صحرای خشک آتاکاما در شیلی و دستی که برای باران بسوی آسمان دراز شده است

عجایب صحرای آتاکاما

یکی از  در شیلی ، دستی است که به سوی آسمان دراز شده ، البته این قطعه غول پیکر هنری ، نه کار مردمان باستان بوده و نه ارتباطی با فرازمینی ها دارد ، این مجسمه در ۷۵ کیلومتری شهر انوتوفاگاستا و بزرگراه پان امریکن قرار دارد و بدست مجسمه ساز برجسته شیلیایی به نام ماریو ایرارازابل در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است و در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است .

طول این دست بزرگ ۱۲ متر است و از زمان افتتاحش در سال ۱۹۹۲ مورد توجه توریست ها و گردشگران قرار گرفته است . لازم به ذکر است که صحرای آتاکاما خشک ترین منطقه در روی زمین است و این امر آن را به مکانی بسیار ایده آل برای نصب ابر تلسکوپ های غول پیکر و پیشرفته ناسا و سازمان های فضایی دیگر تبدیل نموده است ، زیرا رطوبت در آنجا بسیار اندک است و این باعث می شود که آسمانی کریستالی را در آنجا داشته باشیم ، به قدری آسمان شفاف و روشن است که به راحتی و با چشم غیر مسلح نیز می توان کهکشان ها و ستاره ها را مشاهده نمود ، اگر شما یک آینه را به داخل حمام ببرید ، پس از دقایقی آینه کدر و تار می شود ، چون رطوبت حمام بر روی آینه می نشیند ، اما اگر آن را به حیاط منزلتان ببرید کاملا شفاف می شود .

عجایب صحرای آتاکاما

اکنون بیش از صد ها ابر تلسکوپ معمولی و همچنین تلسکوپ های اینفرارد از ناسا در آن ناحیه خشک و بی آب و علف مستقر می باشند و نکته جالب این است که ناسا در همان جا کارخانه جات تلسکوپ سازی دایر کرده تا بیخود هزینه حمل و نقل سرسام آور از آمریکا به شیلی را نپردازد . در صحرا مجموعه  های بسیار پیشرفته در مجاورت تلسکوپ ها ساخته شده که شامل هتل ، رستوران ، آزمایشگاه و امکانات دیگر رفاهی ، تحقیقاتی و علمی می باشد و پذیرای هزاران دانشمند ، منجم ، فیزیکدان و . … از اقصی نقاط دنیاست که بسیاری از آن ها دانشجویان رشته های نجوم و فیزیک و امثال آن هستند که برای طرح های تحقیقاتی به آنجا می روند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *