسان هنوز به فناوری به‌حرکت درآوردن هسته‌ی سیاره برای احیای میدان مغناطیسی دست پیدا نکرده. دکتر جیم گرین (Jim Green) دانشمند ارشد ناسا و همکارانش براین باورند: «یک میدان مغناطیسی در نقطه L1 بین خورشید و مریخ قرار دارد که جاذبه‌ بین آن تقریبا خنثی می‌شود. از لحاظ تئوری، این مورد می‌تواند بر مریخ اثر بگذارد و از آن در برابر باد خورشیدی محافظت کند.» گرین براین باور است که دانشمندان می‌توانند هم‌اکنون یک میدان ضعیف (در حدود ۲۰۰۰ Gaus) در نقطه پایدار Sun-Mars L1 Lagrange قرار دهند. این پروژه در صورت فهمیدن نحوه تقویت میدان مغناطیسی (حدود ۱۰،۰۰۰ Gauss)، موفق‌آمیز خواهد بود.

ماموریت اصلی فضاپیمای اسکیاپارلی سنجش امکانات موجود برای فرود موفقیت‌آمیز روی سطح کره مریخ بود.

به نظریه فضانوردان باستان برمی‌گردیم؛ براساس یک نظریه، آنوناکی‌ها (خدایان بسیار کهن و اولیه سومری) به منظور نجات از جو سیاره محل زندگی خود برای استخراج طلا به زمین آمدند؛ سپس، آن‌ها از طلا بواسطه روشی ناشناخته برای محافظت از سیاره محل زندگی خود استفاده کردند. شاید، براساس این نظریه عجیب، آنوناکی‌ها در‌حال به‌وجود آوردن میدان مغناطیسی در مریخ هستند!

مریخی‌ها در حال برگشت به زادگاه خود هستند!

اگر همه چیز خوب پیش برود، در آینده نزدیک، حیات در مریخ به زمین نزدیک‌تر می‌شود؛ گرچه، به‌خاطر جاذبه کمتر در مریخ، حتی در صورت فراهم شدن حیات، زندگی در آن‌جا بیشتر شبیه به قرارگرفتن در بلندترین نقطه از کوه اورست خواهد بود. تصور کنید؛ درجایی هستید که اکسیژن خیلی کمی وجود دارد و هوا خیلی سرد است!

دانستن این موضوع که از نظر بصری، نشانه‌های از حیات باستانی گم‌شده بر روی اورست در زمین وجود دارد و برخی از مناطق طبیعی شیلی وجود دارد برای برخی از دانشمندان مرموز است؛ شاید فرازمینی‌های که برای اولین بار پایشان به زمین رسید، شرایط در شیلی را مساعدتر از هرجای دیگری برای سکونت ارزیابی کردند!

کمبود منابع آب شیرین و گرمایش روزافزون کره آبی، موجب شده قبل از سکونت‌ناپذیر‌شدن همیشگی زمین، انسان به فکر پیدا کردن جایگزینی باشد که سفر به مریخ بهترین گزینه حال‌حاضر به‌شمار می‌آید. برخی می‌گویند، اگر روزی برسد که انسان به‌راحتی بتواند به آروزی دیرینه «سفر به مریخ» دست پیدا کند؛ شاید، دیگر انسان باید فرارزمینی تلقی شود و زندگی زمینی خود را به فرازمینی‌های سابق بسپارد! نظر شما درباره سفر به مریخ مریخ و فرازمینی‌ها چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *