شمارش معکوس برای یک برخورد کیهانی

سیاهچاله

ستاره‌شناسان دو سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم را شناسایی کرده‌اند که ۹۹ درصد راه برخورد وحشتناک با یکدیگر را پیموده‌اند. طی این برخورد همه‌ی رشته‌های فضا-زمان دچار نوسان می‌شوند.

این دو سیاه‌چاله که اسم مشترک «PKS 2131-021» برای آن‌ها انتخاب شده است، حدود ۹ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند. طی ۱۰۰ میلیون سال گذشته این دو سیاه‌چاله به‌صورت یکنواخت به سمت یکدیگر حرکت کرده‌اند و اکنون دارای یک مدار دوگانه مشترک هستند و هر سیاه‌چاله در هر دو سال یک بار حول سیاه‌چاله‌ی دیگر می‌گردد.

حدود ۱۰ هزار سال آینده این دو سیاه‌چاله با یکدیگر ادغام می‌شوند و امواج گرانشی از خود ساطع می‌کنند. طبق نظریه‌ی اینشتین، با رخ دادن این اتفاق، رشته‌های فضا-زمان نیز مواج خواهند شد. هر چند هیچکدام از ما نمی‌توانیم شاهد این ادغام سیاه‌چاله‌ای باشیم، ولی مطالعه‌ی این برخورد می‌تواند اطلاعات جدیدی در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها و اتفاقات رخ داده در زمان برخورد آن‌ها با یکدیگر به‌دست دهد.

سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم اجرام چگال و تاریکی هستند که صدها میلیون برابر خورشید جرم دارند و معمولاً در مرکز کهکشان‌ها قرار گرفته‌اند. ستاره‌شناسان دقیقاً نمی‌دانند که این اجرام چگونه تا این اندازه بزرگ می‌شوند، ولی یکی از احتمالات این است که شاید ادغام چند سیاه‌چاله با یکدیگر شکل‌دهنده‌ی سیاه‌چاله‌های کلان جرم باشد.

دو سیاه‌چاله‌ای که در آینده با یکدیگر برخورد خواهند کرد، نوع خاصی از سیاه‌چاله‌ها هستند. این سیاه‌چاله‌ها از مرکز خود مواد بارداری را به سمت زمین می‌فرستند و به همین دلیل توسط ستاره‌شناسان به راحتی قابل شناسایی هستند. منشاء این مواد باردار از حلقه‌های گاز داغ اطراف سیاه‌چاله است که توسط گرانش وحشتناک سیاه‌چاله بلعیده می‌شوند و برخی از آن‌ها از سیاه‌چاله فرار می‌کنند و به شکل پلاسما با سرعت نزدیک به نور به سمت بیرون پرتاب می‌شوند.

ستاره‌شناسان این دو سیاه‌چاله‌ی در حال برخورد را از طریق همین مواد باردار شناسایی کردند و به خاطر قطع شدن پرتاب مواد باردار در بازه‌های زمانی مختلف دریافتند که احتمالاً سیاه‌چاله‌ی دومی نیز وجود دارد که در حال گردش حول سیاه‌چاله‌ی اول است و در برخی از زمان‌ها جلوی رسیدن اثرات مواد باردار به زمین را می‌گیرد.

اگر نتایج این تحقیقات به تایید برسند، می‌توان گفت این جفت سیاه‌چاله دومین جفت سیاه‌چاله‌ای هستند که تا کنون کشف شده‌اند. ستاره‌شناسان اولین جفت سیاه‌چاله‌ها را در سال ۲۰۲۰ کشف کرده‌اند که در کهکشانی با فاصله‌ِ ۳.۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار داشته‌اند. این سیاه‌چاله‌ها هر ۹ سال یک بار به دور یکدیگر دوران می‌کنند که نشان می‌دهد فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر بیش از فاصله‌ی جفت سیاه‌چاله‌ی جدید از یکدیگر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *