شرط خوشمزه‌ی یک اخترشناس برای یافتن حیات فرازمینی تا ۲۰ سال آینده

یکی از اخترشناسان ارشد مؤسسه‌ی جستجوی هوش فرازمینی (SETI) اعتقاد دارد که انسان تنها دو دهه با یافتن هوش فرازمینی فاصله دارد.
به گزارش انجمن مؤسسه‌ی «ستی» چندین دهه است که مشغول تحقیق و بررسی پدیده‌های مرموز و عموماً غیرقابل توضیح کیهان است؛ با این امید که این تلاش‌ها در نهایت منجر به تأیید وجود حیات فرازمینی شود.
ست شوستاک (Seth Shostak) طی مصاحبه‌ای در نیویورک، در مورد وضعیت جستجوی حیات هوشمند فرازمینی صحبت کرده و با اطمینان اعلام کرده که “با همه یک فنجان قهوه شرط می‌بندم که ظرف ۲۰ سال آینده حیات هوشمند را کشف خواهیم کرد.”
وقتی از وی پرسیده شد که علم در مورد وجود فرازمینی‌ها چه حرفی دارد، وی گفت:”حرف زیادی وجود ندارد زیرا تا کنون چیزی پیدا نکرده‌ایم.”
شوستاک افزود با وجود این که هنوز هیچ مدرکی دال بر حیات فرازمینی پیدا نشده، کشفیات ما درباره کیهان طی حدود ۲۰ سال گذشته بسیار پراهمیت بوده است. در واقع این یافته‌ها برای جستجوی حیات فرازمینی معنی بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال چیزی که چندین دهه قبل نمی‌دانستیم و اکنون از آن مطلع هستیم این است که سرزمین‌های بسیار زیادی برای جستجو در کیهان وجود دارد.

حیات خارج از زمین

شوستاک در ادامه در مورد روش و احتمال کشف حیات خارج از زمین و در مناطق کشف نشده‌ی کیهان صحبت کرد. “امکان کشف حیات میکروبی وجود دارد؛ از انواعی ممکن است در گوشه و کنار وان حمامتان پیدا کنید. احتمال پیدا کردن چنین حیاتی حتی خیلی زودتر از این‌ها وجود دارد ولی هنوز هیچ چیز معلوم نیست. اما تصور می‌کنم این اتفاق در طی زندگی ما خواهد افتاد.”
با وجود اطمینان شوستاک از کشف حیات فرازمینی، وی باور دارد که برقراری ارتباط با آن‌ها آن‌طور که فیلم‌های علمی‌تخیلی به ما قبولانده‌اند نخواهد بود.
“تماس با آن‌ها بحث دیگری است. اگر یک حیات فرازمینی ۵۰۰ سال نوری با ما فاصله داشته باشد، شما سیگنالی ۵۰۰ ساله دریافت خواهید کرد و برای ارسال و دریافت پاسخ ساده‌ترین ارتباط هم باید ۱۰۰۰ سال صبر کنیم. تازه اگر پاسخی در کار باشد. پس دقیقاً ارتباطی در کار نخواهد بود اما لااقل می‌دانیم که آن‌ها وجود دارند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *