فیل،سنگین ترین جاندار خشکی

بزرگترین پستاندار روی زمین،فیل است.نوع بالغ فیل نر حداکثر ۶۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. فیل‌ها ۳/۶ تا ۵٬۵ متر طول و ۳٬۲ متر ارتفاع دارد و معمولاً وزن آنها ۴ تا ۶ تن است.فیل با بدنی حجیم و بزرگ،گوش هایی بزرگ و خرطومی دراز که از آن استفاده های زیادی مانند استفاده به عنوان دست برای گرفتن اشیا،یا شیلنگ آب برای شست و شو و آشامیدن،یا یک شیپور برای اعلام موقع خطر و….مشخص می شود.

امروزه تنها سه گونه فیل وجود دارد که شامل فیل بوش آفریقایی، فیل جنگلی آفریقایی و فیل آسیایی (که به عنوان فیل هندی نیز شناخته می‌شود). سایر گونه ها منقرض شده است

فیل های اسیایی با اقوام خود فیل های آفریقایی چند تفاوت دارند.اندازه فیل های آسیایی کمی کوچک تر است  و با گوش های گرد و گوچک تر نسبت به فیل های آفریقایی مشخصند.فیل های افریغایی هر در هر دو جنس ماده و نر عاج دارند در حالی که فیل های آسیایی فقط جنس نرشان عاج دارد اما برخی ماده های آسیایی هم عاج دارند ، ولی عاج آنها خیلی کوتاه است

 

فیل گیاه‌خوار است و در یک روز ممکن است ۷۰ کیلوگرم برگ و علف خورده یا ۲۰۰لیتر آب بنوشد.غذای فیل ها شامل بامبو ،علف،شاخ و برگ درختان و .. است.

گله های فیل که شامل ۱۰ فیل نر و تعداد متفاوتی فیل ماده است یکی از منسجم ترین گله ها در کل جوامع حیوانی در جهان است. در این گروه ها معمولا فیل های ماده به یافتن غذا و مراقبت از بچه فیل ها می پردازند و تنها اگر بمیرند و یا توسط انسان به دام بیافتند از گروه جدا می شوند. گله های فیل در زمان حرکت با یکدیگر از طریق ایجاد امواج صوتی به وسیله پاهای خود در ارتباط هستند. این امواج توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست. فیل های نوجوان در سن ۱۲ سالگی از گروه جدا شده و در دسته فیلهای نابالغ تا زمان رسیدن به بلوغ زندگی می کنند.

زمانی که یکی از اعضای گروه فیل ها بیمار شود ، سایر اعضای گله به او کمک کرده و برای او آب و غذا تهیه می کنند. پس از مرگ یکی از اعضای گله فیل های حاضر در آن دسته به شکل عجیبی آرام می شوند و برای مدتی در سکوت به راهپیمایی ادامه می دهند.

به طور میانگین یک فیل بین ۶۰ تا ۸۰ سال عمر می کند  فیل ها پس از مرگ یکی از اعضاء گروه برای او قبری حفر کرده و او را دفن می کنند. اعضای سایر گله ها که از کنار مدفن فیلی عبور می کنند به نوعی به وی اداء احترام می کنند.

دوران بارداری فیل ۲۲ ماه است که طولانی ترین دوره بارداری در میان حیوانات خشکی است. در هنگام تولد، بچه فیل دارای وزنی معادل ۱۲۰ کیلوگرم (۲۶۰ پوند) است. فصل جفت گیری نیز اغلب در فصل باران است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *