عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش دوم

حقایقی درباره مریخ

مریخ‌نورد Curiosity ( کنجکاوی) به‌تازگی تصویری از سطح مریخ گرفته است که در آن یک شها‌ب‌سنگ آهنی- نیکلی دیده می‌شود.


حقایقی درباره مریخ

تصویر نجومی روز:
کنجکاوی در دامنه‌ی کوه شارپ مریخ کاوش می‌کند.

اگر می‌توانستید پایتان را روی مریخ بگذارید چه چیزی ممکن بود ببینید؟ اگر به جای مریخ‌نورد کنجکاوی بودید ماه پیش در دامنه‌های کوه شارپ و جایی قرار می‌گرفتید که این عکس پانوراما گرفته شده. رنگ‌ها به شکلی تغییر داده شده‌اند که نورپردازی عکس شبیه به عکس‌های زمینی به نظر برسد. در این عکس پایین‌تر از تپه‌ها دشتی پر از صخره دیده می‌شود. تپه‌هایی که در میانه‌های منظره دیده می‌شوند سولفات یونیت نام دارند. این‌ها از نظر ارتفاع بلندترین مقصد کنجکاوی به حساب می‌آیند. یکی از دلایل جذاب بودن تپه‌ها این است که سولفات منبع انرژی بعضی از میکروارگانیسم‌هاست.


حقایقی درباره مریخ

مایع حیات در سیاره مریخ کی به پایان رسید؟

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی “کریستین شریدر” از دانشگاه استرلینگ انگلستان موفق به تشخیص زمان از بین رفتن آب در سیاره مریخ شدند. بر این اساس، آب در سیاره سرخ چند ده میلیون سال پیش از بین رفته است. با مقاله کامل منتشر شده توسط این محققان می توان در نشریه “Nature Communications” آشنا شد.

سیاره شناسان با مطالعه و بررسی وضعیت شهاب سنگ های جنس فلز و آهن فرود آمده در این سیاره، توانستند سرعت پروسه تبخیر مایعات از سطح مریخ را مشخص کنند. محققان برای این کار به مطالعه داده های دریافتی از مریخ‌ نورد آپورچونیتی “Opportunity” در فلاته نیم ‌روز “Meridiani Planum” واقع در خط استوا مریخ پرداختند. طی بررسی های انجام شده، آنها دریافتند که شهاب سنگ ها چه مدت زمانی تحت تاثیر اتمسفر مریخ قرار داشته و همچنین چه درصدی از آن از اکسید آهن تشکیل شده است. با مقایسه اکسید آهن موجود در شهاب سنگ های مریخی و شهاب سنگ های زمینی می توان مشخص کرد که پروسه زنگ زدگی در آنها از لحاظ زمانی تا چه میزانی اختلاف دارد. نتایج این مقایسه نشان داد که پروسه زنگ زدگی آهن در مریخ حدودا ۱۰ تا ۱۰ هزار برابر آرام تر از زمین رخ می دهد. بدین ترتیب با مقایسه ۲ سیاره در کل، می توان گفت که مایع حیات در سطح سیاره مریخ حدودا دست کم ۲۰ میلیون سال پیش از بین رفته است.


حقایقی درباره مریخ

دی‌کاپریو مسافر مریخ می‌شود

این اولین بار نیست که دی‌کاپریو علاقه‌اش را در مورد سفر به فضا نشان می دهد. پیشتر نیز این هنرپیشه هالیوودی بلیط پیش‌فروش شده شرکت ویرجین گلکتیک که در ازای پرداخت ۲۵۰ هزار دلار علاقمندان را به فضا خواهد برد خریداری کرده است. الون ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، از راه اندازی اولین ماموریت مریخ سخن گفت و اعلام کرد کسانیکه در این سفر حضور پیدا کنند از شانس کمی برای زنده ماندن برخورد خواهند بود.


حقایقی درباره مریخ

برروی مریخ اکسیژن بسیار اندکی وجود دارد!

درواقع برای اینکه برروی مریخ این اکسیژن را تنفس کنید باید۱۴۵۰۰بار نفس بکشید تا به میزان یک نفسی که در زمین می‌کشید،اکسیژن دریافت کنید!


حقایقی درباره مریخ

‍ حیات میکروبی در مریخ!

محققان آمریکایی به رهبری ‘گیلبرت لوین’ تایید کردند که داده های دو فضاپیمای بدون سرنشین ‘وایکینگ’، که در سال ۱۹۷۶ میلادی روی سیارهٔ مریخ فرود آمدند، نشان می دهد سیارهٔ سرخ دارای حیات میکروبی است.

تجزیه و تحلیل نمونه های خاک مریخ تایید می کند که موجودات ارگانیک که از میلیون ها سال پیش در مریخ وجود داشت هنوز هم در آنجا زندگی می کنند.
با این حال دانشمندان هنوز نشانه های حیات را در سیاره سرخ پیدا نکرده اند. در عین حال این فرضیه ممکن است در آینده ای نزدیک و زمانی که کاوشگر مریخ-۲۰۲۰ به مریخ سفر کند، تایید یا رد شود.

منبع : online.liebertpub.com


حقایقی درباره مریخ

ناسا در فضا بیمارستان می‌سازد

کارشناسان این پروژه اعلام کردند:با وجود ماموریت‌ های طولانی مدت مانند ماموریت مریخ باید روش‌ها واقداماتی را برای ایمنی بیشتر فضانوردان درنظر گرفت.


حقایقی درباره مریخ

فرود مریخ نورد ناسا در محل پیشنهادی یک نوجوان

ناسا به دنبال یک محل فرود برای ماموریت بعدی مریخ نورد در سال ۲۰۲۰ است.به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، آژانس فضایی آمریکا از میان تمام پیشنهادات ارائه شده، پیشنهاد یک نوجوان که هنوز دبیرستان خود را تمام نکرده را تایید کرده است. الکس لونگو از رالی ایالت کارولینای شمالی، پیشنهاد کرده است که ناسا باید مریخ نورد بعدی خود را در همان محلی فرود بیاورد که مریخ نورد Spirit را در سال ۲۰۰۴ فرود آورد.مریخ نورد “Spirit” در سال ۲۰۰۴ در دهانه‌ای در مریخ به نام دهانه گوسو ((Gusev Crater فرود آمد.لونگو ماموریت‌های بعدی ناسا را در وبسایت آژانس در سال ۲۰۱۴ دنبال کرد تا از زمان ارسال کاوشگر بعدی ناسا به مریخ باخبر شود.این جوان پس از مطالعه وبسایت، پیشنهاد کرد که ناسا در ماموریت بعدی خود به مریخ، کاوشگر خود را در محل قدیمی کاوشگر”Spirit ” فرود آورد و برای صحبت‌های خود چند صفحه مستندات علمی ارائه کرد. ناسا ظاهرا با وی به توافق رسیده است. این آژانس با ارسال یک ایمیل او را برای شرکت در اولین جلسه برنامه ریزی محل فرود مریخ نورد دعوت کرد.لونگو در این کنفرانس در موسسه ماه و سیارات در هوستون، تگزاس، در اکتبر ۲۰۱۵ حضور پیدا کرد و طرح پیشنهادی خود را ارائه داد. او در حال حاضر با برخی از دانشمندان با تجربه‌تر مریخ که آنها نیز برای فرود کاوشگر جدید در دهانه گوسو موافق هستند، همکاری می‌کند.


حقایقی درباره مریخ

در میان مکان‌هایی که بیشترین امید برای یافتن حیات فرازمینی در آن‌ها وجود دارد می‌توان به مریخ، انسلادوس قمر زحل و اروپا قمر مشتری اشاره کرد. در مورد مریخ، بهترین شانس وجود حیات را باید در گذشته‌ی آن جستجو کرد؛ زمانی که این سیاره گرم، و سطح آن پر از رودخانه و دریاچه بوده است. شرایط امروزی مریخ برای میزبانی از حیات بسیار سخت‌تر شده است.

با این حال این امکان وجود دارد که هنوز هم میکروب‌ها در زیر سطح مریخ به حیات خود ادامه بدهند. جیم کستینگ عقیده دارد:

«به نظر من احتمال اینکه همین الان هم زندگی بر روی مریخ وجود داشته باشد ۵۰/۵۰ است.»
هرچند او در ادامه می‌گوید اگر هم حیات بر روی مریخ وجود داشته باشد، احتمالاً در عمق یک کیلومتری سطح سیاره قرار دارد؛ جایی که دما به اندازه‌ای گرم است که آب می‌تواند به شکل مایع وجود داشته باشد. اثبات این تئوری هرچند نیازمند حفاری سطح مریخ است


حقایقی درباره مریخ

ماجرای وایکینگ باعث به وجود آمدن رشته‌ی تحقیقاتی جدیدی با نام «اختر زیست شناسی» (astrobiology) شد.

با گذشت چند دهه از آن زمان، کاوشگرهای فضایی با سفر به سیارات، اقمار و سیارک‌ها به جستجوی خود در منظومه شمسی ادامه می‌دهند. آن‌ها موفق شده‌اند تا محیط‌هایی سرشار از آب پیدا کنند که شرایط توسعه‌ی حیات باکتریایی را در خود داشته باشند. احتمال وجود حیات فرازمینی در منظومه‌ی شمسی (و نه فقط در مریخ) یک احتمال جدی است.

خارج از منظومه‌ی شمسی، ستاره‌شناسان موفق به کشف هزاران سیاره‌ی جدید شده‌اند و برآورد می‌کنند که کهکشان خودمان ممکن است میزبان صدها میلیارد سیاره باشد. بسیاری از این سیارات ممکن است شبیه به زمین باشند؛ دارای اقیانوس‌هایی از آب، اتمسفر و حیات.

وجود حیات فرازمینی در منظومه‌ی شمسی، یک احتمال کاملاً جدی است
در دهه‌های آینده، کاوشگرهای فضایی و تلسکوپ‌های جدید به جستجو برای حیات در منظومه‌ی شمسی و فراتر از آن ادامه خواهند داد. جیم کستینگ، دانشمند سیاره‌شناس دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید:

«احتمال مناسب و معقولی وجود دارد که تا سال ۲۰۳۰ شواهدی از وجود حیات فرازمینی بر روی سیارات شبیه زمین پیدا کنیم.»


حقایقی درباره مریخ

بخشی از تجهیزات سوار شده بر کاوشگر کیوریوسیتی که در مریخ بسر می برد.


پیشنهاد می گردد سایر بخش های این نوشته را نیز مطالعه فرمایید

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش اول

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش دوم

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش سوم

عکس ها و حقایقی درباره مریخ بخش چهارم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *