سپسیس و یا عفونت خونی چیست؟و چه ارتباطی با بارداری دارد

نمونه‌برداری و کشت در آزمایشگاه موجب می‌شود که پزشک دقیقا بداند که عامل عفونت در بدن ویروسی است یا میکروارگانیسم‌های دیگر در کار‌ند.

بیماری سپسیس یک نوع عفونت باکتریایی است که در اغلب موارد، زنان باردار را آلوده کرده و باعث بیماری و درد شود. یادتان باشد که این مشکل یک بیماری کشنده است، زیرا زمانی که عفونت خونی در بدن زن حامله اتفاق می افتد، باکتری های مضر و سموم آن، بافت های مختلف بدن را درگیر نموده و زخم های خارجی و یا داخلی زیادی را در بدن مادر باردار ایجاد می کند. معمولا، یک سوم از زنان باردار در سراسر جهان به بیماری سپسیس مبتلا شده و عواقب شدید آن را در بدن خود تجربه می کنند. از این رو، پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند که بیماری سپسیس زود هنگام تشخیص داده شود، تا درمان آن به موقع و در اسرع وقت شروع گردد.

علل بروز بیماری سپسیس در بدن زنان باردار

به یاد داشته باشید که بیماری سپسیس در بدن زنان باردار به دلایل مختلفی ظاهر می شود، که تعدادی از این علل عبارتند از:

• سقط جنین:

همانطور که می دانید بروز عفونت، مشکل مشترک بدن زنانی است که فرزند خود را سقط کرده اند. معمولا هر زنی که به صورت داوطلبانه جنین خود را سقط کند، باید خود را برای مشاهده نمودن نشانه هایی مانند خستگی شدید، ترشحات واژنی بودار، تب کردن مداوم و سرفه کردن آماده کند. پس، فراموش نکنید که اگر شما هم جنین خود را سقط نموده و یا هر یک از علائم ذکر شده را در بدن خود مشاهده کردید، عاقلانه ترین کار مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و بحث در مورد روش درمان این بیماری می باشد.

• انجام جراحی سزارین:

به یاد داشته باشید که اگر شما هم تا به حال یکی از فرزندان خود را با انجام عمل سزارین به دنیا آورده اید و یا هرگونه عمل جراحی شکم را در گذشته انجام داده اید، شانس شما در ابتلا به انواع عفونت ها بسیار بالا می باشد.

• انجام عمل سزارین و ابتلا به عفونت طولانی مدت واژن:

اگر انجام عمل سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد زیاد طولانی شده باشد و یا زنی در دراز مدت از عفونت دستگاه تناسلی رنج ببرد، شانس او در ابتلا به عفونت خونی زیاد خواهد بود.

• HIV، آنفولانزا و سایر بیماری های حاد:

فراموش نکنید که مبتلا شدن مادران باردار به همه بیماری ها در بروز عفونت خونی در بدن این افراد بسیار موثر بوده و زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند.

علائم بیماری سپسیس در بدن زنان باردار

برخی از علائم اصلی بروز عفونت در دوران بارداری زنان عبارتند از:

• بروز عفونت در جفت و یا در داخل رحم زنان حامله
• بالا رفتن ضربان قلب زن باردار، که بیش از ۹۰ ضربه در دقیقه باشد
• تب کردن زن حامله در طول انجام زایمان
• افزایش تعداد تنفس زنان حامله
• غیر طبیعی بودن تعداد گلبول های سفید خون زنان باردار
• پارگی زودرس کیسه آب زنان باردار

در نهایت، این نکته مهم را فراموش نکنید که ۱۵ تا ۳۰٪ از باکتری های این بیماری خونی، در هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل می شود. در واقع، می توان ادعا کرد نوزادانی که از مادر بیمار متولد می شوند، ممکن است با وجود این نوع عفونت در بدن خود متولد شوند.

درمان بیماری سپسیس در بدن زنان باردار:

برخی از روش های درمان بیماری سپسیس در بدن زنان باردار عبارتند از:

• در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که اگر شما هم دچار این نوع عفونت خونی شدید، نیاز دارید تا به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و به دنبال درمان بیماری خود باشید. اما اگر بیماری شما رو به وخامت گذاشت، به دنبال دریافت نظر کارشناسی در مورد بیماری خود از یک متخصص زنان و زایمان باتجربه باشید.

• همچنین، اگر دکتر معالج وجود عفونت تناسلی را در بدن زنان حامله تشخیص داد، شروع به درمان فوری با آنتی بیوتیک ضروری خواهد بود. معمولا، در این گونه موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان مصرف ترکیبی از ۲ یا ۳ نوع آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت موجود در بدن بیمار خود تجویز می کنند. البته، فراموش نکنید که به غیر از روش های ذکر شده در بالا، پزشکان متخصص زنان و زایمان درمان های مختلف دیگری را هم برای جلوگیری از مبتلا شدن زنان باردار به اختلال عملکرد ارگان های بدن توصیه می کنند.

روش های جلوگیری از مبتلا شدن زنان باردار به عفونت خونی

در ادامه این مقاله، برخی از روش هایی که عمل کردن به آن ها می تواند خطر ابتلا به عفونت خونی در دوران بارداری را کاهش دهد، بیان شده است. برخی از این روش ها عبارتند از:

• به یاد داشته باشید که بهترین راه برای کاهش احتمال مواجهه شدن با انواع عفونت ها جلوگیری از بروز عفونت در بدن زنان حامله است. بنابراین، این زنان باید برای اطمینان بیشتر، حتما قبل از انجام پخت و پز و خوردن غذا دست های خود را با دقت بشویند.

• همچنین، انجام واکسیناسیون به موقع هم در جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت ها بسیار مفید خواهد بود.

• فراموش نکنید که در صورت مبتلا شدن به عفونت، درمان به موقع بیماری باعث می شود تا عفونت به سلول های خونی فرد بیمار و جنین داخل رحم او گسترش نیابد.

• به همین دلیل، افراد مبتلا به بیماری دیابت، سرطان و زنانی که در ۳۰ هفته اولیه از دوران بارداری خود هستند، نیاز به توجه بیشتری داشته و باید در مورد انجام نکات بهداشتی و درمان انواع دیگر عفونت ها محتاط باشند. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن این زنان نسبت به خانم های سالم کمی ضعیف تر شده است، بنابراین شانس این افراد در ابتلا به عفونت خونی هم در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در نهایت، نکته مهم دیگری که زنان حامله باید به یاد داشته باشند، این است که مبتلا شدن به بیماری سپسیس در دوران بارداری می تواند منجر به بروز عوارض خطرناک بسیاری هم در بدن این افراد و جنین داخل رحم آن ها شود. اگر چه میزان عوارض ناشی از این بیماری به نوع عفونت موجود در بدن مادر باردار بستگی دارد، اما در شرایط پیشرفته این نوع عفونت خونی می تواند به بدن فرزند متولد نشده فرد بیمار هم انتقال یابد.

پس، اگر شما هم هر یک از علائم بیماری سپسیس را در بدن خود شناسایی کردید، فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، تا بیماری شما هر چه سریع تر تشخیص داده شده و از بروز عوارض جانبی خطرناک و عوارض دیگری که تهدیدکننده زندگی شما و فرزند داخل رحمتان هستند، جلوگیری شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *